name | autoweek.cz

Proč odchází Winfried Vahland? (AKTUALIZOVÁNO)

Proč odchází Winfried Vahland? (AKTUALIZOVÁNO)

14.10.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Odchod Winfrieda Vahlanda (58) z koncernu Volkswagen potvrzuje, že personální krize v ústředí ve Wolfsburgu je v současné době větším problémem, než mediální hon na čarodějnice ve spojení s aférou se vznětovými motory v USA.
Winfried Vahland se během svého působení v Číně a posléze ve vedení společnosti Škoda Auto projevil jako jeden z nejschopnějších manažerů evropského automobilového průmyslu. To ostatně potvrdilo i udělení ceny ManBest 2014 organizací AutoBest.
 
Winfried Vahland byl řazen mezi jednoho z potenciálních uchazečů o post nástupce Martina Winterkorna ve vedení koncernu Volkswagen, spolu s nyní už bývalým šéfem Porsche Matthiasem Muellerem, šéfem značky Volkswagen Herbertem Diessem a šéfem Audi Rupertem Stadlerem.
 
Vahland byl poté pověřen nevděčnou úlohou řešit problémy Volkswagenu ve Spojených státech. Vzhledem k tomu, že se severoameričtí prodejci Volkswagenu jednoznačně postavili za ředitele VW Group of America Michaela Horna, který měl být původně obětován, byla pro Vahlanda vytvořena pozice generálního ředitele nově vytvořeného regionu Severní Amerika (NAR), zahrnujícího kromě USA i Kanadu a Mexiko. Pro Vahlanda to mohlo být potvrzení jeho schopností stabilizovat situaci, což už před tím prokázal v Číně.
 
Vahland začínal v automobilovém průmyslu u General Motors. Od roku 1984 pracoval jako analytik u Opelu, ale už v roce 1987 přešel do ústředí GM Europe jako šéf výroby. V roce 1990 nastoupil u Audi, kde měl na starosti výrobu a finance. V roce 1993 převzal funkci vedoucího koncernového controllingu ve Wolfsburgu. V roce 1995 mu bylo svěřeno vedení prodeje koncernu a značky Volkswagen. Ve společnosti Volkswagen do Brasil zodpovídal v letech 1997 až 2002 jakožto viceprezident za oblasti financí a strategie. Následně byl jmenován členem představenstva společnosti Škoda Auto za oblast ekonomie, v roce 2003 navíc i místopředsedou představenstva. V červnu 2005 se Winfried Vahland ujal funkce prezidenta a generálního ředitele Volkswagen China Investment a stal se globálním vicepresidentem Volkswagen AG. V září 2010 nastoupil do čela Škoda Auto v Mladé Boleslavi, kde krátce na to nastartoval svůj projekt Růstové strategie.
 
Co je důvodem Vahlandova odchodu? Nesouhlas s koncernovou strategií v zámoří je nepochybně jedním z důvodů. Tím pravděpodobnějším ale je, že se Vahland jako skutečně mimořádná osobnost ocitl v hledáčku konkurence, která mu dokáže nabídnout atraktivnější pozici než poněkud beznadějný post hasiče problémů v USA. Jsem si zcela jistý, že se s Winfriedem Vahlandem velmi brzy opět setkáme ve vedoucím postavení.

Poněkud jiné vysvětlení Vahlandova šokujícího odchodu uvádí německý korespondent Automotive News Europe Christian Hetzner. Podle jeho zdrojů z vedení VW totiž Vahland chtěl z osobních důvodů rezignovat už po jmenování Matthiase Muellera. Definitivně přijal toto nepochybně nelehké rozhodnutí kvůli manželce. Ta se po 25 letech putování mezi Ingolstadtem, Wolfsburgem, Brazílií, Čínou a Mladou Boleslaví odmítla odstěhovat do Herndonu ve Virginii.

Pro Volkswagen se situace, vyvolaná aférou s manipulováním měření emisí NOx v USA, stává kritickou. Po přetrvávající neschopnosti reagovat na často nesmyslné útoky ze strany médií a politiků přichází problém s odchody mnoha významných osobností, které bude těžké nahradit. Po zatím nezdůvodněném vyhazovu pro skupinu techniků v čele s Ulrichem Hackenbergem nyní přichází i odchod jednoho z nejrespektovanějších manažerů, který v žádném případě nemohl být s aférou spojován. Obávám se, že Vahlandův odchod je jen začátkem toho, co ještě v nejbližších dnech z Wolfsburgu přijde.

Tisková zpráva Škoda Auto:
 
Prof. Dr. Winfried Vahland odejde z koncernu Volkswagen


Po 25 letech úspěšného působení v koncernu Volkswagen, naposledy jako šéf značky Škoda, odejde Prof. Dr. Winfried Vahland na vlastní žádost ze společnosti. Prof. Vahland proto nepřevezme funkci koncernového vedení regionu Severní Amerika (NAR). K tomuto rozhodnutí ho vedly rozdílné názory na podobu nového koncernového regionu NAR; toto rozhodnutí nemá žádnou souvislost s aktuálními událostmi ohledně dieselových motorů.

Prof. Vahland zahájil své působení v koncernu Volkswagen v roce 1990. Poté, co zastával řadu klíčových pozic doma i v zahraničí, převzal v roce 2005 koncernovou odpovědnost jako prezident a CEO Volkswagen v Číně. Výraznou měrou tak přispěl k úspěšné změně kurzu skupiny Volkswagen na tomto trhu. V roce 2010 byl jmenován předsedou představenstva značky Škoda. Pod jeho vedením uskutečnila Škoda největší růstovou a modelovou ofenzívu v historii značky a natrvalo se zařadila mezi úspěšné mezinárodní velkovýrobce automobilů.

Předseda představenstva koncernu Volkswagen Matthias Müller zdůrazňuje: „Prof. Vahland prokázal v uplynulých 25 letech velkou službu celému koncernu. Respektujeme jeho rozhodnutí a děkujeme mu za jeho mimořádný výkon.“