name | autoweek.cz

Prodej aut v Evropě roste

Prodej aut v Evropě roste

16.07.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Prodej nových aut v Evropě byl v červnu nejvyšší za posledních pět a půl roku. Pomohly tomu pracovní dny navíc ale i velké slevy. Zájem kupujících roste především o luxusní auta. Navzdory tomu se v západní Evropě (EU15) nově zaregistrovalo o milion aut, tedy o 13,8 % méně než před deseti lety.
Registrace nových automobilů v zemích EU a EFTA v červnu meziročně vzrostly o 15 %, což je největší přírůstek od prosince 2009 a už 22 měsíc v řadě s meziročním růstem. Červnovému rekordu dopomohly dva pracovní dny navíc v porovnání s loňským rokem a skutečnost, že v květnu byly naopak o dva pracovní dny méně, což vedlo k odložené spotřebě. Dvouciferný růst (o 13,0 %) vykázalo dokonce i Řecko.
 
Za celé první pololetí tak bylo zaregistrováno 7,41 milionu vozidel, tedy o 8,2 % více než v prvním pololetí 2014.Největší evropští producenti automobilů v čele se skupinou Volkswagen, PSA Peugeot-Citroen a Fiat Chrysler Auto, dosáhli v červnu dvouciferný růst (v procentech), nicméně za celé pololetí se vyjma FCA jejich tržní podíl snížil. Vyššího podílu na trhu z velkých producentů dosáhl ještě Renault. Na úkor velkovýrobců rostly především prémiové značky v čele s Daimlerem a BMW. Z asijských značek výrazně zvýšily tržní podíl Mitsubishi a Nissan.
 
Prodeji nových aut ve většině zemí pomáhají rozsáhlé slevy, které v červnu dosáhly v Německu rekordního průměru 12,5 % (v květnu to bylo 11,9 %), přičemž mnoho značek překračuje hranici 15 %.
 
Ještě méně optimistické je porovnání se stavem před deseti lety. V prvním pololetí roku 2006 bylo v 15 historických zemích EU nově registrováno 7 742 959 nových osobních aut, zatímco letos to bylo jen 6 674 892 nových aut, tedy o 1 068 067 vozidel méně, tzn. Stále ještě pokles o 13,8 %. V mnoha zemích je tento pokles dokonce velmi dramatický: Irsko – 43,2 %, Itálie -34,1 %, Finsko -33,8 %, Španělsko -30,6 % či Nizozemsko -29,7 %, nemluvě o Řecku s propadem o 71,7 %!
 
Ve Spojených státech se za první pololetí prodalo 8,5 milionu lehkých vozidel, což bylo o 4 % víc než před rokem. Z uvedeného počtu ale bylo 4,6 milionu kategorie Light Truck, do níž se řadí nejen pick-upy, ale i SUV a MPV), takže rostla o 10 %. Zatímco osobních aut bylo jen 3,8 milionu, takže o 1 % méně než v roce 2014.
 
Také trh nových aut v Číně rostl, i když pomalejším tempem než dříve. Za první pololetí se prodalo 9,5 milionu aut, což znamenalo růst o 7 %.
 
Naopak v Japonsku znamenal pololetní prodej 2,3 milionu vozidel pokles o plných 12 %. Také v Indii byl v prvním pololetí automobilový trh v poklesu o 5 % na 1,4 milionu. Ještě větší pokles vykázala další ze zemí BRICS Brazílie – o plných 20 % na 1,3 milionu prodaných aut. Nadále pokračuje dramatický propad ruského trhu – za šest měsíců bylo dodáno jen 782 000 nových aut, tedy o 36 % méně než před rokem. Pouze v roce 2009 byl prodej v Rusku na nižší úrovni.