name | autoweek.cz

Prodej aut v Evropě rostl, ale za jakou cenu?

Prodej aut v Evropě rostl, ale za jakou cenu?

16.01.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Evropský trh s novými auty vloni poprvé po sedmi letech vykázal růst, a to o 5,7 %. Dopomohly k tomu státní podpůrné programy, daňové úlevy, extrémní slevy ale také přesun zájmu směrem k levnějším automobilům. Rozhodně nelze mluvit o růstu důvěry zákazníků ve stabilizaci ekonomiky.

Prosinec 2014 byl už 16. měsícem v nepřetržité řadě přinášejícím zvýšení počtu registrací nových vozidel v porovnání se stejným měsícem předchozího roku. To je nejdelší růstové období od roku 1990, kdy asociace ACEA začala zpracovávat celoevropské statistiky. Prosincový růst o 4,7 % ale byl nižší než celoroční.

 

Očekávaný ekonomický růst v zemích eurozóny stále nenastává, takže zvýšení prodeje automobilky stimulují nevídanými slevami v cenách, k nimž přikročily především v závěru roku. I přesto ale dosud nikdy od roku 2000 nebylo tak málo nových aut prodáno soukromým zákazníkům. O celkový růst se tedy starají výhradně jen dodávky firmám, přičemž nemalý podíl na tom mají i sami prodejci aut, kteří si prodejní bilanci vylepšují odkupem aut a vzápětí je nabízejí jako ojetá s vyšší slevou, než by mohli poskytnout u nových modelů.

 

Prodej nových aut podporují nejrůznější státní dotační programy a slevy na daních zaměřené na tzv. "ekologická" vozidla, ale také velmi snadno dostupné a levné formy financování.

 

Největší evropská automobilka Volkswagen vloni zvýšila počet registrací o 7 %, ale samotná značka Volkswagen zvýšila prodej jen o 4 % a prémiová značka Audi o 5 %. O růst koncernu se tedy zasloužily levnější auta jako je Škoda Rapid nebo Seat Leon. Škoda a Seat díky prodeji levnějších aut rostly o 14 %.

 

Druhý největší evropský výrobce aut PSA Peugeot Citroen zaznamenal zvýšení prodeje o 4 % díky velkému zájmu o nové modely Peugeot 308, 2008 a 3008, stejně jako o Citroen C4 Cactus.

 

Renault dosáhl zvýšení prodeje o 13 %, ale opět se o to zasloužila především značka Dacia s meziročním růstem o 23 %, podpořeným zájmem kupujících o modely Duster a Sandero, zatímco Renaultu jako značce pomohl ke zvýšení objemu prodeje o 9 % především nový model Captur.

 

 Koncern General Motors zaznamenal v Evropě pokles o 5 % v důsledku stažení značky Chevrolet z evropských trhů. Jeho evropské značky Opel a Vauxhall naopak dosáhly významný nárůst prodeje o 7 % mj. i díky velmi dobrému přijetí modelu Adam a zájmu kupujících o malé SUV Mokka. Druhý americký koncern Ford Motor vykázal zvýšení prodeje o 5 %.

 

Dařilo se německým prémiovým značkám. Daimler zaznamenal zvýšení prodeje o 4 %, přičemž růst značky Mercedes-Benz o 6 % poněkud sráží pokles značky Smart o 15 % v důsledku čekání na vozy nové generace. Společnost BMW dosáhla zvýšení prodeje o 5 %, když značka BMW pomocí rozšiřování modelové nabídky o kupé řady 4, vozů řady 2 Active Tourer a plug-in hybridu i8 vykázala růst o 6 %, zatímco značka Mini, která během roku inovovala svou modelovou nabídku, vykázala růst o 2 %. BMW se díky tomu posunulo v evropském žebříčku před Fiat Chrysler.

 

Fiat Chrysler dosáhl zvýšení objemu prodeje o 4 % především pomocí dramatického růstu zájmu o vozy značky Jeep (+70 %), zejména o nový model Renegade. Fiat zvýšil prodej o 2 %, ale Alfa Romeo se bez nových modelů propadla o 70 %.

 

Více než desetiprocentní meziroční růst vykázaly kromě Renaultu také japonské značky Nissan, Mazda a Mitsubishi, stejně jako švédské Volvo. I nadále roste prodej vozů společnosti Jaguar Land Rover, i když jen o 6 % (a i to především Land Roveru). Naopak se zpomalilo tempo růstu korejských značek Hyundai a Kia.

 

Vzhledem k dlouhodobě nízkému počtu registrací lze předpokládat další mírný růst i v roce 2015 už proto, že vozový park v Evropě stárne a stále více majitelů potřebuje obměnu svých vozidel. Nelze ale předpokládat, že by současné nízké a výhledově ještě klesající ceny pohonných hmot motivovaly evropské kupující k většímu zájmu o nová auta, jako tomu bývalo ještě před pár lety.