name | autoweek.cz

Prodejny Škoda v novém

Prodejny Škoda v novém

21.07.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Prodejní síť značky Škoda prochází významnou modernizací podoby. Nejde přitom ale jen o vzhled prodejních míst. Mnohem důležitější je možnost zcela nového propojení prodejních a servisních činností v souladu s moderním vývojem techniky.
Při tradičním setkání nám šéf prodejní organizace Škoda Auto ČR Luboš Vlček přiblížil stav přebudovávání prodejních míst do nového firemního designu a osvětlil důvody, proč je tento proces tak důležitý.
 
Škoda Auto prochází mimořádně úspěšným obdobím. Prodej roste nejen proto, že přicházejí nové modely, ale i díky usilovné práci celé prodejní sítě. Souběžně s tím probíhá přestavba dealerství do nové podoby. Do konce roku musí být dokončena adaptace prodejních míst pro příští roky.
 
"Jen ten, kdo má čerstvé a atraktivní zboží, ten má šanci na úspěch. V příštích letech se začnou měnit prodejní a servisní procesy spolu se stálým rozšiřováním digitální strategie. Použití nových technologií pomáhá poprodejnímu procesu. V rámci nové distribuční strategie proto dochází k proměně podoby prodejních míst," říká Vlček.
 
V současné době má Škoda Auto v České republice 211 prodejních a servisních míst a k tomu mají někteří smluvní partneři ještě celkem dalších 46 servisních míst. Z tohoto počtu se u 165 provozoven proces přestavby plně rozeběhl, přičemž přestavbu do nového firemního designu má zcela dokončenu 66 provozoven.
 
Přestavba dealerství musí být dokončena do 31. prosince letošního roku. Kdo nebude mít provozovnu přebudovánu do nové podoby, ten od 1. ledna 2016 nesmí vozy Škoda prodávat.  Vzhledem k potřebnému schvalovacímu procesu bude v září definitivně jasné, kdo nebude mít šanci přebudování stihnout a kdo bude muset s prodejem vozů Škoda skončit.
 
Luboš Vlček odhaduje, že v souladu s původním předpokladem zůstane okolo 180 prodejních míst. V době Vlčkova nástupu v lednu 2013 měla Škoda Auto ČR 237 prodejních míst. Mnoho z nich ale nemělo nic společného s firemní kulturou značky Škoda.
 
"Rozhodující není podoba domu nebo vybavení nábytkem, ale podmínky prodeje, protože zákazník dnes očekává profesionální služby, moderní prezentaci a přístup. Většina současných dealerství vznikala v 90. letech, kdy značka Škoda prodávala jediný model. V místnosti, která stačila k prodeji Favoritu, už ale nelze nabízet současných 17 modelů z celkem sedmi modelových řad. Většina konkurence vstoupila na trh později, takže je na tom s modernějším zázemím lépe. Očekávání zákazníků ale roste. Klíčové je, že nasměrování procesů se do budoucna změní. V novém konceptu prodejen je výraznější propojení prodejní a servisní části, lepší kontakt zákazníka s personálem a optimalizace procesů obsluhy zákazníka," vysvětluje Vlček.
 
"Po 25 letech dochází ke generální obměně majitelů prodejen. Řada majitelů firem si dokázala vychovat nástupce, ale některým se to nepodařilo. Řada firem si vybudovala profesionální management, ale jiným se to nepodařilo. To je fenomén daný razantním nástupem do podnikání na počátku 90. let. Je to logický vývoj, i když občas postihuje některá tradiční jména," konstatuje Vlček.
 
Dealeři se musejí nově nasměrovat na příštích 15 let. Obchod je sofistikovanější, trh náročnější, finanční záležitosti se změnily, rostou požadavky na efektivnější řízení servisních činností. To je logický stav věci. Důležité je, že většina obchodních partnerů nezvolila minimalistickou verzi, ale bez požadavků ze strany Škoda Auto přistoupili k razantnější přestavbě.