name | autoweek.cz

Prototyp elektromobilu Toyota

Prototyp elektromobilu Toyota

15.02.2011 | Vladimír Rybecký | Trendy

Na ženevském autosalonu 2011 se uskuteční evropská premiéra nejnovějšího prototypu elektromobilu (EV) značky Toyota. Pohon prototypu postaveného na bázi modelu iQ je odvozen od technologie Hybrid Synergy Drive a používá akumulátor Li-ion nové konstrukce.

Toyota pro základ pohonu elektromobilu zvolila snadno přizpůsobitelnou technologii pohonu Hybrid Synergy Drive. Elektromobil zhmotňuje dlouhodobou vizi automobilky Toyota v oblasti trvale udržitelné mobility při přesunech na krátké vzdálenosti. Prototyp byl vyvíjen společně s novými technologiemi plnohodnotného hybridního pohonu (Full hybrid), Plug-in hybridního pohonu (PHV) a hybridního pohonu s palivovými články (FCHV).

Prototyp elektromobilu vznikl zástavbou čistě elektrické hnací jednotky do modelu Toyota iQ. Výsledný vůz spojuje agilitu městského miniauta s nulovými emisemi při provozu a lehkou, tichou jízdou elektromobilu s jízdním dosahem až 105 km (podle japonského testovacího cyklu C08).

Vysoce praktickou zástavbu umožnil nově vyvinutý Li-ion modul akumulátoru, který charakterizují kompaktní rozměry a plochý tvar. Akumultor mohl být umístěn pod podlahou vozu, takže díky promyšlené konstrukci se nijak nezmenšil zavazadlový prostor ani možnost převozu až čtveřice cestujících.

Nový elektromobil Toyota bude v průběhu roku 2011 podroben testům na evropských silnicích a kompletní sériový vůz se v Evropě představí v roce 2012 v rámci speciálního leasingového programu. Cena zatím nebyla zveřejněna, ale už na podzim zástupci Toyoty sdělili, že připravovaný iQ s akumulátory bude levnější než konkurenční elektromobily Mitsubishi i-MiEV a Nissan Leaf. Ty jsou ale na rozdíl od dvoumístného iQ čtyřmístné.

Elektromobil na bázi miniauta iQ vyvíjí Toyota vlastními silami. Kromě toho Toyota od loňského roku spolupracuje se společností Tesla Motors na vývoji luxusnějších vozidel. Jako první z nich by se měla v roce 2012 dostat do prodeje elektrická verze kompaktního SUV RAV4.

Rovněž během roku 2012 by měl být zahájen prodej dobíjecí verze hybridního Priusu. Toyota Prius Plug-in se bude prodávat v Japonsku, USA i Evropě. Cílem je prodej 50 000 těchto vozů ročně, přičemž cena v Japonsku má být 3 miliony jenů (36 000 USD). V současné době se po celém světě testuje už několik desítek těchto vozů. Největší testovací projekt probíhá ve Štrasburgu a nově byly tyto vozy zapojeny i do projektu inteligentní elektrické sítě v Rokkashu.

Toyota je největším producentem vozidel s hybridním pohonem na světě. Nedávno vedení automobilky zveřejnilo cíl do konce roku 2012 uvést na trh celkem 11 vozidel s hybridním pohonem, což odstartovala představením nových verzí modelu Prius na autosalonu v Detroitu. Pro rok 2015 pak je v plánu zahájení prodeje sedanu s elektrickým pohonem napájeným pomocí palivových článků. Také tento vůz se má prodávat v Japonsku, USA i Evropě.

Toyota kromě toho intenzivně pracuje na vývoji akumulátorů s lepšími výkonovými parametry než mají v současné době zaváděné lithio-ionové články.