name | autoweek.cz

Provokující BMW XM - plug-in hybrid s osmi válci

Provokující BMW XM - plug-in hybrid s osmi válci

04.10.2022 | Vladimír Rybecký | Nové modely

V době, kdy se vedou intenzivní diskuse o smysluplnosti plug-in hybridního pohonu z hlediska ochrany klimatu, přichází na trh extrémní terénní BMW XM nabízející odpůrcům této technologie pádný argument.

Písmeno M už půl století u BMW znamená modely blízké motorsportu. Nyní BMW poprvé uvádí M-SUV se zkratkou XM. Když byl tento vůz téměř před rokem představen ve formě studie, vyvolal v Německu pobouření. Přesto nyní BMW uvádí sériovou verzi terénního vozu XM s plug-in hybridním pohonem s motorem V8. Uvedení na trh je naplánováno na duben 2023. Tento první elektrifikovaný vysokovýkonný M model v ČR začíná na ceně 4 339 400 Kč.

 

Impozantních 511 cm dlouhý a 176 cm vysoký BMW XM má pod kapotou nově vyvinutý motor V8 4,4 l M TwinPower Turbo s výkonem 360 kW (489 k) doplněný o elektrický motor o výkonu 145 kW (197 k). V plug-in hybridním uspořádání poskytuje největší systémový výkon 480 kW (635 k) a točivý moment 800 N.m. To umožňuje aby XM s hmotností 2750 kg zrychlilo z 0 na 100 km/h za 4,3 s, přičemž maximální rychlost je omezena na 250 nebo na přání na 270 km/h.

 

Spotřeba je v oficiálním cyklu WLTP pouhých 1,3 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 33 g/km. V praxi to samozřejmě bude mnohonásobně víc, záleží především na stylu jízdy a nabití akumulátoru. Měřicí cyklus WLTP se zvýhodněním pro plug-in hybridy prosadili politici a automobilky logicky využívají do maxima to, co jim umožňuje. Systém M-Hybrid totiž podle WLTP při plném nabití akumulátoru s využitelnou kapacitou 25,7 kWh slibuje lokálně bezemisní jízdu rychlostí až 140 km/h na vzdálenost 82 až 88 km.

 

Loga BMW vyrytá laserem na levé a pravé straně velkého zadního okna citují legendární M1 a studii Turbo z roku 1972. Přestože je XM postaven na dlouhém rozvoru 3107 mm z X7, jsou zde jen dvě řady sedadel, přičemž prostor zadních má charakter exkluzivního salonku M-Lounge kde 100 LED diod zajišťuje velkolepé osvětlení. Řízení zadní nápravy a stabilizace náklonu zajišťují vynikající trakci.

 

Nové BMW XM se vyrábí v USA a pravděpodobně se tam prodá podstatně víc exemplářů než v Evropě.