name | autoweek.cz

Provokující úspěšný šéf

Provokující úspěšný šéf

25.07.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Herbert Diess během čtyř let vyvedl Volkswagen ze skandálu Dieselgate do elektromobilní budoucnosti. Na své cestě si ale vytvořil silné nepřátele.
Náhlé vypuzení Diesse přichází po obnovených vnitřních sporech kvůli pomalému vývoji základního softwaru pro novou generaci elektrických vozidel koncernu. Zpoždění způsobilo, že uvedení některých modelů muselo být odloženo. I když to nebyl jediný problém, nahlodalo to důvěru rodiny Porsche-Piëch v to, že Diess má tyto problémy pod kontrolu.
 
Herbert Diess převzal vedení společnosti Volkswagen AG v roce 2018, když byla německá automobilka v krizi a pod tlakem, aby provedla dramatické změny ve strategii a kultuře po aféře Dieselgate. Bývalý výkonný ředitel BMW pro ní vytvořil novou vizi. Diess nebyl jako předchozí šéfové VW v přístupu k podnikání ani v osobním stylu. to vyvolalo dojem, že pouze on je manažerem, který vyvede Volkswagen ze skandálu Dieselgate.
 
Přes veškeré své strategické myšlení byl Diess špatný komunikátor, a to stačilo, aby se dostával do střetů s odborovými předáky a mocnou dozorčí radou společnosti. „Diess byl nenapravitelný. Výrazně změnil Volkswagen k lepšímu, ale jeho komunikace byla mizerná,“ řekl agentuře Reuters jeden ze členů dozorčí rady, který nechtěl být jmenován.
 
Byly to mocné rodiny Porsche a Piëch, které vlastní více než polovinu hlasovacích práv a 31,4% podíl ve Volkswagenu, kdo Diesse opakovaně zachraňoval a hájil. Kdyby to záleželo na odborářích Volkswagenu, Diess by už dávno byl pryč. Jenže Diessův způsob chování nakonec popudil i jeho dosavadní ochránce.
 
Diess se stal nechvalně známým pro řadu nekorektních prohlášení, jako když v roce 2019 řekl BBC, že neví nic o záchytných táborech v čínské oblasti Sin-ťiang a nadále hájil tamní přítomnost VW. Byl nucen se omluvit za použití fráze „EBIT macht frei“, odkazující na pobídky k zisku, ale připomínající německé heslo psané nad vstupy do koncentračních táborů „Arbeit macht frei“. Letos na jaře v souvislostí s válkou na Ukrajině vyvolal pobouření tím, že navrhoval, aby Evropa usilovala o vyjednávání s Ruskem. To je názor, který je v korporátním Německu hojně rozšířený, nicméně veřejně se na mezinárodní scéně objevuje jen zřídka.
 
Také interně Diess vyvolával problémy – zejména svými střety s mocnou závodní radou, která zastupuje 60 000 zaměstnanců ve Wolfsburgu a většinu dalších 230 000 zaměstnanců v širším Německu. Odborovou organizaci, která má účinnou kontrolu nad dozorčí radou díky volnému spojenectví s druhým největším akcionářem VW státem Dolní Sasko, rozčílil prohlášením, že skupina má v Německu 30 000 nadbytečných zaměstnanců. Loni také poukázal na to, že zatímco Volkswagenu trvá výroba elektromobilu 30 hodin, zaměstnanci Tesly totéž zvládají za pouhých 10 hodin. Toto tvrzení odbory zpochybnily.
 
V důsledku takovýchto konfrontací byl v roce 2020 zbaven přímé odpovědnosti za hlavní značku Volkswagen a v loňském roce ztratil roli šéfa obchodu VW na klíčovém trhu v Číně.
 
Zatímco odboroví lídři uznávali Diessovu strategickou vizi a jeho úspěch v transformaci kultury VW pro éru elektromobility, současně zpochybňovali jeho schopnost ji realizovat, což zdůraznily problémy se softwarem. Šéfka odborů VW Daniela Cavallo uvedla, že se Diessovi nepodařilo zapojit zaměstnance do klíčových rozhodnutí.
 
Diess nedokázal ve Wolfsburgu najít dostatek spojenců a stával se stále více izolovaným. „Odchod generálního ředitele Herberta Diesse by neměl být překvapením vzhledem k tomu, jak marginalizovaný se v posledních měsících stal,“ napsal analytik společnosti Jefferies Philippe Houchois. „Jenže načasování je nešťastné a je dalším příkladem dysfunkce u VW,“ dodal.
 
Třiašedesátiletý Diess opustí Volkswagen tři roky předtím, než mu měla skončit smlouva, s mnoha nedokončenými cíli, které si stanovil. Mezi nimi vyniká jeho snaha vytvořit v rámci Volkswagenu softwarovou firmu Cariad a připravované uvedení luxusní značky Porsche na burzu, které má pomoci financovat investice VW do elektrifikace.
 
Pokud jde o Herberta Diesse, je už o jeho služby zájem v jiných automobilkách s vizí zaměřenou směrem k elektrifikaci. Mohl by ale také zůstat ve Volkswagenu, kde má smlouvu do svých 67. narozenin v říjnu 2025 a pravděpodobně podle ní má stále nárok na plný plat, který v závislosti na provozních výsledcích automobilky a hodnoty akcií může dosáhnout více než 30 milionů eur ročně.