name | autoweek.cz

Průkopník Li-Ion akumulátorů o budoucnosti elektromobilů

Průkopník Li-Ion akumulátorů o budoucnosti elektromobilů

26.08.2021 | Vladimír Rybecký | Trendy

Spoludržitel Nobelovy ceny za chemii za rok 2019 za práci na lithium-ionových akumulátorech Akira Yoshino poskytl rozhovor agentuře Reuters.
Akira Yoshino si může připsat zásluhy za převrat v automobilovém i technologickém průmyslu. Lithium-ionové akumulátory se po sto letech staly v dopravě první vážnou konkurenci fosilním palivům a spalovacím motorům. Nyní je Yoshino čestným členem japonské chemické firmy Asahi Kasei, v níž pracuje téměř 50 let.
 
Yoshino hovořil s agenturou Reuters o nové generaci akumulátorů pro elektricky poháněná vozidla, o potenciálu sdílených autonomních elektromobilů, které se mohou samy nabíjet, o perspektivách vozidel s vodíkovými palivovými články a o možnosti, že by společnost Apple mohla iniciovat propojování automobilového s informačním a technologickým průmyslem pro budoucí mobilitu.
 
Jaké technické inovace - v konstrukci, v chemii a materiálech, nebo i v procesech - by mohly udržet dominantní postavení lithium-ionových článků v chemii akumulátorů a na jak dlouho ještě?
„Existují dvě hlavní oblasti inovací, které by byly klíčové. Jednou z nich by byly nové materiály pro katody a anody. Druhou by byl systém, kde v jehož rámci se elektromobily využívají. Jinými slovy - jak budou lidé elektromobily používat a jak je budou nabíjet a vybíjet.“
 
Mluvíte o lidech, kteří elektrická vozidla různými způsoby používají. To znamená, že tato vozidla nevlastní, ale platí za jejich použití, například prostřednictvím sdílených jízd?
„Ano, myslím, že největší potenciál je ve sdílení. Jakmile se autonomní elektricky poháněná vozidla stanou praktickými, způsobí to obrovskou změnu ve způsobu, jakým lidé automobily používají.“
 
Jak dlouho bude trvat, než se bezdrátové nabíjení akumulátorů elektromobilů stane realitou - ať už prostřednictvím vozovky, solárních panelů na vozidle nebo jinými prostředky?
„Základní technologie pro bezdrátové nabíjení není problém. Problém je, jak to aplikovat v praktickém systému. Jsou dvě možnosti. Jednou z nich jsou auta zaparkovaná na určitém místě, kde je k dispozici bezdrátové nabíjení. Druhou je za pohybu vozidla. Pravděpodobně to nebude na každé silnici, ale na určitých úsecích, kde to bude dostupné, by to bylo možné. Pokud přemýšlíte o autonomních elektricky poháněných vozidlech, budou tato vozidla vědět, kdy se potřebují nabít a sama přijedou k nabíjecí stanici. Něco takového může být prakticky použitelné dřív, než si myslíte.“
 
Toyota a Honda prodávají malý počet elektromobilů s palivovými články, ale zdá se, že vodíková infrastruktura na podporu použití palivových článků je vzdálená mnoho let.
„U vozidel s palivovými články existují problémy s technologií a náklady, ale ty se dají překonat. Pokud přemýšlíte o dlouhodobějším horizontu, tedy rocích 2030 až 2050, dojde k vytvoření autonomních sdílených vozidel. Hypoteticky by autonomní vozidlo mohl pohánět motor na benzin, mohlo by být elektrické a mohlo by mít palivový článek. Nezáleží na tom, jaký je zdroj energie. Potřebuje ale nějak doplňovat energii. Pokud to vozidlo nedokáže automaticky, bez lidského zásahu, tak tento systém trochu ztrácí na významu. Totéž by platilo pro benzin nebo vodík. V tomto smyslu je elektrické vozidlo tím, které může svou energii automaticky doplnit. Podívejte se na robotický vysavač - sám jezdí po místnosti a sám se dobíjí. Pokud by potřeboval osobu, která by přišla a „doplnila mu nádrž“, nikdo by si jej nechtěl koupit.“
 
Co dalšího bychom měli vědět o budoucnosti mobility?
„Právě teď automobilový průmysl přemýšlí o tom, jak investovat do budoucnosti mobility. Také IT průmysl přemýšlí o budoucnosti mobility. Někde, někdy, dojde mezi automobilovým a IT průmyslem k určitému druhu propojení pro budoucnost mobility. Tesla má svou vlastní nezávislou strategii. Ale ten, na koho je třeba si dát pozor, je Apple. Co budou dělat? Myslím, že brzy mohou něco oznámit. Jaké auto by mohli oznámit? Jaký druh akumulátoru? Pravděpodobně to chtějí dodělat kolem roku 2025. Pokud to tak chtějí, tak si myslím, že musí něco oznámit už do konce tohoto roku. To je ale jen moje osobní hypotéza.“