name | autoweek.cz

První dny roku 2024 uvedly do centra pozornosti bezpečnost letectví

První dny roku 2024 uvedly do centra pozornosti bezpečnost letectví

09.01.2024 | | Doprava

Vítejte u nejnovějšího přehledu zpráv Euractivu o mobilitě z celé Evropy, který připravili Sean Goulding Carroll a Jonathan Packroff.

Pro globální letecký sektor byl začátek roku 2024 velmi turbulentní. V prvním týdnu nového roku došlo ke dvěma velkým incidentům týkajícím se bezpečnosti a odolnosti letadel v provozu.

 

K prvnímu incidentu došlo 2. ledna, když se Airbus A350 Japan Airlines srazil s menším letounem pobřežní stráže na ranveji na tokijském letišti Haneda. Je tragické, že pět ze šesti členů posádky na palubě menšího letadla zahynulo. Žádný z 379 cestujících na palubě letadla však nepřišel o život, přestože letadlo po nárazu vzplanulo.

 

Posádka si právem vysloužila uznání za své rozhodné úsilí o evakuaci letadla. Také výrobce letadel Airbus vyšel z nehody relativně bez újmy, protože jejich nový model, vyrobený z nových materiálů včetně plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny, plamenům z velké části odolal.

 

Ale zatímco Airbus utrpěl minimální poškození reputace, totéž nelze říci o incidentu, který se týkal jejich severoamerického rivala Boeingu. Při letu Alaska Airlines, provozovaném Boeingem 737-9 Max, část letadla při letu explodovala a v kabině zůstala díra. Na záběrech ze sociálních sítí bylo vidět, jak vyděšení cestující dýchají přes kyslíkové masky když letadlem vanul vichr z nově vytvořeného otvoru.

 

Zdá se, že problém byl způsoben instalací náhradních dveří, známých jako dveřní zástrčka. Zatímco většina letadel má dveře nouzového východu, konfigurace letadla používaného společností Alaska Airlines znamenala, že tento nouzový východ nebyl instalován s vloženým dveřním panelem. Tlak způsobený nadmořskou výškou způsobil vytržení zátky z trupu. Naštěstí zranění cestujících byla lehká a nedošlo k obětem na životech.

 

V reakci na to americký Federální úřad pro letectví FAA nařídil, aby všechny Boeingy 737-9 Max používající tuto konfiguraci byly až do kontroly uzemněny. Boeing ve svém prohlášení uvedl, že „souhlasí a plně podporuje rozhodnutí FAA vyžadující okamžitou kontrolu letadel 737-9 se stejnou konfigurací jako postižené letadlo.“

 

Evropský protějšek EU FAA EASA také uzemnil Boeingy 737-9 Max v této konfiguraci, dokud nebude dokončena kontrola. Prohlášení EASA je však spíš symbolické než významné, protože žádná letadla této konfigurace v současnosti v EU nelétají. Místo toho je v Evropě u letadel tendence mít víc sedadel (zejména u nízkonákladových leteckých společností), přičemž větší počet cestujících vyžaduje další nouzové východy.

 

Boeing 737-9 Max je na této straně Atlantského oceánu méně obvyklý. Zatímco velké letecké společnosti, jako jsou Lufthansa a Ryanair, podaly velké objednávky na nová letadla Boeing 737 Max (100 pro Lufthansu, 300 pro Ryanair), tyto nejsou na prověřovanou verzi, což je skutečnost, na kterou rychle poukázaly. „Ryanair nemá žádná letadla Max 9 v provozu ani objednána,“ zdůraznila irská společnost Euractivu s tím, že v současnosti provozuje verze 737-8. Mluvčí Lufthansy Euractivu řekl: „Skupina Lufthansa není ovlivněna současným incidentem Boeingu 737-9, protože tento typ letadla v leteckých společnostech skupiny Lufthansa neprovozujeme.“ Lufthansa dostane variantu 737-8 v roce 2027, zatímco Ryanair si objednal model 737-10.

 

Nejnovější incident znamená další neúspěch pro amerického výrobce, který stále překonává poškození reputace své značky 737 Max po velkých haváriích v Indonésii (2018) a Etiopii (2019), které zabily dohromady 346 lidí. V e-mailu, který Euractiv viděl, David Calhoun, prezident a generální ředitel Boeingu, oznámil konání celofiremního webcastu o bezpečnosti. „Pokud jde o bezpečnost našich produktů a služeb, záleží na každém rozhodnutí a každé akci. A když dojde k vážným nehodám, jako je tato, je důležité, abychom transparentně spolupracovali s našimi zákazníky a regulačními orgány, abychom pochopili a řešili příčiny události a zajistili, že se již nebudou opakovat,“ napsal Calhoun.

 

To, že k těmto incidentům v letectví došlo v zahraničí, znamená pro letecký průmysl EU, který se má vrátit na úroveň cestujících před Covid (a brzy ji překonat), určitou úlevu. Aby si však regulační orgány EU a průmysl udržely svou pozici nejbezpečnějšího regionu na světě pro létání, budou muset zachovat svá bezpečnostní omezení, protože počet letů poroste.

 

EU schválila Německu dotaci na výrobu akumulátorů

Německo poskytne 902 milionů eur švédskému výrobci akumulátorů Northvolt na nový výrobní závod v severoněmeckém městě Heide, aby se zvýšila evropská výroba akumulátorů pro elektromobily. Podle dohody schválené Evropskou komisí obdrží švédská společnost 700 milionů eur jako přímou podporu a státní záruku ve výši 202 milionů eur.

 

„Toto rozhodnutí připravuje cestu pro silnou evropskou výrobu akumulátorů,“ řekla šéfka EU pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová a zdůraznila význam elektrických vozidel pro klimatickou agendu EU. Německý ministr hospodářství Robert Habeck byl potěšen. Jak řekl v Bruselu, investice pro Northvolt ve výši mnoha miliard eur pro na větry bohatý sever Německa ukazuje, že opatření v oblasti klimatu a průmyslová výroba spolu velmi dobře souvisejí.

 

Výrobě akumulátorů zatím dominuje Čína. Přestože se očekává, že v příštích letech produkce výrazně poroste, Mezinárodní energetická agentura IEA předpovídá, že Evropa v ní získá jen malý podíl.

 

Společnost označila toto rozhodnutí za „nejen průkopnické pro plány Northvoltu umístit továrnu v Heide, ale pro evropský průmysl článků akumulátorů jako celek.“ Mluvčí společnosti však dodal, že některá stavební povolení u magistrátu stále nejsou vyřízená.

 

Německo je poskytnutím 900 milionů eur švédskému výrobci akumulátorů Northvolt první zemí, která využije nový systém „vyrovnání dotací“ Evropské komise, který zemím EU umožní čelit zahraničním dotacím, především ve Spojených státech, vlastními pobídkami.