name | autoweek.cz

První krok k vodíkové přítomnosti

První krok k vodíkové přítomnosti

23.09.2020 | Vladimír Rybecký | Tiskové zprávy

Unipetrol uzavřel smlouvu se společností Bonett o instalaci tří vodíkových stojanů u čerpacích stanic Benzina.
Stavba prvních veřejných plnicích stojanů na vodík v České republice začne již v letošním roce u stávajících čerpacích stanic Benzina, patřících do mezinárodní skupiny Orlen, a to v Praze na Barrandově a v Litvínově. Jejich uvedení do provozu se plánuje na příští rok. Následně bude vodíkový stojan nainstalován u čerpací stanice Benzina v Brně v Kaštanové ulici. V pokročilé fázi příprav je také instalace vodíkových stojanů u čerpacích stanic Benziny v Plzni v Nepomucké ulici a v Praze na D10 ve směru na Mladou Boleslav.
 
„Těší mě, že po náročném procesu příprav a administrativy můžeme konečně zahájit stavbu prvních tří vodíkových plnících stanic v České republice. Ve výběrovém řízení na realizaci stavby zvítězila společnost Bonett, což posvětilo i Ministerstvo dopravy České republiky. Díky tomu jsme nyní podepsali smlouvu o instalaci vodíkových plnících stojanů na čerpacích stanicích Benzina v Praze na Barrandově, Litvínově a Brně. V příštím roce plánujeme otevření prvních dvou plnicích stanic a ve druhé fázi otevření třetí stanice v Brně. Zároveň připravujeme zahájení veřejné zakázky na výběr dodavatele dalších dvou projektů, které se budou nacházet v Plzni a Praze,“ řekl předseda představenstva skupiny Unipetrol Tomasz Wiatrak.
 
Vozy na vodíkový pohon na rozdíl od klasických elektromobilů nepotřebují k provozu akumulátory resp. používají mnohem menší a jejich tankování tak zabere stejně času jako u benzinových či naftových automobilů. „Věříme, že vodík postupem času doplní současnou bateriovou elektromobilitu a bude hrát stále významnější roli nejen v oblasti osobní mobility ale především v oblasti hromadné dopravy a přepravních služeb. V této oblasti proto spolupracujeme s výrobci automobilů na vodíkový pohon, které chceme s jejich produkty přilákat do České republiky. Zároveň jsme v kontaktu s orgány státní správy a místní samosprávy. O využití vodíku ve veřejné hromadné dopravě jednáme s Hlavním městem Praha, Středočeským krajem a Ústeckým krajem,“ doplnil Tomasz Wiatrak.
 
Čerpací stanice Benzina v Praze na Barrandově a v Litvínově budou zásobovány vodíkem, který vzniká při zpracovávání ropy v rafinériích Unipetrolu v Litvínově a Kralupech nad Vltavou. Unipetrol se zároveň zabývá projekty výroby vodíku z alternativních zdrojů, tedy bez uhlíkové stopy, například elektrolýzou vody za využití elektrické energie získané z fotovoltaických článků.
 
„Naše nabídka na vodíkové stanice byla vyhodnocena jako nejlepší a my si vážíme toho, že Bonett dodá první stanice na vodík nejen u nás, ale i v regionu, a bude v pozici generálního dodavatele u tohoto přelomového dopravního projektu. Vybudovali jsme již stovky stanic na alternativní paliva, desítky jich sami provozujeme, ale úspěch v tak prestižním vodíkovém tendru je pro nás tou nejvyšší metou. Rádi bychom na tento projekt navázali dalšími vodíkovými aktivitami a realizacemi nejen v ČR, ale i v Polsku a na Slovensku, kde taktéž naše skupina aktivně působí,“ dodal člen představenstva skupiny Bonett Václav Holovčák.
 
V České republice doposud fungovala pouze jediná neveřejná plnicí stanice na vodík v Neratovicích, která od roku 2009 sloužila pro autobus tamní veřejné dopravy. V Německu fungovalo ke konci loňského roku již 87 plnících stanic na vodík, přičemž dvě z nich se nacházejí u čerpacích stanic Star patřících rovněž do nadnárodního koncernu Orlen. Celosvětově bylo ke konci roku 2019 v provozu 432 vodíkových plnicích stanic, přičemž 330 z nich je otevřených pro veřejnost.