name | autoweek.cz

První krok k vodíku

První krok k vodíku

12.03.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Orlen Unipetrol v Praze na Barrandově otevřel veřejnou čerpací stanici na vodík.

Rafinérská a petrochemická skupina Orlen Unipetrol začala ve své síti čerpacích stanic Orlen Benzina nabízet nový druh paliva. U čerpací stanice na pražském Barrandově uvedla do provozu plnicí stojan na vodík pro automobily, nákladní vozidla a autobusy.

 

Plnicí stanice na Barrandově je plně samoobslužná, přístupná široké veřejnosti v non-stop režimu. Je vhodná pro plnění osobních i nákladních aut a autobusů. K dispozici jsou dvě plnicí pistole s odlišným tvarem hlavice pro plnění automobilů tlakem 700 bar a tlakem 350 bar pro plnění nákladních automobilů a autobusů. Cena vodíku u čerpacích stanic Orlen Benzina byla stanovena na 278 Kč/kg.

 

Čas naplnění nádrže osobního vozu s objemem 5 - 6 kg vodíku je 3 až 5 minut. Čas plnění nádrže autobusu na 100 % objemu nádrže 30 kg vodíku je 10 minut. Objem zásobníku vodíku je 100 kg a čas plnění zásobníku je 2,5 až 4 hodiny.

 

Další vodíkovou stanici Orlen Unipetrol otevře v létě v Litvínově. Do roku 2030 chce Orlen Unipetrol provozovat 28 vodíkových plnicích stanic a dva vodíkové distribuční terminály pro železniční dopravu v Litvínově a Neratovicích. Orlen Unipetrol ve své flotile firemních vozů provozuje pět automobilů Toyota Mirai s palivovými články.

 

Ministerstvo dopravy výstavbu vodíkové stanice na Barrandově podpořilo v rámci Operačního programu doprava 2. „Dle současného plánu čisté mobility by v České republice do roku 2025 mělo být 12 vodíkových stanic a 80 stanic pak do roku 2030,“ řekl ministr Martin Kupka a upozornil, že dané cíle ještě nereflektují aktuální podobu návrhu nařízení EU o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva, podle kterého je třeba vybudovat vodíkovou infrastrukturu každých 200 km na hlavní síti TEN-T.

 

Orlen Unipetrol ve své síti Orlen Benzina, která je se 431 stanicemi nejširším řetězcem v České republice, nabízí vedle klasických pohonných hmot i alternativní paliva. U 56 čerpacích stanicích je k dispozici zkapalněný ropný plyn (LPG), u 46 stanic lze načerpat stlačený zemní plyn (CNG) a u 55 stanic je k dispozici celkem 225 dobíjecích bodů pro elektromobily.

 

Vozidla na vodíkový pohon jsou elektromobily, které energii kromě z akumulátoru získávají reakcí vodíku s kyslíkem v palivových článcích za vzniku vodní páry. Vozidla s palivovými články mají dlouhý dojezd a doba plnění je srovnatelná s tankováním benzinu nebo nafty. V roce 2030 by podle Ministerstva dopravy České republiky mohlo být na českých silnicích 50 000 vozů na vodíkový pohon.

 

V České republice již jezdí deset vozů Toyota Mirai s palivovými články. Další jsou k dispozici skladem ihned k dodání za základní cenu 1 760 000 Kč vč. DPH. Mirai druhé generace je sedan o délce téměř 5 m pohání elektromotor s výkonem 134 kW (182 k). Na jedno natankování ujede 650 km a doba doplnění nádrže nepřekračuje pět minut. Mirai se vyrábí v Japonsku.

 

„Vodík v následujících letech doplní akumulátorovou elektromobilitu a bude hrát stále významnější roli nejen v osobní, ale především v hromadné dopravě a přepravných službách na silnici i železnici. Ročně v našich rafinériích vyprodukujeme 80 000 tun vodíku a již máme rozpracovány konkrétní plány na produkci vodíku za pomoci elektrické energie z ekologicky čistých zdrojů, jako jsou slunce, vítr nebo teplo v zemské kůře. Do roku 2030 chceme vyrábět 4500 tun vodíku s nízkou uhlíkovou stopou, což představuje pohon pro 30 000 automobilů,“ řekl generální ředitel skupiny Orlen Unipetrol Tomasz Wiatrak