name | autoweek.cz

První Moskviče v prodeji a co je za nimi

První Moskviče v prodeji a co je za nimi

03.01.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Koncem prosince ruská tisková agentura TASS ohlásila, že první vozy Moskvič jsou v maloobchodním prodeji. Jedná se o čínská auta od automobilky JAC, v jejímž majiteli JAG má většinový podíl Volkswagen.

Ve výrobním podniku v Moskvě, kde se dříve vyráběly populární crossovery Renault Duster, Kaptur a Arkana, byla zahájena montáž vozů pod obnovenou značkou Moskvič. Kompaktní crossover Moskvič 3 je formou SKD montovanou verzí čínského vozu JAC JS4 (prodává se i pod jmény Jiayue X4 a Sehol X4) s motorem 1,5 l turbo/110 kW (150 k)/210 N.m. JAC JS4, dlouhý 4410 mm, se v Číně vyrábí od roku 2020. Pro elektricky poháněný crossover Moskvič 3e byl za základ byl vzat JAC Sehol E40X s dojezdem 410 km.

 

Kompaktní crossover Moskvič 3 stojí 1,97 milionu rublů (615 000 Kč) a elektrický crossover Moskvič 3e 3,5 milionu rublů (1,1 milionu Kč). Podle TASSu je v první fázi bude prodávat 11 dealerských center v Moskvě, v roce 2023 se po zvýšení produkce na 50 000 vozů prodejní síť rozšíří do velkých ruských měst s milionem obyvatel a s rostoucím objemem výroby nad hranici 100 000 vozů chce značka od roku 2024 zvyšovat svou přítomnost na ruském trhu.

 

Čínský partner VW

JAC Motors je čínský výrobce automobilů a užitkových vozidel se sídlem v Hefei v čínské provincii Anhui. V roce 2020 skupina Volkswagen prostřednictvím své společnosti Volkswagen China Investment navýšila svůj podíl ve společném podniku JAC Volkswagen na 75 %. Toto navýšení bylo spojeno s investicí ve výši jedné miliardy eur do mateřské společnosti JAC Motors skupiny JAG (JAC Group), kterou vlastnila vláda. Volkswagen tím získal 50 % akcií skupiny JAG. V rámci společného podniku Volkswagen Anhui, v němž Volkswagenu náleží 75 %, se připravuje výroba elektromobilů na bázi platformy MEB. Volkswagen má prostřednictvím amerického výrobce kamionů Navistar významný podíl rovněž ve výrobci vznětových motorů a nákladních vozidel JAC-Navistar Diesel.

 

JAC Motors v únoru prostřednictvím norského dovozce začne prodej svých elektromobilů ve Skandinávii.

 

Situace na ruském trhu

V rozhovoru pro agenturu TASS místopředseda vlády a šéf ministerstva průmyslu a obchodu Denis Manturov v listopadu uvedl, že situace v automobilovém průmyslu v Rusku se koncem roku 2022 začala stabilizovat. Podle něj za rok 2022 dosáhne prodej nových automobilů 800 000 vozů a výroba překročila 600 000 vozů. V porovnání s dosud zveřejněnými údaji o prodeji a produkci podle Rosstatu se ale oba údaje zdají být hodně nadnesené.

 

Od března 2022 většina světových automobilek kvůli sankcím nedodává své automobily ruským prodejcům a zastavila produkci vozidel v Rusku. Většina z nich oficiálně oznámila své stažení z ruského trhu ovšem většinou s tím, že si ponechává pootevřená dvířka pro možnost návratu. Uvolněný prostor postupně obsazují noví hráči, především z Číny. Výrobci z Číny se rovněž stávají partnery ruských automobilek, které pokračují v rozvoji trhu na vlastní pěst.

 

Poprvé tak byla v Rusku zahájena i sériová výroba elektromobilů, když Motorinvest Lipeck zahájil výrobu elektrického crossoveru Evolute i-Joy, což je Dongfeng Fengon E3 EVR od čínské společnosti DFSK uvedený v roce 2019, a posléze se přidali i další výrobci.

 

Ruská společnost Aurus v podniku v SEZ Alabuga zahájila sériovou výrobu luxusního terénního vozu Aurus Komendant.

 

Podle Rosstatu sjelo za 11 měsíců roku 2022 z ruských montážních linek 410 000 automobilů, což bylo o 66,9 % méně než ve stejném období předchozího roku. Podíl prodaných aut z čínské produkce v listopadu dosáhl rekordních 35,5 %. V hodnocení značek stále vede ruská Lada, kterou následují hned tři čínské značky - Chery, Geely a Haval a první pětku uzavírá korejská Kia. Do první desítky se dostaly i Hyundai, Toyota a Mitsubishi. Vozy některých korejských a japonských značek se do Ruska dostávají částečně i přes třetí země, především z Kazachstánu. Čínský výrobce terénních vozidel Haval patří společnosti GWM, která se připravuje vstoupit na evropské trhy se značkami Ora a Wey.