name | autoweek.cz

První provozní test kamionu na vodík v ČR

První provozní test kamionu na vodík v ČR

19.09.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Logistická společnost Gebrüder Weiss jako první v České republice otestovala nákladní vůz poháněný pomocí palivových článků na vodík v běžném provozu při rozvážkové službě v Praze a okolí.

Pohon s palivovými články na vodík se postupně začíná prosazovat v městské i dálkové dopravě jako významná alternativa pro bezemisní a tichou dopravu vedle klasických elektromobilů. Proti těm má výhodu ve značně rychlejším doplnění paliva, delším dojezdu i bezproblémovém provozu při nízké venkovní teplotě. Vodík v palivovém článku reaguje s kyslíkem a vzniklá energie pohání elektromotor. Proces je zcela bezemisní, do ovzduší se vypouští pouze vodní pára.

 

V běžném provozu se nákladní vůz na vodík osvědčil i logistické společnosti Gebrüder Weiss, která jej už půldruhého roku provozuje ve Švýcarsku pro maloobchodní distribuční dopravu založenou na jednodenních trasách. Toto vozidlo už najelo přes 70 000 km výhradně na zelený vodík vyráběný z obnovitelných zdrojů. Nákladní Hyundai Xcient Fuel Cell při průměrném denním nájezdu kolem 300 km vystačí s tankováním jednou denně, přičemž využívá švýcarskou síť devíti plnicích stanic na vodík. Plně naložený nákladní vůz s nákladem přibližně 5,7 t ujede na jednu nádrž až 420 km. Jeho roční provoz ušetří až 80 tun CO2. Provozní náklady jsou při současné ceně vodíku ve Švýcarsku 13 eur za kg asi o 20 % vyšší než při provozu na naftu.

 

Při rok a půl trvajícím ostrém provozu se ukázalo, že stoupání a nízké teploty v zimě nemají na vodíkový nákladní vůz žádný vliv a výkon zůstává na stejné úrovni. Pro řidiče není potřeba žádné zvláštní školení, pouze se během zkušební jízdy seznámí s rozdíly ovládání oproti spalovacímu motoru. Ty spočívají hlavně v rychlejší akceleraci, protože maximální točivý moment je k dispozici hned od začátku. Také brzdění s využitím rekuperace je citlivější.

 

Během čtyř dnů v České republice tento nákladní vůz úspěšně rozvezl různorodé zboží několika obchodním partnerům. Najel 1500 km a v průběhu testovacího provozu třikrát doplnil palivo u čerpací stanice v Neratovicích. Výkon trakčního elektromotoru vozu je 350 kW a spotřeba se pohybuje kolem 7,7 kg vodíku na 100 km. Tankování je podobné jako u běžného spalovacího motoru, naplnění nádrže trvalo 8 až 12 minut.

 

„Máme radost, že jako první logistická společnost jsme úspěšně otestovali vodíkový nákladní vůz v českých podmínkách a celá akce přinesla také pozitivní odezvu našich obchodních partnerů,“ komentoval test Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu Gebrüder Weiss v ČR.

 

Vodíkové nákladní vozy jsou přínosem hlavně v místech, kde je potřeba tichý provoz a nulové emise, tedy v městských aglomeracích nebo ve veřejné dopravě. „Z našeho pohledu dává smysl kombinace: pro přepravu na krátké vzdálenosti používat elektrické nákladní vozy s akumulátory a pro delší vzdálenosti nákladní vozy s palivovými články. To potvrzují i naše zkušenosti s jejich používáním v každodenním provozu,“ konstatoval Managing Director Gebrüder Weiss v ČR Harald Prohaska.