name | autoweek.cz

První Subaru s elektrickým pohonem

První Subaru s elektrickým pohonem

27.12.2021 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Subaru vyvinulo svůj první plně elektricky poháněný vůz Solterra ve spolupráci s Toyotou.
Subaru Solterra je první plně elektricky poháněný automobil , který je výsledkem dvouletého společného vývojového projektu s největším akcionářem japonské automobilky, společností Toyota Motor. Uvedení tohoto SUV přichází v době rostoucí poptávky po elektromobilech v důsledku zpřísňování environmentálních předpisů s cílem snížit emise uhlíku. Toyota tak předvedla svou verzi elektrického vozidla bZ4X vytvořeného na stejném základě.
 
Technologický posun od spalovacích motorů staví menší výrobce, jako je Subaru, před problém, protože jsou méně schopné financovat drahý vývoj elektromobilů. Zároveň je to příležitost pro velké společnosti, jako je Toyota, připoutat si menší konkurenty pod svůj vliv a zefektivnit vlastní vývoj. „Trh s elektromobily ještě není zralý, takže na to reagujeme prohloubením spolupráce s Toyotou,“ řekl během představení vozu generální ředitel Subaru Tomomi Nakamura.
 
SUV u Subaru chápou jako praktické vozidlo pro pohodlné a bezpečné cestování. Elektricky poháněná Solterra má tvořit základ pro budoucí elektromobily od Subaru. Velký důraz proto konstruktéři kladli na velkoryse dimenzovaný interiér. Vůz dlouhý 469 cm má rozvor náprav 285 cm.
 
Platforma e-Subaru Global Platform byla vyvinuta společně se společností Toyota Motor Zaručuje zážitek z jízdy s vynikající jízdní dynamikou, stabilitou a jízdním chováním, které lineárně reaguje na požadavky řidiče. Vysokokapacitní akumulátor je umístěn pod podlahou jako součást nosné struktury, což přináší nízkou úlohu těžiště a vysokou tuhost karoserie.
 
Solterra s pohonem jen předních kol elektromotorem o výkonu 150 kW a akumulátorem s kapacitou 71,4 kWh bude mít dojezd 530 km. Verze s pohonem všech kol se dvěma trakčními elektromotory, každým o výkonu 80 kW, ujede na jedno nabití 460 km.
 
Solterra  používá nový systém, který pohání přední a zadní kola samostatnými elektromotory. Stejně jako ostatní SUV  od Subaru má i Solterra řídicí systém X-Mode AWD, což zvyšuje jistotu ovládání na nerovných cestách. Nová funkce Grip Control vozidlu umožňuje jet konstantní rychlostí a stabilizovat jej i na těžko průjezdných cestách.
 
Solterru bude vyrábět Toyota v Japonsku. Subaru přesune výrobu na svůj hlavní trh, tedy do Spojených států, až bude zajištěn dostatečný objem prodeje. Subaru prodává méně než desetinu počtu vozidel dodávaných Toyotou, která zaujímá pozici největšího výrobce automobilů na světě podle objemu výroby. Toyota vlastní pětinu akcií Subaru a má 5 % podíl ve společnosti Mazda Motor, která plánuje do roku 2025 uvést na trh 13 elektrifikovaných vozidel, včetně hybridů, které budou využívat technologii Toyota.