name | autoweek.cz

Pšenice za kola

Pšenice za kola

19.09.2025 | Aktuality

Aktuality agentury Reuters z automobilového průmyslu od Nicka Careyho, evropského automobilového korespondenta z Londýna. Dnes o čínské technologii elektromobilů na prodej a že se Stellantis zbavuje elektrického pickupu Ram.

V zajímavém zvratu ohledně cel se Mexiko rozhodlo připojit a zavést 50% hraniční clo na dovoz automobilů z Číny a dalších asijských zemí. Tento krok je všeobecně vnímán jako pokus uklidnit amerického prezidenta Donalda Trumpa.

 

Mexiko čelí tlaku ze strany Trumpa, aby omezilo své ekonomické vazby s Čínou, podobně jako Latinská Amerika, kterou Spojené státy považují za svůj vlastní dvorek. Dohoda o volném obchodu mezi Spojenými státy, Kanadou a Mexikem se také v příštím roce přezkoumá, takže uklidnění Trumpa je vnímáno jako způsob, jak si Mexiko může chránit vlastní ekonomiku.

 

Mexická cla se však nedotknou pouze čínské automobilky číslo 1 BYD. Zasáhnou i Teslu, protože všechny vozy Model 3 a Model Y amerického výrobce elektromobilů prodané v Mexiku od poloviny roku 2023 byly vyrobeny v jeho továrně v Šanghaji.

 

Výměna za auta

Rusko se vrátilo k výměně s Čínou aby obešlo více než 25 000 různých sankcí, uvalených za jeho invazi do Ukrajiny v roce 2022, a vyměňuje pšenici za čínská auta a lněná semena za stavební materiály. Ruská ekonomika vykazuje známky napětí kvůli sankcím a válce. Její centrální banka uvedla, že země je technicky v recesi a inflace je vysoká, v červenci přes 8 %, v ekonomice přehřáté státními výdaji na válku. Varování Washingtonu čínským bankám před podporou ruského válečného úsilí vyvolalo obavy z druhotných sankcí, které podpořily opětovný vznik výměnných transakcí.

 

Po rozpadu Sovětského svazu v 90. letech se uzavírány výměnné obchody na vše od elektřiny a ropy až po mouku, cukr a boty, což umožnilo cenové podvody, které některé Rusy velmi obohatily.

 

Až donedávna existovalo jen málo důkazů o takových transakcích. Minulý měsíc však agentura Reuters informovala, že čínská společnost Hainan Longpan Oilfield Technology se snaží obchodovat s ocelí a hliníkovými slitinami výměnou za lodní motory. Agentuře Reuters se podařilo identifikovat osm takových transakcí s naturálním zbožím na základě obchodních zdrojů, veřejných prohlášení celních služeb a prohlášení společností. V jedné transakci, kterou agentura Reuters identifikovala ze dvou obchodních zdrojů, byly čínské automobily vyměněny za ruskou pšenici. Agentura Reuters nedokázala zjistit objem obchodů ani mechanismus, jakým obchodníci určovali hodnotu obilí nebo automobilů. Proto se zamýšlíme nad tím, kolik bušlů pšenice by stál průměrný čínský elektromobil…

 

Čínská technologie pro záchranu

Čínští výrobci automobilů čelí doma vyčerpávající cenové válce, která zničila jejich zisky. Kromě expanze na zahraniční trhy ve snaze o zisk generovaný prodejem aut výrobci elektromobilů prodávají své technologie západním automobilkám aby dosáhli vyšší příjem a přežili cenovou válku. Globální automobilky tuto příležitost využívají, protože potřebují čínskou technologii k překonání překážek ve vývoji, což jim ušetří miliardy a umožní jim rychle uvádět na trh nové elektromobily.

 

Aby Audi rozšířilo svou řadu elektromobilů pro čínské spotřebitele, za pouhých 18 měsíců postavilo AUDI E5 Sportback s využitím technologie poskytnuté čínským partnerem SAIC. Renault a Ford chtějí jít ještě o krok dál a vyvíjet globální modely na čínských platformách elektromobilů.

 

Experti však varují před nadměrnou závislostí na čínských technologiích, protože automobilky riskují, že ztratí identitu své značky a stanou se pouhým prodejcem.

 

Stellantis ruší elektrický pick-up

Stellantis ruší plány na elektrický pick-up Ram 1500 kvůli slabé poptávce po velkých elektromobilech v USA. Americké automobilky v loňském roce omezily plány na elektromobily a úbytek federální podpory pro plně elektrické vozy za Trumpovy vlády znamená, že se tento trend urychlí.

 

Velké elektrické pick-upy se staly pro automobilky obzvláště obtížným segmentem, protože vozidla jako Ford F-150 Lightning, Rivian R1T a Tesla Cybertruck se neprodávala dobře. Společnost Stellantis uvedla, že také přejmenuje svůj elektrický pick-up s prodlouženým dojezdem, dříve nazývaný Ram 1500 Ramcharger, na Ram 1500 REV.

 

Problém Hyundaie v Georgii

Začátkem tohoto měsíce americká vláda provedla razii na stavbě továrny na akumulátory automobilky Hyundai v Georgii a zatkla téměř 500 lidí, většinou jihokorejských občanů. Problém je v tom, že ti jihokorejští občané, kteří se následně vrátili domů, byli specializovaní pracovníci, jejichž dovednosti byly podle společnosti Hyundai potřebné k výstavbě této továrny. Prezident Trump jim nabídl, že jim dovolí zůstat ve Spojených státech, ale pravděpodobně po šoku ze zatčení a odvlečení imigračními úřady se pro to rozhodl pouze jeden z jihokorejských pracovníků.

 

Závod, který je součástí továrního komplexu na výrobu elektromobilů v hodnotě 7,6 miliardy dolarů, měl být spuštěn koncem tohoto roku. Generální ředitel společnosti Hyundai Jose Munoz nyní říká, že dokončení závodu čelí minimálnímu zpoždění dvou až tří měsíců, než se zprovozní, což korejskou automobilku bude stát čas i peníze.

 

Rychlá kola

Tesla kvůli růstu prodeje po zbytek roku zvýší produkci ve svém německém závodě v Gruenheide.

 

Americká Komise pro cenné papíry a burzy SEC se rozhodla zamítnout žalobu proti Trevorovi Miltonovi, zakladateli a bývalému generálnímu řediteli výrobce vodíkových a elektrických nákladních vozidel Nikola, který byl v říjnu 2022 usvědčen z podvodu s cennými papíry a dvou případů podvodu s bankovním převodem.

 

Čínská společnost BYD uvedla, že bude aktivně reagovat na čínská pravidla, která zajistí, aby automobilky včas platily dodavatelům, a připojí se k dalším, kteří dodržují vládní kampaň proti cenovým válkám v zemi.

 

Akcie Tesly vyskočily o 6 % poté, co generální ředitel Elon Musk zveřejnil svůj nákup akcií v hodnotě 1 miliardy dolarů, což bylo vnímáno jako hlas důvěry miliardáře v budoucnost společnosti.

 

Foto: presseportal, Newspress