name | autoweek.cz

Půl století nového pohledu na bezpečnost

Půl století nového pohledu na bezpečnost

02.12.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Přesně před půl stoletím vypukla první velká aféra spojená s automobilovým průmyslem. Kniha Nebezpečný v každé rychlosti, kterou napsal právník Ralph Nader, zcela změnila přístup k bezpečnosti automobilů, byť se nakonec ukázalo, že všechno bylo jinak.
Konstruktéři General Motors se koncem 50. let nechali inspirovat mimořádným úspěchem Volkswagenu Brouk a přetvořili jej do podoby vozu přitažlivého pro americké zákazníky.

Chevrolet Corvair měl vzduchem chlazený motor s protilehlými válci „boxer“ (na rozdíl od Volkswagenu to ale byl šestiválec) umístěný vzadu. Všechna nezávisle zavěšená kola měla pérování vinutými pružinami. Corvair měl namísto stále ještě obvyklého rámu samonosnou karoserii. Jeho tvary byly více ovlivněny požadavky aerodynamiky než tehdejší okřídlené křižníky silnic.
 
S motorem vzadu měl Corvair mnohem nižší těžiště, což spolu s kyvadlovou zadní nápravou slibovalo podstatně lepší jízdní vlastnosti, navíc ve spojení s motorem nad zadní nápravou i lepší záběrové vlastnosti. To vše za velmi přitažlivou cenu.
 
Chevrolet Corvair se představil jako novinka pro modelový rok 1960 a získal titul Auto roku 1960. U Američanů ovšem nevyvolal takový zájem, jak GM očekávalo. Přesto tento od počátku nepříliš úspěšný model zcela změnil přístup automobilového průmyslu.
 
Slibované přednosti Corvairu se ovšem ukázaly jako jeho nevýhody. Vzduchem chlazený motor přinesl problémy s nedostatečným vytápěním interiéru. Motor využívající lehké slitiny byl drahý výrobně a ne zcela zvládnutá výroba přinášela časté unikání oleje. Především ale motor vzadu přinesl úplně jiné chování automobilu, než na jaké byli Američané zvyklí - velkou přetáčivost, na kterou nebyli připraveni.
 
Stížnosti na neobvyklé jízdní vlastnosti vzbudily zájem právníka hájícího zájmy zákazníků Ralpha Nadera. Ten si vzal Corvair do hledáčku a výsledek svého výzkumu zveřejnil v dnes už legendární knize Nebezpečný v každé rychlosti (Unsafe at any Speed), která vyšla na konci listopadu 1965.
 
Problémy s ovladatelností Corvairu plynuly nejen z neobvyklé konstrukce zadní nápravy, ale především z většinou špatného tlaku v pneumatikách. Chevrolet předepisoval vpředu nezvykle nízký tlak 1,05 až 1,3 at (15/19 lbs) a vzadu 1,8 až 2,1 at (26/30 lbs). Jenže u všech čerpacích stanic byly kompresory označeny nápisem „všude 1,7 at“ („24 lbs all around“). S nesprávným tlakem v pneumatikách při příliš rychlém nájezdu do zatáčky (a reklama Chevroletu tvrdila, že toto auto se v zatáčkách chová lépe než všechna ostatní) ztrácela zadní kola snadno kontakt s vozovkou a vůz se dostával do nekontrolovaného smyku.
 
Chevrolet na kritiku reagoval instalací doplňkového příčného listového pera na zadní nápravu a zkrutného stabilizátoru na přední nápravu pro vozy modelového roku 1964, tedy ještě dřív, než vyšla Naderova kniha. Paradoxní je, že zkrutný stabilizátor byl navržen už pro první Corvair modelového roku 1960, ale nakonec byl ve snaze snížit výrobní náklady odstraněn! Od roku 1962 byl nabízen jen za příplatek.
 
Nová generace Corvairu (modelový rok 1965) nakonec byla po těchto úpravách a se správným tlakem v pneumatikách v testech označována jako nejlepší auto z americké produkce z hlediska jízdních vlastností a ovladatelnosti!
 
Naderova kniha ale nekritizovala jen jízdní vlastnosti Corvairu. Věnovala se i interiéru s nebezpečnými povrchy a hranami a nebezpečnému sklu v oknech. Také se uváděly i problémy působené špatnou činností samočinné převodovky. V závěru své knihy Nader vyzýval k vytvoření vládou kontrolované organizace dohlížející na bezpečnost konstrukce automobilů, protože standardy SAE (Society of Automotive Engineers) se v tomto ohledu ukázaly jako nedostatečné.
 
Ohlas na Naderovu knihu vedl v roce 1966 ke vzniku nejvyšší severoamerické dopravní autority, z níž se v roce 1970 stala NHTSA (National Traffic Safety Administration). Jejím úkolem bylo vytvořit takové technické předpisy, které by zaručovaly maximální bezpečnost na amerických dálnicích a silnicích, a dohlížet na jejich dodržování. Velmi rychle vydala první předpisy, požadující použití bezpečnostních skel, dvouokruhových brzdových systémů, bezpečnostních pásů, kvalitnějších zámků dveří, lepší osvětlení a další.
 
V listopadu 1966 Nader podal na GM žalobu pro pronásledování, porušování jeho soukromí a zastrašování. V roce 1970 mu GM v rámci mimosoudního vyrovnání vyplatilo 425 000 dolarů, které Nader využil k založení několika veřejně prospěšných organizací. Tak vznikly organizace starající se o ochranu zákazníků před velkými korporacemi.
 
V roce 1972 NHTSA vydala zprávu, která Chevrolet Corvair plně zprostila všech obvinění, které vůči tomuto vozu uváděl Ralph Nader ve své knize. Jenže Chevrolet výrobu modelu Corvair ukončil už v roce 1969. Definitivní ránu Corvairu dala opět bezpečnost, ale tentokrát to byla nemožnost splnit s jeho koncepcí nově stanovené bezpečnostní předpisy požadované NHTSA.
 
Corvair i bez ohledu na Naderovo obvinění nesplnil očekávání a proti ortodoxní konkurenci, reprezentované především Fordem Falcon, neuspěl. Unikátní konstrukce Corvairu znamenala, že jen v minimálním rozsahu těžil z dostupných komponent používaných jinými modely v rámci koncernu GM, takže jeho výroba byla neúnosně drahá. A byl zde ještě jeden zásadní faktor: Chevrolet měl od roku 1962 k dispozici alternativu v podobě konvenčního modelu Chevy II a jeho větší verze Chevy II Nova.
 
Corvair se dožil až roku 1969 především díky sportovní dvoudveřové verzi Monza, uvedené na trh v roce 1961. Ta se stala nejprodávanější variantou Corvairu, protože v té době šlo o jediný skutečně sportovní automobil americké produkce. Corvair Monza se stal inspirací pro Leeho Iacoccu aby u Fordu dal vzniknout modelu Mustang (v prodeji od roku 1964) - ale s klasickou koncepcí s motorem vpředu a pohonem zadních kol. A Mustang se zase stal inspirací pro vznik Chevroletu Camaro, představený v roce 1967.
 
Ralph Nader tedy měl rozhodující vliv na to, že se automobilky v USA dostaly pod kontrolu federálních úřadů. Činnost NHTSA se projevila na poklesu zabitých na milion ujetých mil z 5,30 v roce 1965 na 1,11 roku 2013 a snížení celkového počtu zabitých při dopravních nehodách v USA z 54 589 v nejtragičtějším roce historie 1972 na 32 675 v roce 2014.
 
V roce 2011 magazín Time zařadil Naderovu knihu na 21. místo mezi nejvýznamnějšími Nonfiction tituly všech dob.