name | autoweek.cz

Racing 21 míří do srdce Perské říše (aktualizováno)

Racing 21 míří do srdce Perské říše (aktualizováno)

31.08.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Soutěžní tým Racing 21, podporovaný Karlem Janečkem, představil unikátní projekt. Jako první český zástupce se v polovině září zúčastní finále mistrovství FIA Středního východu v rallye (FIA MERC), které se uskuteční v Íránu.
Vojtěch Štajf neúnavně pracuje na nových projektech. Jako první z ČR se vydal do Finska na Arctic rally, která se jezdí v zimě za Polárním kruhem a startoval v Mexiku v soutěži historických vozidel Carrera Panamericana. Byl vicemistrem Evropy a poslední dva rokyjezdí domácí šampionát s vozem Škoda Fabia R5 v týmu Racing 21 s podporou Karla Janečka a Autosalonu Klokočka. V rámci projektu Spirit 21 jezdí se druhým vozem týmu Daniel Landa.
 
Víc než jen sportovní mise
Při hledání nových dosud neprozkoumaných destinací a možností dobrodružství se nyní Štajf s Landou rozhodli pro závěrečnou soutěž mistrovství Středního východu, která se pojede v Íránu. Projekt získal podporu Karla Janečka, takže se v polovině září Vojtěch Štajf s Markétou Skácelovou a Daniel Landa a Afghánec Fawad Nadri vydají na 3. ročník Shiraz rally.
 
Nejde přitom o sportovní výsledek, ale především o ukázku toho, co tým Racing 21 dokáže zvládnout i o propagační misi. „Jedeme do kolébky Perské říše reprezentovat árijský indoevropský kulturní prostor s tisíciletou tradicí,“ vysvětluje umělec a mentální trenér Daniel Landa.
 
Logistické dobrodružství
Přípravy začaly už v červnu. Ukázalo se, že jde o mimořádně náročný projekt s obtížným logistickým zajištěním. Pro Turecko totiž jsou potřeba jiné karnety než pro Írán atd. Na cestu dlouhou 5200 km se vydávají dva kamiony, které by měly dorazit na místo do 9. září. S řešením problémů s logistikou vydatně pomohly rady Nassera Al-Attiyji. V Turecku se dva kamiony týmu Racing 21 připojí ke karavaně vozidel, která do Íránu směřují z poslední soutěže MERC, která se jela o tomto víkendu v Libanonu. Celkem bude mít tým Racing 21 v Íránu 30 lidí.
 
Írán je jednou z mála zemí, která, ač už skončily mezinárodní sankce, stále není napojena na mezinárodní bankovní systém. Nelze tam tedy používat platební karty ani není možné do země posílat peníze bankovním převodem. Složitým problémem tedy je i platba v hotelích.
 
Rallye v náročných podmínkách
Soutěž v Íránu má centrum ve městě Shiraz asi 1200 km od Teheránu. Servisní zóna je nedaleko kolébky Perské říše Persepole. Přejímka bude 13. září a soutěž samotná se pojede 14. a 15. září. Podmínky budou velmi náročné, protože se pojede v nadmořské výšce kolem 1600 m n. m. za teploty dosahující až 45 °C.
 
Vozy Škoda Fabia R5 se musely přestavět na čistě šotolinovou specifikaci, jaká se u nás vůbec nepoužívá. Podle dostupných informací se pojede na písčitém podkladu s velmi tvrdým podkladem, který vyžaduje nejtvrdší pneumatiky Pirelli. S přípravou vozů pomáhali i mechanici Škody Motorsport. Jinou podporu od automobilky ale tým nemá, byť se Škoda Auto připravuje na zahájení prodeje svých vozů v Íránu už od letošního podzimu.
 
Přípravu týmu notně zkomplikovala víkendová Barum Rally Zlín, kde Landa jeden z vozů poškodil havárií (letos zdaleka ne poprvé) a druhý zcela zničil požár.
 
Co je FIA Middle East Rally championship?
Mistrovství Středního východu v rallye MERC se jezdí od roku 1984. Během 33 let si nejvíc titulů rozdělili Mohammed bin Sulayem z Dubaie, který vyhrál 14x, a Nasser Al-Attiyah z Kataru, který získal titul 13x.Většina startujících v MERC jezdí s vozy Mitsubishi Lancer Evo IX a X.
 
Soutěže MERC se jezdí v souladu s předpisy FIA. Celková délka měřených úseků musí být v rozmezí 200 až 250 km. V letošním roce bylo vypsáno pět soutěží. Tou poslední bude 3. Shiraz International Rally, která je v kalendáři FIA uvedena jako Iran Rally.
 
Úvodní soutěž v Kataru na šotolinovém povrchu vyhrál domácí Rašíd Al-Naimi se Subaru WRX Sti se čtvrthodinovým náskokem, když z deseti startujících bylo klasifikováno jen pět. V Jordánsku do šotolinové soutěže nastoupilo 13 vozů a dojelo osm. Vyhrál dvojnásobný vítěz Dakaru Katařan Nasser Al-Attiyah s Fordem Fiesta R5 s náskokem 16 minut. K věhlasné Kyperské rallye na kombinovaném povrchu nastoupilo 67 startujících, převážně domácích, kteří se ostatních soutěží šampionátu neúčastní, a dojelo 46. Opět zvítězil Nasser Al-Attiyah se šestiminutovým náskokem. Libanonská rallye skončila triumfem dvojice vozů Škoda Fabia R5, když se šestiminutovým náskokem vyhrál domácí Roger Feghali. V této soutěži odjeté na asfaltu startovalo 31 vozů a dojelo jich 22. Vedoucí jezdec šampionátu Al-Attiyah skončil šestý.

Tisková zpráva
SHIRAZ RALLY 2017: ÍRÁNSKÉ POPRVÉ A ROVNOU NA ŠOTOLINĚ
  • Unikátní projekt: Vojtěch Štajf a Dan Landa vyráží na Shiraz Rally 2017
  • Finále MERC: Dvě české posádky se postaví rallye špičkám Středního Východu
  • Poprvé na šotolině: Štajf i Landa zažijí šotolinovou premiéru s Fabií R5
 
Barum Rally budiž zapomenuta, vyráží se do Íránu! Pod hlavičkou Spirit21 startuje projekt Shiraz Rally 2017, které se zúčastní posádky Štajf-Skácelová a Landa-Nadri na dvou vozech ŠKODA Fabia R5 šotolinové specifikace.
 
„Při pohledu na naši doutnající Fabii R5 (#111), která nám lehla popelem na barumce jsem si myslel, že celý projekt íránské výpravy budeme snad muset odpískat. Jenže účast na Shiraz Rally 2017 má pro nás a zejména pro Karla Janečka, spoluzakladatele projektu Racing21, prioritu číslo jedna. Takže jsme napnuli všechny síly, vstali z popela a během doslova pár dní postavili na nohy dvě bílé Fabie R5 v šotolinové specifikaci,“ představuje zákulisí unikátního projektu účasti ve finále šampionátu MERC 2017 Vojtěch Štajf. „Ve spojení s Danem Landou, který pojede s druhou Fabií R5, má naše íránská mise ještě hlubší význam indoevropského kulturního poselství. Mě ale spíš zajímá samotná rallye na šotolině, protože ostrý závod jsem se šotolinovou specifikací Fabie R5 ještě nejel,“ vysvětluje Štajf další důvod účasti v exotické destinaci.
 
Shiraz Rally 2017 bude posledním podnikem MERC – Middle East Rally Championship. Letošní finále Středního Východu se pojede ve dnech 13.-15. září, přičemž centrum soutěže bude hostit starobylé centrum perské říše Persepolis. „Věci kolem Persie a hlubších historických symbolik jsou záležitostí Dana Landy, v mé kompetenci je spíš závodní část. Tedy příprava vozů, logistika a všechny okolnosti samotného startu a účinkování v Shiraz Rally 2017. Samozřejmě nás zajímá porovnání se špičkou v podobě posledního vítěze Nassera Al-Attiyaha na Fordu Fiesta R5 a jelikož jsme na šotolině s Fabií R5 ještě nejeli, tak se těšíme i na ostrý závod na nezpevněném povrchu,“ dodal Štajf.
 
„V soukromých podmínkách tady celý tým předvádí velké výkony a já teď jen doufám, že oba dva vozy dlouhou cestu přes Balkán a zejména celé Turecko přežijí bez úhony, a hlavně v plánovaném čase,“ přeje si hladký průběh náročné logistiky Štajf, který kolem sebe soustředil tým 30 lidí čítající nejen mechaniky a posádky, ale zároveň mediální tým. Ten bude dokumentovat všechny přípravy a průběh soutěže od první porady přes tiskovou konferenci, přes cestu a samotnou rallye. A protože se do Íránu asi nikdo z České republiky nechystá, bude celé účinkování dvou Fabií R5 na Shiraz Rally 2017 přenášeno prostřednictvím zpravodajství České televize, serverů auto.cz či ewrc.cz a samozřejmě týmového facebooku a YouTube kanálu tuzemským fandům a veřejnosti.