name | autoweek.cz

Rafale - nový vrcholný reprezentant Renaultu

Rafale - nový vrcholný reprezentant Renaultu

19.06.2023 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Renault pokračuje v obnově své modelové řady. Po nové podobě Espace a Australu se vrací do segmentu exkluzivních aut s kupé SUV Rafale. Představil jej na pařížském aerosalonu v Le Bourget, protože jméno vozu pochází od rekordního  letounu společnosti Caudron-Renault z 30. let.

Austral, který byl uveden na trh v posledním čtvrtletí roku 2022 a získal ocenění AutoBest 2023, se během několika měsíců stal základním modelem Renaultu. Je celkem logické, že Renault využívá svou platformu CMF-CD i pro další modely. Pokud ale někdo z tohoto důvodu tvrdí, že Espace je prodloužený Austral, zatímco Rafale je zmenšený Austral, tak vše příliš zjednodušuje. Renault se totiž chce prosadit v segmentu velkých exkluzivních aut, v němž se francouzským značkám nikdy moc nedařilo.

 

Renault dal novému modelu silnou identitu s propracovanou přídí s výrazným světelným podpisem Matrix LED světlometů a originálně pojatou vysokou mřížkou chladiče. Osobitá je i záď se svítilnami ve tvaru Y přecházejícími do blatníků a víka zavazadlového prostoru a ručně napsaným jménem Rafale.

 

Rafale je dlouhý 471 cm, ale od ostatních SUV značky se odlišuje výškou jen 1,61 m. Dlouhý rozvor náprav 274 cm umožňuje pohodlnou jízdu dvou cestujících na zadních sedadlech se skvělým prostorem pro nohy. Pro zlepšení pohodlí na zadních sedadlech Renault vyvinul „inteligentní“ loketní opěrku s USB zásuvkami a nástavci pro tablet nebo chytré telefony. Velkorysý je i objem zavazadlového prostoru s kapacitou 530 l. Sedadla jsou čalouněna z 61 % recyklovanou alcantarou.

 

Méně originality je v designu přístrojové desky, protože zde najdeme totéž co u nejnovější produkce značky, tedy Australu a Espace. Digitální kokpit OpenR tvoří dvojitý digitální panel ve tvaru L s displeji 12,3“ a 12“. Pokročilý head-up displej má rozměr 9,3“. Multimediální systém openR link pracuje s integrovaným systémem Google a nabízí 50 aplikací Google.

 

Stejně jako Espace nebo Austral bude i Rafale uveden na trh nejprve s jedinou pohonnou jednotkou -full hybridem E-Tech o výkonu 146 kW (200 k). Skládá se z přeplňovaného zážehového tříválce 1,2 l s výkonem 96 kW (130 k) a dvou elektromotorů – hlavního o výkonu 50 kW (70 k) a startér/generátoru HSG s výkonem 18 kW (25 k). Renault už ale ohlásil i výkonnější plug-in hybridní verzi E-Tech 4x4 s výkonem 221 kW (300 k), která dostane stejný spalovací motor a má další elektromotor na přední nápravě, takže disponuje pohonem všech kol. Samozřejmě bude vybaven i nejnovější generací systému řízením všech kol 4Control Advanced a systémem Véhicle Motion Control (VMC 2).

 

Na veřejnosti se Rafale poprvé objeví v září na IAA v Mnichově výstavě a do prodeje se dostane na jaře 2024. Plug-in hybrid E-Tech 4x4 bude následovat o půl roku později. Vyrábět se bude ve španělské Palencii.