name | autoweek.cz

Reakce ACEA na rozhodnutí Evropského parlamentu

Reakce ACEA na rozhodnutí Evropského parlamentu

10.06.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Evropský parlament hlasoval o CO2 pro automobily a dodávky: jak reagují výrobci automobilů.
Asociace evropských výrobců automobilů ACEA bere na vědomí hlasování Evropského parlamentu na plenárním zasedání o cílech snížení emisí CO2 pro osobní automobily a lehké užitkové vozy. V reakci na to vyzývá europoslance a ministry EU, aby zvážili všechny nejistoty, kterým toto odvětví čelí, protože se připravuje na masivní průmyslovou transformaci.
 
ACEA vítá skutečnost, že Parlament zachoval návrh Evropské komise na cíle pro roky 2025 a 2030. Asociace ale varuje, že tyto cíle jsou již nyní extrémně náročné a dosažitelné pouze s masivním náběhem infrastruktury nabíjení a doplňování alternativního paliva.
 
Vzhledem k tomu, že transformace odvětví závisí na mnoha vnějších faktorech, které nejsou plně v jejích rukou, však ACEA vyjadřuje obavy nad tím, že poslanci Evropského parlamentu hlasovali pro stanovení cíle -100 % CO2 pro rok 2035.
 
„Automobilový průmysl plně přispěje k cíli uhlíkově neutrální Evropy v roce 2050. Náš průmysl čelí velkému tlaku na zavádění elektrických vozidel a neustále přicházejí nové modely. Ty splňují požadavky zákazníků a řídí přechod k udržitelné mobilitě,“ uvedl Oliver Zipse, prezident ACEA a generální ředitel BMW.
 
„Ale vzhledem k volatilitě a nejistotě, kterou globálně zažíváme každý den, takže jakákoli dlouhodobá regulace přesahující toto desetiletí je v této rané fázi předčasná. Místo toho je zapotřebí transparentní přezkum v polovině, aby bylo možné definovat cíle po roce 2030. Takový přezkum bude muset především vyhodnotit, zda nasazení nabíjecí infrastruktury a dostupnost surovin pro výrobu akumulátorů bude v daném okamžiku odpovídat pokračujícímu prudkému nárůstu produkci elektromobilů s akumulátory," dodal Oliver Zipse.
 
Nyní je také nezbytné splnit ostatní nezbytné podmínky, aby bylo možné dosáhnout nulové emise. ACEA proto vyzývá autory tohoto rozhodnutí, aby přijali další prvky agendy Fit for 55. zejména cíle CO2 a nařízení o budování infrastruktury alternativních paliv (AFIR) jako jeden soudržný balíček.