name | autoweek.cz

Reakce automobilek
28.10.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Sdružení evropských výrobců automobilů ACEA reaguje na cíl EU: na zavedení podmínek pro nulové emise CO2 u automobilů není času nazbyt.
V návaznosti na dohodu EU o cílových emisích CO2 pro osobní a lehké užitkové automobily vyzývá Sdružení evropských výrobců automobilů ACEA evropské politiky, aby zařadili vyšší rychlostní stupeň a vytvořili podmínky pro mobilitu s nulovými emisemi.
Dohoda mezi zástupci Evropské komise, Parlamentu a Rady počítá se snížením emisí CO2 z osobních a dodávkových automobilů o 100 % do roku 2035, což v podstatě znamená zákaz prodeje tradičních vozidel se spalovacími motory.
„Toto mimořádně dalekosáhlé rozhodnutí nemá obdoby. Znamená to, že Evropská unie bude nyní prvním a jediným světovým regionem, který přejde na plně elektrický pohon,“ prohlásil Oliver Zipse, prezident ACEA a generální ředitel BMW.
„Nenechte se mýlit, evropský automobilový průmysl je na to, aby poskytl automobily a dodávky s nulovými emisemi. Nyní však usilujeme o to, aby se do politiky EU promítly rámcové podmínky, které jsou pro splnění tohoto cíle nezbytné. Mezi ně patří dostatek obnovitelné energie, bezproblémová síť soukromé a veřejné nabíjecí infrastruktury a přístup k surovinám,“ uvedl Oliver Zipse.
Díky nepřetržitým investicím průmyslu byl každý pátý nový automobil v loňském roce prodaný v EU vybaven připojovací zásuvkou. Do roku 2030 se předpokládá, že tento počet vzroste na tři z pěti automobilů, čímž EU předběhne všechny ostatní světové regiony.
Výrobci automobilů jsou připraveni spolupracovat s politiky EU na řešení významných sociálních a průmyslových problémů, které tato transformace přináší. „Nyní musíme společně pracovat na politice, která zaručí přístup k surovinám potřebným pro elektromobilitu, učiní elektromobily dostupnými výrobky pro masový trh, zmírní negativní důsledky pro zaměstnanost a umožní evropským občanům jejich elektromobily rychle a snadno nabíjet,“ uvedla generální ředitelka ACEA Sigrid de Vriesová.
V rámci komplexní průmyslové politiky musí Evropa vybudovat odolné dodavatelské řetězce, zejména pokud jde o kritické součásti, jako jsou akumulátory a suroviny. V opačném případě budou výrobci vozidel v EU ve srovnání se svými protějšky z jiných regionů značně znevýhodněni, a to zejména s ohledem na prudce rostoucí ceny energií.
Členové ACEA vyzývají k důkladnému a smysluplnému průběžnému přezkumu nařízení o CO2. To bude nezbytné k posouzení, zda bylo dosaženo dostatečného pokroku ve vývoji trhu, zavádění infrastruktury, dostupnosti surovin a cenové dostupnosti. Hrozí totiž, že cenová dostupnost se stane překážkou, neboť inflace roste a cena akumulátorů se poprvé za více než deset let zvýšila. Zákonodárci se proto musí zabývat také emisemi ze stávajícího vozového parku na silnicích.
V této souvislosti ACEA bere na vědomí, že konečná dohoda obsahuje odkazy na možnou budoucí úlohu obnovitelných paliv v odvětví dopravy. De Vriesová k tomu uvedla: „Jsme přesvědčeni, že technologická otevřenost je i nadále zásadní pro zachování pružnosti reagovat na různé potřeby a přizpůsobovat se měnícím se okolnostem. Jak ukazuje současná energetická krize, diverzifikace je pro zvýšení odolnosti Evropy nezbytná.“
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz