name | autoweek.cz

Reakce Xiaomi na havárii
20.05.2025 | Aktuality
Aktuality agentury Reuters z automobilového průmyslu od evropského automobilového korespondenta z Londýna Nicka Careyho. Tentokrát jak Xiaomi snáší kritiku za nehodu, že se Honda se přiklání k hybridům a BYD se v Evropě stěhuje do Maďarska.
Dostali jsme se do bodu, kdy sotva uplyne týden a vidíme další automobilku, která zvyšuje ceny aut na americkém trhu v návaznosti na celní zásah presidenta Donalda Trumpa ke Dni osvobození.
Subaru zvyšuje ceny několika modelů prodávaných na americkém trhu. Přidá na ceně o 750 až 2055 USD v závislosti na modelu a výbavě, přičemž zvýšení cen u vozů na prodejních plochách začne platit od června. Ford již ceny zvýšil a konkurenční General Motors varoval, že jeho celní expozice by letos mohla dosáhnout 5 miliard dolarů.
Ostatní automobilky se již nemusí bát, že se zvyšováním cen přijdou první, takže se přidávají další. Jak velký dopad to bude mít na prodej nových aut, se teprve uvidí.
Objednávky Xiaomi po havárii klesají
Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi loni dobyl domácí trh s elektromobily útokem se svým vůbec prvním elektromobilem, sedanem SU7, který v prosinci již překonal prodejnost modelu Tesla 3. Objednávky na SU7 však v dubnu klesly o 55 % oproti březnu po smrtelné nehodě, kdy předběžné výsledky ukázaly, že vůz narazil do sloupu u silnice rychlostí 97 km/h několik sekund poté, co řidička převzala kontrolu nad vozidlem od asistenčního systému.
To je v kontrastu se zkušenostmi Tesly ve Spojených státech, kde automobilka buď urovnala případy týkající se dopravních nehod s funkcemi asistenčního systému, nebo se jí podařilo limitovat škody, které by mohla být nucena zaplatit, a to vše bez dopadu na prodej.
Problémy Xiaomi ještě zhoršily stížnosti zákazníků na klamavou reklamu.
Výrobce elektromobilů nyní doufá, že mu uvedení jeho netrpělivě očekávaného elektrického SUV YU7, které bude v Číně propagováno jako vyzyvatel Modelu Y, koncem tohoto týdne, pomůže změnit narativ a překonat důsledky havárie.
Ústup Hondy v oblasti elektromobilů
Honda se rozhodla zvrátit některé ze svých investic do elektromobilů a místo toho se zaměří na hybridy, což zdůrazňuje těžkou volbu pro tradiční výrobce automobilů.
Koneckonců, co má velká japonská automobilka dělat, když Spojené státy – její klíčový trh – pod Trumpem brzdí politiku jeho předchůdce zaměřenou na elektromobily a zájem o elektromobily tam není takový, jaký by měl být?
Generální ředitel Hondy Toshihiro Mibe nyní říká, že místo 30 % prodeje nových vozů do roku 2030 budou elektromobily tvořit jen asi pětinu. Automobilka snížila své plánované investice do elektrifikace a softwaru do roku 2030 o 30 % na 7 bilionů jenů (48 miliard dolarů) a plánuje během čtyř let od roku 2027 uvést po celém světě na trh 13 hybridních modelů nové generace.
To vše dává smysl pro americký trh, kde Honda v současné době nabízí pouze tři hybridy.
Prodej elektromobilů však v Číně, největším automobilovém trhu na světě, nezpomaluje. A právě zde nastává dilema pro Hondu, jejíž čínské prodej mezi lety 2020 a 2024 klesl o 44 % na 881 000 vozů z 1,56 milionu – což je zhruba produkce dvou výrobních závodů.
V rozdvojeném automobilovém světě si tradiční automobilky nemohou dovolit utrácet spoustu peněz za vývoj elektromobilů, hybridů a modelů na čistě fosilní paliva současně. Honda si tedy musí hodit kostkou a doufat, že si udrží podíl na americkém trhu aniž by v Číně ztratila příliš mnoho.
BYD říká Maďarsku „igen“
Čínská automobilka číslo 1 BYD zřídí své evropské sídlo v Maďarsku, čímž vytvoří 2000 pracovních míst. Generální ředitel BYD Wang Chuanfu na tiskové konferenci s maďarským premiérem Viktorem Orbánem v Budapešti uvedl, že jeho evropské sídlo bude centrem prodeje a poprodejních služeb, testování a vývoje lokalizovaných verzí jeho modelů.
Strategicky dává přesun ze současných kanceláří BYD v Amsterdamu smysl. BYD postavil svůj první evropský závod, továrnu na elektrické autobusy, v dubnu 2016 v Komáromu v severozápadním Maďarsku. Druhá maďarská továrna na výrobu elektromobilů je ve výstavbě.
Maďarsko pod Orbánem také urazilo dlouhou cestu k přilákání investic do výroby z Číny, na rozdíl od některých zemí EU, které hledají cesty jak se stát méně závislými na druhé největší ekonomice světa.
I když to strategicky dává smysl, bude zajímavé sledovat, kolik evropských manažerů a expertů BYD se bude chtít přestěhovat z Amsterdamu do Maďarska.
Tesla a její renovační trik
Tesla léta bránila americkým zákazníkům, kteří si na leasing pořizovali její masově prodávané Modely 3, aby si je na konci smlouvy odkoupili - to je neobvyklý krok v odvětví, které chce prodávat vozy po skončení leasingu spotřebitelům – s tím, že jsou předurčeny k tomu, aby se staly součástí legendární flotily robotických taxíků Elona Muska.
Jak ale informuje agentura Reuters, Tesla místo toho mnoho vozů z leasingu prodala novým kupujícím za vyšší ceny. Místo aby Tesla skladovala ojeté vozy jako rychle se znehodnocující aktivum, začala k nim přidávat funkce prostřednictvím softwarových upgradů. Vozidla pak prodávala novým zákazníkům ochotným zaplatit o tisíce více, než by zaplatili provozovatelé na konci svého leasingu.
To byla cesta jak snadným způsobem zvýšit ceny ojetých vozidel. I když byla legální, tato praxe upírala nájemcům možnost odkoupit si jejich vozidla a mezi investory udržovala mýtus, že Tesla má téměř plně autonomní technologií řízení.
Rychlá kola
Společnost General Motors a její partner pro akumulátory LG Energy Solution zahájí v roce 2028 v americkém závodě komerční výrobu levnějších článků pro budoucí elektromobily.
Předseda představenstva výrobce baterií CATL uvedl, že polovina těžkých nákladních vozidel prodávaných v Číně by do roku 2028 mohla být plně elektrická, oproti 10 % v roce 2024.
BYD se letos stal nejoblíbenější značkou vozidel v Singapuru a poprvé v prodeji překonal Toyotu.
Nový generální ředitel Nissanu Ivan Espinosa čelí náročnému úkolu oživit problémovou japonskou automobilku aniž by bylo zaručeno, že se jí podaří zvrátit klesající tržby.
Tesla začne od konce května dodávat komponenty z Číny do Spojených států pro výrobu nákladních vozidel Cybercab a Semi poté, co se obě země dohodly na příměří ohledně cel.
Foto: Okan Altan, Newspress USA, BYD
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz