name | autoweek.cz

Realita mění strategii GM v elektromobilitě

Realita mění strategii GM v elektromobilitě

25.10.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Generální ředitelka GM Mary Barraová obrací vysokorychlostní strategii směřování koncernu k elektromobilitě, protože vysoké náklady na akumulátory zpomalují prodej elektromobilů. Informuje o tom agentura Reuters.

Generální ředitelka GM Mary Barraová se připojila k Elonu Muskovi z Tesly a Jimu Farleymu z Fordu když přiznala, že zvyšující se úrokové sazby a rostoucí náklady na akumulátory brzdí na masových trzích poptávku po elektromobilech.

 

Změna strategie Barraové je podle agentury Reuters ohromující vzhledem k tomu, jak odhodlaně se rozhodla jít vstříc elektromobilitě. V listopadu 2020 Barraová investorům řekla, že detroitská automobilka č. 1 „urychluje své úsilí o globální vedoucí postavení v oblasti elektromobilů.“ Společnost podle ní investuje víc než 35 miliard dolarů do rozvoje nabídky elektromobilů a sítě továren na akumulátory s cílem předstihnout Teslu. Aby GM rozšířilo svou nabídku elektromobilů, Barraová uzavřela alianční smlouvu s Hondou o společném vývoji řady malých, cenově dostupnějších elektromobilů.

 

Této strategie se GM drželo i během pandemie. Barraová a finanční ředitel Paul Jacobson v únoru 2022 zdvojnásobili svůj cíl a oznámili Wall Streetu, že GM dá urychlení přechodu k elektromobilitě přednost před krátkodobým ziskem.

 

Teď je náhle po všem. Místo toho Barraová analytikům řekla, že GM přizpůsobí svou výrobu elektromobilů poptávce zákazníků – ve snaze vyhnout se snižování cen po vzoru Tesly, upřednostňující objem produkce nad ziskem s cílem do roku 2025 zajistit „nízké až jednociferné marže“. Tesla hodlá ziskové marže rozpustit v cenové válce o podíl na trhu, a to GM učinit nehodlá.

 

Barraová oznámila, že některé budoucí programy GM týkající se elektromobility budou zpožděny, takže inženýři mohou zjistit, jak snížit výrobní náklady na vozidla. Aliance s Hondou bude zrušena a místo toho bude GM investovat mnohem menší prostředky do restartu stárnoucího Chevroletu Bolt EV pomocí levných čínských lithio-železo-fosfátových akumulátorů. Přestavba obřího montážního závodu severně od Detroitu na výrobu elektrických pick-upů Silverado bude odložena, což v příštím roce ušetří 1,5 miliardy dolarů na kapitálových výdajích.

 

Novou strategií GM pro elektromobily je snížit investice do elektromobilů, upřednostnit ziskovost před objemem prodeje a sdělit ve Washingtonu a Sacramentu, aby federální a kalifornská vláda ustoupily od navrhovaných požadavků postupného vyřazování vozidel se spalovacími motory, protože ty  generují veškerý zisk společnosti.

 

Reakcí Wall Streetu byl pokles ceny akcií GM na nejnižší úroveň za tři roky. GM sice již zdaleka není největší automobilkou světa, ale když se pohybuje, vytváří vlny. Hlavní partner GM pro akumulátory, jihokorejská společnost LG Energy Solution, překvapila investory varováním před zpomalením trhu s elektromobily, které může poškodit její zisk.

 

V USA v souvislosti s poklesem prodeje elektromobilů, zvyšováním cen surovin pro akumulátory, zejména lithia, a čínskou hrozbou omezování dostupnosti grafitu, roste tlak na zákonodárce v oblasti klimatické politiky, aby odložili ambiciózní cíle v oblasti zelených technologií.