name | autoweek.cz

Registrace nových vozidel v ČR v období 1-6/2013

Registrace nových vozidel v ČR v období 1-6/2013

04.07.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V období 1-6/2013 bylo v ČR registrováno celkem 80 818 nových osobních automobilů. Za stejné období minulého roku to bylo 94 233 osobních automobilů. Na červnových registracích se odrazily nejen povodně, ale i loňský abnormální nárůst v očekávání problémů s registrem vozidel.

Registrace nových osobních automobilů poklesly v prvním pololetí roku 2013 oproti loňsku o 14,24 % z 94 233 vozů na 80 818 kusů, tj o 13 415 kusů. Červnové registrace propadly dokonce o 20,2 % (o 3658 kusů). To samozřejmě do značné míry způsobily červnové povodně, ale třeba také připomenout, že srovnání s loňským červnem je nepřesné. Vzhledem k očekávaným potížím s registrem vozidel vloni v červnu výrazně narostl počet registrací, takže meziroční srovnání pro letošní rok vychází horší než ve skutečnosti je.

Podíl privátních zákazníků na nových registracích činí jen 33,61 %, což potvrzuje pokračující neochotu rodin investovat do nákupu nových aut v důsledku obav před budoucností. Podíl firemních vozů činil 62,07 % a u 4,32 % nově registrovaných vozidel nebyl tento údaj zjistitelný.

První je značka Škoda s 23 826 registrovanými osobními automobily (29,48 %), následují Hyundai - 8067 kusů (9,98 %), Volkswagen - 7670 kusů (9,49 %), Ford - 4471 kusů (5,53 %), Peugeot - 3736 kusů (4,62 %), Kia - 3300 kusů (4,08 %), Citroën - 3292 kusů (4,07 %), Renault - 3129 kusů (3,87 %), Dacia - 2324 kusů (2,87 %), Toyota - 2125 kusů (2,62 %) atd.

Z hlediska segmentů je na prvním místě nižší střední třída s 23,40 %, která zaznamenala velký nárůst jak po stránce celkového počtu kusů (jako jediná), tak i tržního podílu. Bylo to způsobeno úspěšným nástupem nového modelu Škoda Rapid. Na druhém místě jsou malé vozy s 20,19 %. Zájem o vozy této kategorie nejvíce klesá, což potvrzuje odliv soukromé klientely, která tato auta kuluje nejvíc. Následuje střední třída - 15,92 %. Ta jako typický segment pro firemní klientelu zaznamenala velký pokles vliv poklesu prodeje nejprodávanějšího vozu Škoda Octavia způsobený výměnou generací. Růst podílu minivozů na 3,85 % je dán růstem prodeje vozu Škoda Citigo.

Z hlediska provedení karosérie vede kombi s 27,23 %, na druhém místě je hatchback/liftback s 19,08 %, následuje sedan s 16,21 %, MPV (15,71 %) a terénní (15,30 %).

V první desítce nejprodávanějších vozů jsou pouze tři dovážené - Volkswagen Golf, Hyundai i20 a Škoda Citigo.

Z hlediska paliva je překvapující přetrvávající malý zájem o CNG přes jejich nespornou přednost levnějšího provozu při jen malém navýšení ceny.

Registrace dovezených ojetých OA oproti roku 2012 sice poklesly o 4,1 %, podíl vozidel starších 10 let však opět vrostl, a to na 36,17 %!

Registrace nových lehkých užitkových automobilů v období 1-6/2013 klesly oproti loňsku o 11,35 % z 5 779 kusů na 5 123 kusů, tj. o 656 kusů.

První je značka Fiat s 1036 registrovaných lehkých užitkových automobilů (20,22 %), následují Volkswagen - 759 kusů (14,81 %), Ford - 728 kusů (14,21 %), Renault - 531 kusů (10,36 %), Peugeot - 514 kusů (10,03 %), Citroën - 405 kusů (7,90 %), Mercedes-Benz - 400 kusů (7,80 %), Iveco - 217 kusů (4,23 %), Opel - 112 kusů (2,18 %), Toyota - 103 kusů (2,01 %) atd. Vedoucí postavení Fiatu, stejně jako úspěch modelu Dobló jako nejprodávanějšího lehkého užitkového vozu v prvním pololetí se 666 registracemi je dán vítězstvím Fiatu ve výběrovém řízení na dodávku vozidel pro Českou poštu.