name | autoweek.cz

Reklama proti Tesle na Super Bowlu
13.02.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Třicetisekundový reklamní spot, vysílaný v USA během Super Bowlu, pochází od jednoho z největších kritiků Tesly. Vyzývá k úplnému zákazu vozů vybavených plně samořídícím systémem na veřejných komunikacích.
Reklamu vytvořila organizace Dawn Project, kterou založil technologický podnikatel Dan O'Dowd s cílem „učinit počítače bezpečnými pro lidstvo“. O'Dowd, který prodával software armádě, podniká kampaň za miliony dolarů s cílem zakázat funkci plně samořídícího systému společnosti Tesla. Natáčí reklamy a zveřejňuje online videa zobrazující možná nebezpečí Muskovy technologie. Naposledy to byl celostránkový inzerát v New York Times z listopadu loňského roku. Po reklamě na Super Bowlu bude následovat série televizních a tištěných reklam vyzývajících k naléhavé akci v souvislosti s nasazením nebezpečného softwaru Tesla Full Self-Driving na veřejných silnicích.
„Bezohledné nasazení plně samořídícího softwaru společnosti Tesla na veřejných silnicích je velkou hrozbou pro veřejnou bezpečnost. Elon Musk všem majitelům vozů Tesla v Severní Americe uvolnil software, který může srážet děti na přechodech, vybočovat do protisměru a ohrožovat děti v kočárcích,“ uvedl O'Dowd.
Reklama ukazuje Teslu Model 3, která má zapnutý režim plně samočinného řízení, jak v sérii testů projektu Dawn přejede na školním přechodu figurínu ve velikosti dítěte a poté srazí dětský kočárek. V reklamě vůz dál zatáčí do protijedoucích vozidel, projíždí kolem stojících školních autobusů (což je v USA přísně zakázáno), ignoruje dopravní značky zákazu vjezdu a odbočuje do nesprávného jízdního pruhu. „Plně samořiditelný vůz Tesla ohrožuje veřejnost klamavým marketingem a žalostně neschopným inženýrstvím,“ říká se v reklamě.
Společnost Tesla nepoužívá tradiční způsoby reklamy a televizní spoty. O'Dowdova reklama pro Super Bowl, která upozornila na nedostatky automobilů společnosti, je pro mnohé prvním skutečným seznámením s Teslou. Pro Muska a společnost Tesla tak reklama může mít i pozitivní stránku – Dan O'Dowd investoval 7 milionů dolarů z vlastních peněz za to, aby se značka během Super Bowlu objevila v 30sekundové reklamě a Tesla za to nemusela utratit ani cent.
Reklama ze Super Bowlu, která stovkám milionů potenciálních zákazníků ukazuje zásadní nedostatky vozů Tesla, však nemusí být tou nejhorší starostí největšího výrobce elektromobilů. Americké ministerstvo spravedlnosti totiž společnost Tesla vyšetřuje v souvislosti s její funkcí Autopilot a plně samořídícím systémem Full Self-Driving. Ministerstvo prověřuje bezpečnostní problémy a tvrzení společnosti Tesla, že její vozy se mohou řídit samy, i když to nedělají. Tesla potvrdila, že si ministerstvo spravedlnosti vyžádalo dokumenty o obou technologiích.
Kromě ministerstva spravedlnosti vyšetřuje společnost Tesla kvůli funkci Autopilota a plně samořídícímu systému také Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu NHTSA, který má pravomoc zabránit společnosti Tesla v nasazení těchto funkcí na veřejných silnicích. Reklama Dawn Projectu ze Super Bowlu proto apeluje na NHTSA, aby zakročila.
Navzdory svému širokému rozšíření je funkce Full Self-Driving stále oficiálně jen ve vývojové beta verzi, i když ve skutečnosti je k dispozici všem uživatelům v Severní Americe, kteří si ji za 15 000 USD zakoupí. Consumer Reports označuje technologii automatizovaného řízení od Fordu za mnohem bezpečnější než od Tesly. Ford začne svůj nový systém BlueCruise pro hands-free jízdu po dálnici nabízet zákazníkům ještě letos po 500 000 kilometrech vývojových testů a dolaďování.
Autopilot je soubor funkcí pro podporu řidiče, jehož cílem je udržet vůz v jízdním pruhu, zatímco systém Full Self-Driving řídí vůz v městských ulicích, kde může také zastavovat na semaforech a odbočovat. Tesla tvrdí, že jejich použití je bezpečnější než běžná jízda.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz