name | autoweek.cz

Rekord v účinnosti pro Volkswagen ID.R

Rekord v účinnosti pro Volkswagen ID.R

03.08.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Dva měsíce po rekordní jízdě elektricky poháněného prototypu ID.R na Severní smyčce Nürburgringu VW Motorsport zveřejnil detailní analýzu tohoto 6:05,336 minuty dlouhého kola. Přinesla zajímavé informace. Rekordní čas byl dosažen s využitím pozoruhodně malého množství energie.
Prototyp ID.R hraje roli ambasadora strategie elektrifikace a budoucí rodiny vozidel společnosti Volkswagen. Technologie, úspěšně použité a prověřené při rekordních pokusech s vozem ID.R, budou využity v sériové produkci nové modelové řady vozidel s elektrickým pohonem I.D., kterou Volkswagen začne uvádět na trh od roku 2020.
 
ID.R se uvedl rekordní jízdou v legendárním závodě do vrchu Pikes Peak v USA - pouhých 250 dní od zahájení projektu. Absolutní rekord v „Závodě do mraků“ motivoval Volkswagen Motorsport k dalším rekordním jízdám.
 
Po Pikes Peaku Nürburgring
Pokud někdo chce pro svůj automobil získat uznání, pak jej musí vyzkoušet na Severní smyčce (Nordschleife) Nürburgringu. Tento 20,8 km dlouhý okruh je považován za nejnáročnější závodní a testovací trať na světě. Cíl proto byl jasný - vytvořit nový traťový rekord pro elektromobily.
 
Inženýři museli ID.R upravit tak, aby dokázal čelit extrémním podmínkám horského okruhu v pohoří Eifel. To se týkalo zejména nastavení podvozku, hospodaření s energií, ale také volby vhodných pneumatik. Na rozdíl od Pikes Peaku má Nordschleiffe také dlouhé rovinky s vysokorychlostními úseky a na ty původní verze ID.R nebyla stavěna. V červnu 2019 Romain Dumas za volantem ID.R dosáhl čas na jedno kolo 6: 05,336 minuty a překonal předchozí rekord pro elektromobily o 40 sekund.
 
Extrémní zatížení
Jízda po horském okruhu průměrnou rychlostí 204,96 km/h znamenala, že Romain Dumas musel čelit odstředivým silám odpovídajícím až tři a půl násobku jeho vlastní tělesné hmotnosti. Měřicí přístroje ID.R zaznamenaly zatížení až 3,49 g v sérii zatáček na úseku Kallenhdard. Nejdramatičtější zpomalení bylo naměřeno před zatáčkou Aremberg - 2,7 g.
 
ID.R dosáhl nejvyšší rychlost v sekci Fuchsröhre na konci dlouhého klesání, kde čidla zaznamenala rychlost 273 km/h. Naopak nejnižší rychlostí, zaznamenanou v rekordním kole, Dumas projel legendárním Karusselem (dnes se jmenuje Caracciola-Karussell) - 83 km/h .
 
Mimořádná efektivita ve využívání energie
Rekordní automobil se dvěma trakčními elektromotory - jedním pro každou nápravu - o celkovém výkonu 500 kW (680 k) byl nejen rychlý, ale také relativně rekordně efektivní. K absolvování 20,8 km dlouhé trati totiž potřeboval energii pouze 24,7 kWh. To znamená, že nejenže bylo toto čistě elektricky poháněné vozidlo mnohem rychlejší než sportovní vozy kategorie GT3, ale také k projetí jednoho kola v porovnání s nimi spotřebovalo jen čtvrtinu energie.
 
To bylo mj. umožněno sofistikovanou rekuperační strategií. Volkswagen ID.R sám generoval 9,2 % energie potřebné pro absolvování rekordního kola prostřednictvím systému rekuperace brzdné energie. Podíl rekuperace kolísal v průběhu kola v závislosti na profilu tratě. Maximální hodnota byla dosažena těsně před koncem na rovince Döttinger Höhe. Na jejím začátku ID.R rekuperovalo přesně 9,87 % energie spotřebované do tohoto okamžiku. Výsledkem strategie využití energie, vyvinuté ve Volkswagenu Motorsport speciálně pro Severní smyčku Nürburgringu, byla skutečnost, že Dumas dokázal i v poslední úseku trati se tříkilometrovou rovinkou dosáhnout vysokou rychlost.
 
Efektivita s pomocí aerodynamiky
Aby bylo možné co nejlépe využít energii uloženou v lithio-ionových akumulátorech měl Dumas k dispozici ručně aktivovaný systém redukce přítlaku (DRS) podobný tomu, jaký se používá ve formuli 1, resp. identický s tím, jak přítlačné křídlo před půl stoletím ovládali jezdci ve vozech Chaparral. Stisknutím tlačítka se mění poloha 2 m širokého přítlačné plochy tak, aby se výrazně snížil aerodynamický odpor v místech, kde není potřeba tak velký aerodynamický přítlak.
 
Dumas použil DRS na 23 místech, především při zrychlování a na rovinkách. Díky tomu mohly dva elektromotory efektivně využít energii - během rekordního kola bylo DRS otevřeno, tzn. vůz jel se sníženým aerodynamickým odporem, po dobu 88,82 sekund, což bylo 24,3 % celkové doby jízdy. Nejdelší úsek s aktivovaným DRS byla tříkilometrová rovinka Döttinger Höhe na konci kola.
 
Čistá výroba energie
Pro výrobu elektrické energie, potřebné k nabíjení akumulátorů rekordního vozidla, Volkswagen Motorsport využil inovativní metodu. Pohonná jednotka zcela konvenčního generátoru nepracuje na naftu, jak je běžné, ale na glycerin. Tato kapalina - z chemického hlediska cukrový alkohol získaný jako vedlejší produkt při výrobě bionafty - se spaluje prakticky bez škodlivých emisí a odpadu. Samotný glycerin je netoxický a je schválen jako aditivum E422 v potravinářském a kosmetickém průmyslu.
 
Další cíl: Nebeská brána v Číně
To vše stále ještě není všechno. Na ID.R v září čeká další rekordní jízda - do vrchu Tianmen v Číně. Cílem výletu na Dálný východ bude nejen vytvořit nový rekord pro elektromobily, ale především podpořit elektrickou strategii Volkswagenu v Číně, kde chce do roku 2035 zvýšit podíl elektromobilů na 50 %.
 
Tianmen Shan Big Gate Road v Číně je velkolepá horská silnice, která stoupá na 1519 metrů vysokou horu Tianmen přes 99 zatáček. Je to pravděpodobně nejúžasnější úsek asfaltované silnice, po němž může Volkswagen ID.R jet - je neuvěřitelně úzká, neuvěřitelně strmá a extrémně klikatá. Začíná ve výšce 200 metrů nad mořem a proplétá se podél strmých skalních stěn do výšky 1300 metrů k tzv. „Nebeské bráně“. Takovou jízdu, jako ID.R, zde v těchto nekonečných serpentinách dosud nikdo neabsolvoval.