name | autoweek.cz

Rekordní jízda bez řidiče

Rekordní jízda bez řidiče

03.07.2023 | Vladimír Rybecký | Trendy

V rámci soutěže autonomních závodních monopostů Indy Autonomous Challenge byl v Monze ustaven nový rychlostní rekord v jízdě bez řidiče. První závod na silničním okruhu vyhrál tým PoliMOVE.

Tým PoliMOVE už počtvrté v řadě vyhrál soutěž Indy Autonomous Challenge (IAC), která se tentokrát konala na okruhu Autodromo Nazionale di Monza v Itálii. Závodu se zúčastnilo pět týmů z univerzit v USA, Kanadě, Jižní Koreji, Německu a Itálii. Zvítězil domácí tým PoliMOVE z Politecnico di Milano se. Na druhém místě dojel tým Tum Motorsport z Technické univerzity v Mnichově (TUM) a třetí skončil tým TII UniMORE z Univerzity v Modeně a Reggio Emilia. Na rozdíl od předchozích závodů v Las Vegas a Texasu, které se konaly na rychlostní oválné trati, se v Monze týmy utkaly na silničním okruhu. Tým PoliMOVE vyhrál vůbec první soutěž v jízdě na čas s autonomním řízením na silničním okruhu.

 

 

„Vítězství na našem velmi prestižním domácím okruhu F1 bylo skvělé, zejména po mnoha technických problémech, které jsme měli v týdnech před závodem. Ty nás donutily soutěžit s maketou vozu, která nikdy předtím nebyla použita v závodě,“ komentoval Sergio Savaresi, profesor automatiky na Politecnico di Milano.

 

V lednu IAC oznámil, že rozšíří své soutěže o silniční okruhy a uzavřel dvouleté partnerství s milánským Autodromo Nazionale Monza, slavným okruhem F1. Týmy IAC měly za úkol naprogramovat své řidiče s umělou inteligencí tak, aby pilotovali identické závodní vozy Dallara AV-21 v první v jízdě na okruhu, která byla současně první, která se konala mimo území Spojených států.

 

IAC přivezl do Monzy šest autonomních závodních vozů s pěti univerzitními týmy, které se utkaly v šesti jízdách během tří dnů, což dohromady představovalo více než 1300 ujetých kilometrů, při nichž vozy dosahovaly neustále rostoucí rychlost a zajížděly postupně stále rychlejší časy. Software pro autonomní řízení naprogramovali studenti a výzkumní pracovníci z univerzit a výzkumných center na světě.

 

V napínavém závěru zajel tým PoliMOVE na trati dlouhé 5,79 km s 11 zatáčkami své poslední kolo v úžasném čase 2:05,87 (tzn. průměrnou rychlostí 112,14 km/h) a dosáhl maximální rychlost 273,4 km/h. Přitom AI jezdec týmu PoliMOVE pilotoval záložní vůz AV-21 kvůli havárii původního vozu během tréninku. TUM Autonomous Motorsport obsadil druhé místo s časem 2:08,66 (maximální rychlost 269,9 km/h) a TII UNIMORE Racing skončil třetí s výsledným časem 2:11,24 (maximální rychlost 250,8 km/h).

 

Tribuny zaplnilo víc než 10 000 diváků. Skutečnost, že zvítězil domácí tým, reprezentující Politecnico di Milano, vyústila v historické nadšené oslavy na stupních vítězů.