name | autoweek.cz

Rekordní jízda elektromobilu Renault Zoe

Rekordní jízda elektromobilu Renault Zoe

16.06.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Renault ve snaze dokázat možnosti vozidel poháněných elektromotory vyslal svůj malý elektromobil Zoe aby kroužil 24 hodin po testovací dráze a vytvořil nové vytrvalostní rekordy.

Automobilka Renault spolu s Nissanem vsadila pod vedením Carlose Ghosna vše na elektromobilitu. Do jejího vývoje oba alianční partneři společně už investovaly přes 5 miliard dolarů. Není proto divu, že se snaží o své elektromobily vzbudit větší zájem veřejnosti.

Renault Zoe se v sériové podobě oficiálně představil na autosalonu v Ženevě. Tento vůz se bude prodávat zajímavým způsobem - jeho cena je atraktivně nízká (15 700 eur), jenže je potřeba k ní připočítat 79 eur měsíčně za pronájem akumulátorů, protože ty se do ceny vozu nezapočítávají.

Přesně v den, kdy se oficiálně začaly přijímat objednávky na tento vůz, se dva zcela sériové Zoe vydaly na zkušební okruh technického centra CTA v Aubevoye v Normandii. Za jejich volanty se vystřídalo celkem 15 řidičů a během 24 hodin jízdy na jejich tachometrech přibylo 1618 km a 1503 km. Absolvování 363 kol znamenalo zlepšení stávajícího světového rekordu v jízdě sériových elektromobilů na 24 hodin o 338 km resp. 25 %.

Dosažení rekordu umožnilo použití nového systému rychlého dobíjení Caméléon, patentovaného Renaultem. Tento systém pracuje se třífázovým proudem o napětí 400 V a umožňuje dobití akumulátoru na 80 % během 30 minut. Při rekordní jízdě rekordní vůz během 24 hodin zastavil k dobití 18x. To znamená, že se na trati pohyboval průměrnou rychlostí 108 km/h, i když výsledný průměr byl 67,4 km/h.

Renault Zoe pohání synchronní elektromotor s cívkou na rotoru. Poskytuje výkon 65 kW a točivý moment 220 N.m. Za běžných provozních podmínek má Renault Zoe dojezd 100 až 150 km, ale maximální dojezd je 210 km. Běžné dobíjení lithio-ionových akumulátorů ze zásuvky 220 V trvá 8-9 hodin.

Zoe byl navržen v Renault Technocentre. Vyrábí se v továrně Renaultu ve Flinsu, kam se elektromotory i akumulátory dovážejí z továrny Lardy. V brzké budoucnosti by se výroba elektromotorů měla přesunout do závodu Cléon a akumulátorů do Flinsu.