name | autoweek.cz

Rekordní produkce v roce 2008

Rekordní produkce v roce 2008

01.07.2009 | Vladimír Rybecký | Statistiky

Vzhledem k poklesu prodeje osobních vozů ve většině evropských zemí v roce 2008 nebyla překonána hranice milionu vyrobených osobních a lehkých užitkových automobilů v České republice.

V roce 2008 bylo v České republice vyrobeno celkem 948 128 kusů motorových vozidel, což bylo o 0,89 % více než v roce 2007. Největší podíl na tom měla výroba osobních automobilů včetně malých užitkových vozů kat. N1, kterých bylo vyrobeno 940 334 kusů, což bylo o 0,97 % (resp. o 9 036 kusů) více než v roce 2007.
Omezení produkce ve společnosti Škoda Auto v posledním čtvrtletí způsobilo, ve snaze snížit skladové zásoby, že byl vývoz aut vyšší než jejich výroba.
K výraznému nárůstu produkce u nás dochází od roku 2005. Vliv na to mají dva faktory. Prvním bylo zahájení produkce v automobilce TPCA v Kolíně, kde se vyrábějí malá auta v rámci společného projektu japonské společností Toyota Motor a francouzského koncernu PSA Peugeot Citroen. V Kolíně se už v roce 2006 výroba přiblížila hranici plánované kapacity 300 000 vozů ročně. V následujících letech byla překonána, protože kvalita výroby je vyšší než se předpokládalo a díky tomu dochází k mnohem menšímu počtu přerušení výroby.
Od roku 2005 odstartoval také proces zvyšování výroby v automobilce Škoda s cílem postupně se dopracovat k hranici výroby milionu vozů ročně. Spolu s tím bylo odstartováno i rozšiřování modelové nabídky. Vozy Škoda se v České republice vyrábějí ve třech závodech - v Mladé Boleslavi (Fabia a Octavia), ve Vrchlabí (Octavia a Octavia Tour) a v Kvasinách (Roomster a Superb).
Škoda Auto vloni i přes nástup hospodářské krize opět dosáhla prodejního rekordu a posílila své postavení na evropském trhu. Dodávky zákazníkům byly s počtem 674 530 vozů o 7,1 %, tedy o 44 498 vozů, vyšší než v roce 2007. Regiony a trhy s nejsilnějším růstem přitom byly střední a východní Evropa a Asie, především Čína (+117 %), Rusko (+84,2 %), Indie (+31,9 %) a Ukrajina (+25,2 %).
K dobrým prodejním výsledkům přispěly především modely Octavia (včetně předchozí generace označované Octavia Tour) s 344 857 vozy, tj. o 11,3 % více než v roce 2007, a Fabia s 246 561 vozy, tj. +5,9 %. Největší přírůstek byl o 24,9 % u modelu Superb, jehož druhou generaci Škoda Auto na trh uvedla právě v roce 2008. Pouze poptávka po modelu Roomster poklesla o 13,8 %.
Velký vliv na hospodářské výsledky společnosti Škoda Auto v roce 2008 měla celosvětová finanční krize, pokles celkových trhů a především negativní vývoj české koruny vůči všem významným měnám. Proto i přes růst počtu prodaných vozů zůstaly finanční ukazatele pod úrovní předchozího roku. Tržby dosáhly hodnoty 200,2 miliardy Kč a byly tak pod úrovní předchozího roku, kdy dosáhly 222,0 miliardy Kč o 9,8 %. Provozní výsledek byl s 13,6 miliardy Kč o 6,2 miliardy Kč (tj. o 31,2 %) nižší než v předchozím roce, kdy dosáhl 19,8 mld. Kč a zisk před zdaněním zaznamenal pokles o 6,5 miliardy Kč na 13,4 miliardy Kč (-32,6 %). Škoda Auto zůstala i v roce 2008 nejvýznamnějším vývozcem České republiky s podílem 6,7 % na celkovém vývozu země.
Kolínská automobilka TPCA vyrobila v loňském roce celkem 324 289 vozů Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1. Ve srovnání s 308 478 vozy vyrobenými o rok dříve to bylo meziroční zvýšení produkce o 5,1 %. Výroba byla rozdělena rovnoměrně mezi všechny tři modely. Největší úspěch zaznamenaly výrobky kolínské automobilky u zákazníků ve Francii, Itálii, Německu, Velké Británii a Holandsku. Tržby činily 49 miliard korun a zisk před zdaněním 1,4 miliardy korun. TPCA tak dosáhla stejného zisku jako v předchozím roce. Tržby klesly o 4 % z předloňských 51,3 miliardy korun. Také tyto výsledky byly do značné míry ovlivněny posilováním koruny vůči důležitým měnám.
Počátkem listopadu byla spuštěna sériová výroba vozů Hyundai i30 v nově postaveném závodě společnosti Hyundai Motor Manufacturing Czech v Nošovicích. Do konce roku zde bylo vyrobeno 12 050 vozů. V roce 2009 měla původně výroba vzrůst na 180 000 vozů, ale vzhledem k situaci na evropských trzích je dosažení tohoto množství nepravděpodobné. Na vozech vyráběných HMMC v Nošovicích je 60 až 70 % dílů vyrobených v České republice nebo na Slovensku a 90 % komponent pochází ze zemí EU.
Mezi českými výrobci osobních automobilů je dále malá firma Kaipan, vyrábějící od roku 1997 originální sportovní automobily vycházející z konceptu Lotusu 7. Od roku 2003 se vozy produkují v továrně ve Smržovce. V posledních letech se výrobní program rozšířil o nové typy a nabídku vozů ve formě stavebnic. V loňském roce bylo 13 vyrobených vozů dodáno jen domácím zákazníkům.
Výrobu jednoho roadsteru Gordon ročně pravidelně hlásí také firma Auto Projekt Centrum z Plzně.