name | autoweek.cz

Rekordy elektromobilů

Rekordy elektromobilů

17.08.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Elektromobil Schluckspecht E vytvořil světový rekord v ujetí nejdelší vzdálenosti na jedno nabití akumulátorů. Naopak první pokus o rychlostní rekord elektromobilu Bluebird Electric skončil neslavně.

Po zkušební dráze společnosti Bosch v Boxbergu kroužilo vozítko Schluckspecht E s elektrickým pohonem 36 hodin a 12 minut. Po celou dobu se jeho akumulátory nedobíjely - pouze se v pravidelných intervalech střídala čtveřice řidičů. Na jediné nabití lithio-kobaltových akumulátorů vozidlo ujelo 1631,5 km. To je světový rekord (oficiálně se ale ještě čeká na jeho schválení FIA). Dosavadní rekord drželo japonské vozidlo Mira EV výkonem 1003,2 km. Byl tedy překonán o více než 600 km! Navíc Schluckspecht E dosáhl průměrné rychlosti 45 km/h, zatímco Mira EV jen 40 km/h.

Schluckspecht E byl navržen profesory a studenty vysoké školy v Offenburgu na Universitě aplikovaných věd ve spolupráci s Institutem pro dopravu a systémy infrastruktury Frauenhofer. Jednomístné vozítko o hmotnosti 320 kg má karoserii přísně proudnicového tvaru. Pohánějí jej dva elektromotory v ráfcích napájené 14 sadami lithio-kobaltových akumulátorů s kapacitou 23 kWh, jejichž činnost optimalizuje řídicí jednotka. Dosavadní rekordman Mira EV byl postaven na bázi sériového Daihatsu Mira a používal lithio-ionové akumulátory z laptopů o celkové kapacitě 50 kWh.

Tým Schluckspecht už od roku 1998 staví vozidla pro rekordní jízdy v úsporné jízdě a patří k pravidelným účastníkům soutěží jako je Shell Eco-Marathon. Tam v roce 2008 vyhrál, když s pohonem pomocí palivových článků jako první překonal hranici 3000 km absolvovaných na ekvivalent 1 l benzinu (zde ale jde o přepočtenou hodnotu).

 

Jen o pár hodin později přišel pokus o překonání dalšího rekordu elektromobilů. Tentokrát šlo jen o rychlost. Britský projekt nejrychlejšího elektromobilu zvolil slavné jméno Bluebird Electric. Za jeho vznikem totiž stojí Don Wales, což je vnuk legendárního rekordmana Malcolma Campbella a synovec nešťastného Donalda Campbella. Řidičem rekordního vozidla je syn Dona Walese Joseph.

Bluebird Electric pohání dvojice bezkartáčových elektromotorů s výkonem 200 kW a točivým momentem 1100 N.m. Napájí je 300 nikl-kadmiových článků. Zadní kola rekordního vozidla obutá do speciálních pneumatik Goodyear pohání dva řemeny Goodyear široké 50 mm pracující s obvodovou rychlostí 42 m/s.

Současný světový rychlostní rekord pro elektromobily z roku 2010 drží vozidlo Venturi Buckeye Bullet V2.5 výkonem 495 km/h. Projekt Bluebird Electric si klade za cíl postupně se zlepšovat a do dvou až tří let překonat hranici 500 mph, tedy 800 km/h.

Na 12 km dlouhé vyschlé pláži Pendine Sands ve Walesu (tedy na místě, kde se svým Bluebirdem Malcolm Campbell překonal svůj první rekord už v roce 1924!) se ale proti Walesům postavilo počasí. Joseph Wales sice na kluzké trati absolvoval první jízdu bez problémů, ale při jízdě opačným směrem přehlédl za zhoršené viditelnosti díru na povrchu, vjel do ní, vůz se dostal v rychlosti kolem 150 km/h do smyku a převrátil se. Přitom byla poškozena karoserie a zavěšení kol, takže pro tuto chvíli pokusy o rekord skončily.