name | autoweek.cz
Vozy na autoplyn míří k dalšímu rekordu
03.11.2025 | Tiskové zprávy
Za letošní tři čtvrtletí už bylo registrováno více nových osobních vozů na LPG než za celý loňský rok. Jak se ceny LPG dotknou emisní povolenky?
V ČR bylo od ledna do září letošního roku registrováno 4677 nových osobních vozidel na LPG. V meziročním srovnání stejného období je to bezmála o polovinu více. Za letošní tři čtvrtletí už bylo registrováno více nových osobních vozů na LPG než za celý loňský rok (4589 LPG vozů).
Dá se tak očekávat, že v roce 2025 přibude na českých silnicích přes 6000 LPG automobilů, čímž se překoná loňský rekord více než o třetinu. Novinkou je kombinace hybridní technologie, duálního palivového systému na LPG a pohonu všech kol.
Období posledních 5 let je pro LPG pohon mimořádně úspěšné. „V roce 2021 bylo registrováno přes 2200 nových automobilů na LPG, o rok později už to byly 4000. Z celkových 4500 nových registrací v loňském roce se v roce 2025 zřejmě posuneme na přibližně 6200 nových LPG vozů,“ předpokládá Ivan Indráček, výkonný předseda České asociace LPG (ČALPG).
Další tisíce vozidel na autoplyn podle odhadů ČALPG na silnicích přibývají díky individuálním přestavbám motorů na benzin.
Kombinace hybridu a LPG
Novým LPG vozům dominuje značka Dacia, které se sázka na LPG pohon vyplácí – víc než polovina všech modelů této značky se prodává ve verzi LPG. Dvoupalivové motory na benzin a LPG nabízí již od roku 2010 a ve všech zemích, kde jsou tyto vozy v nabídce, Dacia již loni prodala více než milion automobilů na LPG.
Aktuální světovou novinkou je kombinace hybridní technologie - duálního palivového systému na LPG a pohonu všech kol pro modely Duster a Bigster. Hybrid-G 150 4X4 kombinuje 103 kW (140 k) 1,2 l 48 V mild-hybridní motor vpředu s elektromotorem vzadu o maximálním výkonu 23 kW (31 k). Systém poskytuje maximální výkon 113 kW (154 k) s točivým momentem 230 N.m pro spalovací motor a až 87 N.m pro elektromotor. Díky elektromotoru připojenému k zadním kolům a 48 V 0,84 kWh Li-Ion akumulátoru, který se nabíjí při zpomalování a brzdění, je pohonná jednotka často schopna pracovat v čistě elektrickém režimu. Duster i Bigster mohou jezdit až 60 % času ve městě čistě elektricky.
LPG je stále nejlevnější
Z aktuálního porovnání nákladů na ujetých 100 km, které pravidelně publikuje MPO, vyplývá, že nejlépe jsou na tom stále majitelé vozů na LPG. Naopak nejdražší je benzin. Velmi podobné náklady jako LPG vykazují elektromobily, tento údaj ale není úplně vypovídající. Ceny pohonných hmot v ministerském porovnání totiž vychází z celorepublikového průměru dle Českého statistického úřadu. Náklady na provoz elektromobilu se ale počítají dle vyhlášky o cestovních náhradách a ta letos, stejně jako v roce 2024, stanovila za 1 kWh elektřiny průměrnou cenu 7,70 Kč. Cena dobíjení na veřejných stanicích ale může být i dvojnásobná nebo trojnásobná.
„Zatímco cena LPG je stabilní a jednotlivé čerpačky nevykazují výrazné výkyvy v cenách, u dobíjení baterií může být cenový rozptyl výrazně větší. Cenu za ujetý kilometr totiž ovlivňuje řada faktorů, tj, zda dobíjíte doma nebo na veřejné zejména ultrarychlé nabíječce, o jak velký vůz se jedná nebo zda se s ním pohybujete ve městě nebo na dálnici,“ upozorňuje Ivan Indráček.
Na bioLPG se povolenky nevztahují
Aktuálním tématem jsou emisní povolenky v dopravě ETS 2, jejichž zavedení by se promítlo i do ceny fosilního LPG. Podle Českého statistického úřadu stojí 1 litr LPG v průměru 16,90 Kč, zatímco benzin vychází na 34,37 Kč/l.
„Litr fosilního LPG by zavedením ETS 2 zdražil o 2,30 Kč i s DPH. Protože ale současně poroste i cena benzinu z fosilních zdrojů, a to o 3,50 Kč za litr, cenová výhoda LPG, který dlouhodobě stojí zhruba polovinu toho co benzín, tak zůstane zachována,“ vysvětluje Ivan Indráček, který připomíná že navýšení ceny se samozřejmě vztahuje pouze k fosilním palivům.
U některých českých čerpacích stanicích LPG již ale bývá k dostání určitý podíl bioLPG vyrobeného z obnovitelných zdrojů, kterého se povolenky nedotknou. V posledních dvou letech bylo do ČR dodáno více než 3000 t biopropanu, který vykazuje snížení emisí skleníkových plynů až o 94 % ve srovnání s motorovou naftou a o 91 % oproti fosilnímu LPG. Biopropan je chemicky zcela totožný s fosilním LPG a předpokládá se, že jeho podíl na trhu dále poroste.
Foto: Dacia
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz
