name | autoweek.cz

Renault 4 E-Tech elektrický sází na všestrannost

Renault 4 E-Tech elektrický sází na všestrannost

19.07.2025 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Renault pokračuje v úspěšné strategii stojící na dvou pilířích – modelech s hybridním a elektrickým pohonem. Řadu elektromobilů E-Tech elektrický, tvořenou modely Mégane, Scenic a R5, nyní doplňuje model R4 E-Tech elektrický a brzy se ještě přidá nová generace modelu Twingo.

Silnou stránkou Renaultu je prodej soukromým zákazníkům. Model R5 E-Tech Elektrický se rychle po zahájení prodeje dostal do čela retailového prodeje elektromobilů. Logicky se podobný úspěch očekává i od nově uváděného modelu R4 E-Tech elektrický.

 

Celosvětový úspěch původního modelu Renault 4 byl dosažen zásluhou jeho všestrannosti. Mezi lety 1961 a 1992 se jej prodalo 8 135 424 kusů, což z něj učinilo čtvrtý nejprodávanější model v historii značky. Nyní se Renault vrací k jeho konceptu v podobě stylového a moderního elektromobilu s retro-futuristickým designem. Vychází ze stejné strategie jako R5 E-Tech elektrický, ale zatímco ten je malý městský automobil, R4 E-Tech elektrický je všestranný praktický rodinný vůz.

 

Příbuzný ale univerzálnější

Základem je platforma AmpR Small jako u R5 a používá i stejný koncept podvozku se vzpěrami typu McPherson vpředu a víceprvkovou nápravou vzadu. Zde ale má delší rozvor náprav a naladění je orientované víc na jízdní komfort. Vůz dlouhý 4144 mm (rozvor náprav 2624 mm), se řadí mezi modely R5 E-Tech elektrický a Mégane E-Tech elektrický. Průměr otáčení pouhých 10,8 m.

 

Jedná se o univerzální vůz se sklopnými zadními sedadly i sedadlem spolujezdce, takže v něm lze přepravovat předměty dlouhé až 2,2 m. Z celkového objemu zavazadlového prostoru 339 l (resp. až 1149 l) tvoří 39 l úložný prostor pro nabíjecí kabel.

 

V interiéru jsou dva horizontální displeje - 10,1“ digitální přístrojový panel (u základních verzí 7“) a centrální 10“ zobrazující informace z multimediálního systému OpenR link s integrovanými službami Google. Nabízí mj. přístup k Google Maps, hlasovému ovládání Google Assistant a více než stu aplikací prostřednictvím katalogu Google Play.

 

Elektrický plánovač tras ERP navrhuje nejlepší trasu včetně zastávek pro nabíjení na základě dostupnosti a specifikací stanic a poskytovatele nabíjecích služeb. Tento software byl zdokonalen na základě zpětné vazby od uživatelů elektromobilů Mégane, Scenic a R5 E-Tech.

 

Dvě verze

Základní nabídka kombinuje akumulátor o kapacitě 52 kWh s trakčním elektromotorem o výkonu 110 kW (150 k). Motor s točivým momentem 245 N.m je odvozen přímo z motoru používaného v modelech Mégane E-Tech elektrický a Scénic E-Tech elektrický ale je kompaktnější. Je stejný jako v Renaultu 5 E-Tech elektrický. Synchronní elektromotor s vinutím na rotoru díky absenci permanentních magnetů nepoužívá žádné vzácné kovy. Lithio-iontový akumulátor s kapacitou 52 kWh využívá chemii NMC (nikl-mangan-kobalt). Sestává ze čtyř modulů v jednom pouzdře. Tato zjednodušená konstrukce šetří 30 kg ve srovnání s modelem Zoe. Výsledkem je akumulátor s hmotností menší než 300 kg. Rychlé nabíjení je možné největším výkonem 100 kW DC. V této podobě zrychlí z 0 na 100 km/h za 8,2 s. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 150 km/h.

 

Renault 4 E-Tech elektrický je k dispozici také s motorem o výkonu 90 kW (120 k) s točivým momentem 225 N.m a akumulátorem o kapacitě 40 kWh. V tomto případě lze využít stejnosměrné nabíjení výkonem 80 kW a dojezd je 308 km

 

Renault 4 E-Tech elektrický nabízí i funkci V2L pro připojení externího zařízení 220 V s příkonem až 3,7 kW pomocí adaptéru power-to-object.

 

Nová technická řešení

Pokročilý systém kontroly trakce Extended Grip je kombinován s celoročními pneumatikami a dvěma novými režimy přístupnými z nastavení Multi-Sense: Snow a All-terrain. Oba umožňují plynulou jízdu na kluzkém povrchu.

 

Každodenní jízdu usnadňuje poprvé u Renaultu použitá funkce One Pedal. Ta maximalizuje rekuperaci brzdné energie když řidič uvolní pedál akcelerátoru. Vozidlo zpomalí a zastaví, aniž by řidič musel brzdit. Tento režim se automaticky deaktivuje při jízdě vzad, aby byla zachována schopnost plynulého couvání pouze pomocí brzdového pedálu. Funkce One Pedal se automaticky znovu aktivuje při rychlosti nad 12 km/h. Deaktivuje se také, když je systém kontroly trakce Extended Grip v režimu Snow.

 

Díky zvýšené světlé výšce a pokročilému systému kontroly trakce Extended Grip je Renault 4 E-Tech elektrický připraven i na blátivé nebo hrbolaté silnice. Nový dynamický brzdový systém kombinuje brzdový systém a ESP v jednom modulu. Pokud jde o systémy ADAS, active driver assist poskytuje přístup k autonomnímu řízení druhé úrovně.

 

Výroba ve Francii

S modelem Renault 4 E-Tech elektrický zavádí závod v Maubeuge unikátní lakovací technologii s robotem Jetprint Paint od firmy Dürr, který může rychle provádět dvoubarevné lakování karoserie.

 

Skupina Renault se rozhodla vyrábět Renault 4 E-Tech elektrický v Evropě v rámci společnosti Ampere. Montuje se v továrně v Maubeuge spolu s modelem Kangoo, přičemž 75 % dodavatelů se nachází v okruhu 300 km od centra ElectriCity. Trakční elektromotor se vyrábí v Cléonu, moduly akumulátorů v Ruitz a samotný akumulátor v Gigafactory v Douai. Články akumulátorů se dodávají od LG z Wroclavi.

 

Renault 4 E-Tech elektrický lze již objednávat, přičemž první vozy budou k dispozici na konci léta. Cenová nabídka začíná na 725 000 Kč. Renault u tohoto modelu sází na mimořádně velkou míru personalizace v detailech

 

Foto: Vladimír Rybecký