name | autoweek.cz

Renault 5 E-Tech elektrický: sázka na emoce
03.05.2025 | Vladimír Rybecký | Nové modely
I když se vzhledově Renault 5 E-Tech elektrický celkovou koncepcí i mnoha detaily hlásí k inspiraci legendárním modelem R5, jedná se o moderní kompaktní městský elektromobil, který zaujme atraktivním moderním designem i technikou.
V roce 1972 se představili Renault 5 s délkou 351 cm nabízel skvěle využitý obestavěný prostor s místem pro čtyři dospělé osoby a zavazadla. Jeho elegantní a přitom jednoduchý design navržený Michelem Bouém výrazně předběhl svou dobu. Do ukončení výroby druhé generace v roce 1996 si jej ve dvou generacích zvolilo přes 9 milionů kupujících.
Moderní design – žádné retro
Reinterpretace klasického malého vozu chce plynule navázat na jeho úspěšný příběh. Nejde ale o žádné retro - vizuálně Renault 5 E-Tech elektrický zaujme moderním designem, který poutá pozornost i těch, kteří Renault 5 nemohou pamatovat. Navíc je design v mnoha detailech podřízen aerodynamice.
Vtipným detailem moderního designu je indikátor stavu nabití akumulátoru integrovaný ve tvaru číslice 5 do kapoty, kde každý sloupec představuje 20 % kapacity akumulátoru. Úroveň nabití lze samozřejmě kontrolovat i zevnitř nebo pomocí aplikace v chytrém telefonu.
R 5 E-Tech elektrický je založen na nové platformě Renaultu AmpR Small navržené výhradně pro elektromobily s akumulátorem v podlaze. S délkou 392 cm je R 5 E-Tech elektrický o plných 41 cm delší než původní R5, ale o 13 cm kratší než současná generace jeho následníka, modelu Clio. S rozvorem náprav 254 cm nabízí zavazadlový prostor o objemu 277 l (podle VDA) resp. až 1106 l. S hmotností pod hranicí 1500 kg (1449 kg v nejvyšší výbavě) je na elektromobil docela lehký.
Dvě verze trakčního elektromotoru a akumulátoru
Renault 5 E-Tech elektrický je k dispozici se dvěma různými verzemi trakčního elektromotoru a velikostmi NMC akumulátoru. Zatímco větší Comfort Range se 4 moduly a s hmotností 300 kg má kapacitu 52 kWh, menší verze Urban Range se 3 moduly má kapacitu 40 kWh. Články dodává japonská společnost AESC. Konstrukce akumulátoru s příčnými výztuhami umožňuje jeho recyklaci.
Výkonnější verzi pohání synchronní elektromotor s vnějším vinutím poskytující největší výkon 110 kW (150 k)a maximální točivý moment 245 N.m. Elektromotor chlazený olejem pracuje s vysokou účinností 91 %. Umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,0 s a maximální rychlost je omezena na 150 km/h. Renault uvádí průměrnou spotřebu energie na 14,9 kWh (tzv. spotřeba „plug-in“, která zahrnuje energii ztracenou při dobíjení). Akumulátor s kapacitou 52 kWh umožňuje dojezd 405 km. Renault s 52 kWh akumulátorem potřebuje 30 minut na rychlonabíjecí stanici s DC výkonem 100 kW, aby se akumulátor nabil z 15 na 80 %.
Na našem trhu je k dispozici také verze elektromotoru s výkonem 90 kW (120 k) a točivým momentem 225 N.m v kombinaci s akumulátorem o využitelné kapacitě 40 kWh pro maximální dojezd 312 km. DC nabíjení zde pracuje maximálním výkonem 80 kW.
Víc než jen jízda
Renault 5 E-Tech elektrický je v současné době jediný městský elektromobil schválený pro tažení přívěsu o hmotnosti až 500 kg.
Vůz je vybaven tepelným čerpadlem zapojeným do systému termomanagementu s kapalinou využívajícího zbytkové teplo a rekuperaci k předehřívání akumulátoru pro optimalizaci teploty při jeho nabíjení. Akumulátory jsou vybaveny patentovaným systémem Fireman Access umožňujícím v případě požáru vozidla zaplavit akumulátor bez nutnosti ponořit celé vozidlo.
Renault 5 E-Tech elektrický podporuje obousměrné nabíjení a možnost dodávat energii zpět do sítě V2G, ale tento systém zatím není dostupný v České republice, protože dceřiná společnost Renaultu Mobilize u nás zatím není zalistovaná jako dodavatel energie. Pomocí adaptéru lze napájet vnější elektrická zařízení (V2L) napětím 220 V s příkonem až 3,7 kW. Během doby připojení není nikdy překročena minimální hranice zbývající energie nastavená uživatelem, takže vůz zůstane za všech okolností připraven k jízdě.
Pohled do interiéru
V interiéru zaujmou četné mechanické ovladače kolem volantu a pod centrálním displejem. Řidič má před sebou snadno čitelný přístrojový panel 10,1“ (7“ u základních verzí) a centrální multimediální displej 10“, který se snadno ovládá. Vyšší úrovně výbavy jsou vybaveny systémem OpenR Link s integrovanými službami Google a nabídkou až 60 aplikací vč. Google Maps, hlasovému rozpoznávání Google Assistant nebo EV Route planneru, doporučujícího nejefektivnější trasu z hlediska potřeby dobíjení. R 5 je prvním modelem Renault, který poskytuje i stálého společníka. Digitální avatar se jmenuje Reno a podává vhodné odpovědi na běžné otázky. Je také propojen s Chat GPT.
Řidič má prostřednictvím funkce Multi-Sense na výběr čtyři režimy Comfort, Sport, Eco a Perso, které kromě výkonnostních parametrů, a tím i spotřeby energie, ovlivňují i účinnost posilovače řízení a reakci na pohyb akcelerátoru.
S celkem 26 dostupnými asistenčními systémy ADAS Renault 5 E-Tech elektrický umožňuje poloautonomní jízdu na úrovni 2.
Podvozek má vzpěry typu McPherson vpředu a v tomto segmentu unikátní sofistikovanou víceprvkovou zadní nápravou vzadu, která přesně vede vůz do zatáček a zvládá i nerovnosti. Výhodou je skutečnost, že je podvozek naladěn na jediný rozměr kol 18“. Řízení i při pohonu předních kol umožňuje velký úhel natočení kol, takže průměr otáčení je jen 10,3 m. Ovládání brzd je bez mechanického přenosu systémem brake-by-wire.
Evropská produkce
Renault 5 E-Tech elektrický vyrábí společnost pro elektromobily Ampére s maximální lokalizací produkce na severu Francie v průmyslovém centru ElectriCity s dodavateli v okruhu 300 km – v Douai se montují akumulátory a celé vozy, z Cléonu se dodávají elektromotory a z Ruitzu reduktor (jednostupňová převodovka)
Renault 5 E-Tech elektrický v základní verzi Evolution s motorem o výkonu 90 kW (120 k) je nabízena za 675 000 Kč. S elektromotorem o výkonu 110 kW (150 k) nabídka začíná verzí Techno od 799 000 Kč.
Řidiči s opravdu sportovními ambicemi si mohou zvolit verzi A290 sesterské značky Alpine založenou na Renaultu 5 E-Tech elektrický - v každém ohledu ostřejší a ještě výkonnější.
Foto: Vladimír Rybecký a Renault (Tomáš Devera)
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz