name | autoweek.cz

Renault 5 mění pohled na elektromobily

Renault 5 mění pohled na elektromobily

27.02.2024 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Malý městský hatchback s cenou pod 25 000 eur (635 000 Kč) se snaží proměnit evropský trh s malými elektromobily. Renault 5 E-Tech je nejen hlavní hvězdou autosalonu v Ženevě, ale přímo symbolem strategie Renaulution.

Renault za poslední tři roky pod vedením Luky de Mea v rámci jeho strategie Renaulution zaujal sérií konceptů, které se překvapivě rychle dostávají do sériové výroby. Klíčovou roli přitom hraje právě Renault R5 E-Tec, jehož předvedení jako studie vyvolalo velké nadšení. Renault tímto vozem reaguje na kritiku, že elektromobily vyráběné v Evropě jsou příliš drahé a stylově nepříliš zajímavé. Průlomová má být i slibovaná cena do 25 000 eur (635 000 Kč), i když přesná hodnota zatím nebyla zveřejněna.

 

Nikoliv retro, ale futuristický vzhled

Renault R5 E-Tec sice nese designové prvky z legendárního R5 a ikonického Super 5, jichž Renault v letech 1972 až 1996 prodal více než 9 milionů kusů. Malý hatchback, přebírající profil R5, nemá nic společného s retro designem - vypadá moderně až futuristicky aby oslovil především ty, kteří původní R5 nemohou pamatovat. Zaujme je zejména přátelským světelným podpisem.

 

Produkční verze Renaultu 5 E-Tec je po stránce designu i rozměrů překvapivě téměř identická s konceptem představeným na autosalonu v Mnichově v roce 2021. Renault uvádí, že tento elektromobil byl kompletně vyvinut za pouhé tři roky místo obvyklých čtyř.

 

První produkt Ampere

Jde první automobil uváděný na trh samostatnou dceřinou společností Renault Group pro elektromobily Ampere. Je postaven na nové platformě AmpR Small (dříve CMF-B EV), která pomáhá snižovat náklady tím, že využívá komponenty, které nepocházejí z elektromobilů, jako je přední zavěšení z platformy Renault-Nissan CMF-B nebo zadní víceprvkové zavěšení z kompaktního Megane E-Tech. Platforma má v poměru k délce vozu 392 cm poměrně dlouhý rozvor náprav 254 cm, rovnou podlahu, nízké těžiště a sníženou hmotnost, která bude nižší než 1350 kg u verze 40 kWh. R5 E-Tech je o 13 cm kratší než Clio ale o 30 cm delší než Twingo EV. Zavazadlový prostor má objem 277 l.

 

Dvě verze akumulátorů a tři výkonové varianty

Renault 5 E-tech bude zpočátku k dispozici s kapalinou chlazeným akumulátorem s kapacitou 52 kWh a dojezdem okolo 400 km. Později bude nabízena i verze 40 kWh s dojezdem 300 km. Bude se dodávat se třemi úrovněmi výkonu 70 kW (95 k) resp. 90 kW (120 k) v kombinaci s akumulátorem 40 kWh nebo 110 kW (150 k) s akumulátorem 52 kWh. Elektromotorotor bude o 15 kg lehčí než v Megane a Scenicu. Maximální nabíjecí výkon je 100 kW DC. Obousměrná nabíječka o výkonu 11 kW umožní úsporné domácí nabíjení V2G (vehicle-to-grid) i využití vozu i jako zdroj energie pro 220 V spotřebiče V2L (vehicle-to-load) s výkonem 3,7 kW.

 

Interiér s avatarem

Interiér vychází z horizontální verze uživatelského rozhraní OpenR Link značky Google s 10,1“ digitálním přístrojovým panelem před řidičem spojeným s 10“ multimediálním dotykovým displejem. (ostatní modely Renaultu s OpenR Link mají vertikální displej). OpenR Link zahrnuje Google Maps, Google Assistant a 50 aplikací dostupných prostřednictvím Google Play. Designéři nešetřili nápady a zaměřili se na detaily v podobě zajímavých doplňků a možností individuálního vybavení dokonce i u ovládacích prvků.

 

Klíčovou novinkou Renaultu 5 je Reno, interaktivní avatar na displeji, který odpovídá na otázky o voze a jeho funkcích. Dokáže také předvídat určité komfortní nebo jízdní situace, jako je nabídka zavření oken nebo přepnutí do režimu Eco v dopravní zácpě. Reno také integruje umělou inteligenci ChatGPT, aby odpovídal na otázky konverzačním způsobem. Renault navrhl pop-artovou grafiku displeje pro se schopností přizpůsobit barvy i celkový vzhled pro asi 130 různých kombinací.

 

První vozy snad v létě

Renault 5 E-Tec se vyrábí ve francouzském Douai jako součást automobilového seskupení továren na elektromobily a komponenty ElectriCity. Akumulátory bude od příštího roku dodávat AESC Envision v Douai a elektromotory budou přicházet ze závodu Ampere v Cléonu ve Francii. Renault uvádí, že výroba 5 bude trvat 9 hodin, tedy dokonce méně než Tesla. Přesné datum uvedení na trh sice neuvedeno, ale očekává se v polovině roku 2024. Objednávky v České republice budou otevřeny v druhé polovině roku s fyzickým uvedením na začátku roku 2025.

 

Po Renaultu 5 E-Tech bude následovat malé SUV Renault 4 E-Tech a R5 také vytvoří základ pro první elektrický Alpine s vysokým výkonem a dynamikou. Nová generace Twinga EV přijde po roce 2025 s cenou pod 20 000 eur.