name | autoweek.cz

Renault a Geely zakládají společný podnik

Renault a Geely zakládají společný podnik

12.07.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Renault Group a Geely zakládají společný podnik pro vývoj a výrobu pohonných jednotek. Každý z partnerů kontroluje 50 % akcií a společně ovládají základní kapitál. Strategická účast ropné společnosti Aramco na vývoji syntetických paliv a vodíkových technologií se prověřuje.

Čínská společnost Geely Automobile Holdings a francouzská Renault SA oznámily, že investují 7 miliard eur do nového společného podniku, který bude vyvíjet zážehové motory a hybridní technologie pro automobily. Cílem je výroba účinnějších spalovacích motorů a hybridních systémů v době, kdy se většina automobilového průmyslu zaměřuje na kapitálově náročný přechod na čistě elektrická vozidla.

 

Společný podnik Renaultu a Geely bude zahrnovat 17 závodů na výrobu spalovacích motorů a pět výzkumných a vývojových center na třech kontinentech s 19 000 zaměstnanci. Plánuje se roční produkce až 5 milionů spalovacích motorů, hybridních a plug-in hybridních systémů a převodovek. Společný podnik bude mít sídlo ve Spojeném království. Očekává se, že společný podnik bude spuštěn v druhé polovině roku 2023.

 

Zpočátku budou dodávány pro vlastní značky obou společností. Později by měli mít možnost pohony zakoupit i další výrobci automobilů. Očekává se, že bude dodávat i pro řadu průmyslových zákazníků jako jsou společnosti Volvo, Proton, Nissan, Mitsubishi Motors a Punch Torino (dřív GM Powertrain Torino).

 

„Jsme rádi, že se vydáváme na tuto cestu, abychom se stali světovým lídrem v oblasti hybridních technologií a poskytovali nízkoemisní řešení pro výrobce automobilů po celém světě,“ řekl Eric Li, předseda představenstva skupiny Geely Holding.

 

Agentura Reuters v březnu uvedla, že nový podnik bude mít roční obrat 15 miliard eur. Společnost Saudi Aramco, která v březnu podepsala dohodu o záměru spolupracovat s Renaultem a Geely, vyhodnocuje strategickou investici do nové společnosti. Saúdský producent ropy vedl jednání o převzetí až 20 % podílu ve společném podniku.