name | autoweek.cz
Renault Clio: přichází číslo 5
22.09.2019 | Vladimír Rybecký | Nové modely
Od roku 1990 kraluje Renault Clio v evropské třídě malých automobilů. Pátá generace přichází jako přitažlivější a modernější - prostě nejlepší Clio všech dob, jak říká Renault.
Clio je od roku 1990 klíčovým modelem v nabídce Renaultu. Za 29 let se už prodalo přes 15,5 milionu aut čtyř generací, takže se jedná o nejprodávanější francouzské auto vůbec. Čtvrtá generace, uvedená v roce 2013, na tento úspěch navázala s prodejem 2,6 milionu kusů, přičemž v roce 2018 to bylo 451 000 vozů. Clio je dlouhodobě nejprodávanějším malým autem v Evropě a celkově se dlouhodobě drží na druhém místě za Volkswagenem Golf. Při celkovém poklesu segmentu malých aut prodej tohoto modelu roste i v letošním roce, na konci jeho životního cyklu.
Osvědčená strategie
Renault se u Clia 5. generace drží osvědčené strategie: nabízí moderní malé auto s francouzským přístupem, sázejícím na každodenní potřeby uživatelů. Jeho tvůrci zaměřili především na interiér, který lze označit za revoluční. Nová generace tak oživuje segment malých aut jako její předchůdci a konkurence to bude mít se snahou sesadit dlouholetého krále segmentu i nadále velmi těžké.
Clio 5. generace je jako první model postaveno s využitím alianční platformy CMF-B a je koncipováno pouze jako pětidveřový hatchback (s verzí kombi se nepočítá, ale ještě se určitý čas bude nadále prodávat Grandtour 4. generace). Jeho designéři si zaslouží velkou pochvalu jak za moderní a elegantní vnější podobu vozu, tak za interiér. S mírně skloněnou střechou se jim podařilo vytvořit sportovní linii, aniž by omezili prostor v interiéru, který je stále překvapivě prostorný na vůz s délkou 4050 mm (je o 12 mm kratší než 4. generace), rozvorem náprav 2583 mm (zavazadlový prostor má objem 340 l podle VDA). Zůstaly zachovány základní prvky předchozí generace, protože plných 41 % kupujících uvádí, že Clio volí pro jeho design, takže nebyl důvod k revoluční proměně jeho podoby.
Interiér jde vstříc řidiči
Nové uspořádání informačních a ovládacích prvků Renault označuje jako Smart cockpit. Přístrojová deska se 7“ digitálním displejem a volitelným na výšku orientovaným centrálním dotykovým displejem 9,3“ (k dispozici je i 7“ displej uložený na šířku) jsou směřovány na řidiče. Kombinace nejdůležitějších ovladačů na volantu s návratem pod ním přehledně umístěných klasických ovladačů pod centrálním displejem je krok správným směrem aby se řidič mohl plně věnovat řízení a současně byl schopen za jízdy přenastavit klimatizaci, rádio nebo jiné funkce.
Informační systém Easy Link využívá vyhledávání Google a on line navigaci se systémem Tom Tom informujícím nejen o aktuálních objížďkách, ale i o aktuální ceně pohonných hmot u blížících se čerpacích stanic.
Velký důraz byl kladen i na kvalitu materiálů a velkou pochvalu zaslouží také výtečně tvarovaná sedadla.
Úsporné, ale živé motory
Pro Clio jsou připraveny dva zážehové tříválce 1,0 l s nepřímým vstřikováním paliva. Nepřeplňovaný SCe 65 s 48 kW (65 k) je dostupný pouze pro základní vybavení. Renault očekává největší odezvu na tříválec turbo TCe 100 s výkonem 74 kW (100 k) a točivým momentem 160 N.m jako na ideální pohonnou jednotku pro malé auto kombinující jízdy ve městě i na delší vzdálenosti. Je dostatečně živý, aby s ním byla jízda zábavou, a přitom i při sportovní jízdě hospodárný. Díky systému Multi Sense lze volit jízdní režimy Evo, Sport a volně konfigurovatelný My Sense, které mimo jiné upravují odezvu na plynu a potřebnou sílu na otáčení volantem. Zajímavostí je stále jen pětirychlostní přímo řazená převodovka, kterou bude možné na přání nahradit pětistupňovou automatickou CVT X-Tronic.
Špičkovou nabídkou je čtyřválec turbo TCe 130 EDC GPF s výkonem 96 kW (130 k), který je nabízen jen se sedmistupňovou dvojspojkovou převodovkou EDC7. Především pro firemní klientelu je v nabídce i turbodiesel 1,5 Blue dCi 115 se šestirychlostní přímo řazenou převodovkou.
V polovině roku 2020 Renault nabídne i plně hybridní verzi E-Tech Hybrid. Nepřeplňovaný zážehový motor 1,6 l je kombinovaný s elektromotorem napájeným z 1,2 kWh akumulátoru. Výkonný systém rekuperace umožní většinu jízd ve městě absolvovat na elektrický pohon.
Špičková technika
Díky nové platformě se podařilo snížit hmotnost vozu při současném zvýšení tuhosti nosné struktury. Rovněž se výrazně zlepšila aerodynamika vozu. Konvenčně konstruovaný podvozek je dobře vyvážený, nový elektronický posilovač řízení je přesný.
Clio přichází i s nabídkou technických vymožeností převzatých z vyšších tříd, jako je například systém Easy Pilot, kombinující adaptivní tempomat v kombinaci s udržováním jízdního pruhu umožňuje při jízdě na dálnici a v dopravní zácpě semiautonomní jízdu. Tento systém lze získat za příplatek výhradně se čtyřválcem turbo TCe 130 EDC GPF.
Standardně jsou pro všechny verze k dispozici full LED světlomety, což je v tomto segmentu unikátní. Základní verze SCi 65 Life (s analogovými přístroji a rádiem na místě centrálního displeje) se nabízí za 259 000 Kč. Velmi dobře vybavená verze Zen s motorem TCe 100 stojí od 319 000 Kč.
Osvědčená strategie
Renault se u Clia 5. generace drží osvědčené strategie: nabízí moderní malé auto s francouzským přístupem, sázejícím na každodenní potřeby uživatelů. Jeho tvůrci zaměřili především na interiér, který lze označit za revoluční. Nová generace tak oživuje segment malých aut jako její předchůdci a konkurence to bude mít se snahou sesadit dlouholetého krále segmentu i nadále velmi těžké.
Clio 5. generace je jako první model postaveno s využitím alianční platformy CMF-B a je koncipováno pouze jako pětidveřový hatchback (s verzí kombi se nepočítá, ale ještě se určitý čas bude nadále prodávat Grandtour 4. generace). Jeho designéři si zaslouží velkou pochvalu jak za moderní a elegantní vnější podobu vozu, tak za interiér. S mírně skloněnou střechou se jim podařilo vytvořit sportovní linii, aniž by omezili prostor v interiéru, který je stále překvapivě prostorný na vůz s délkou 4050 mm (je o 12 mm kratší než 4. generace), rozvorem náprav 2583 mm (zavazadlový prostor má objem 340 l podle VDA). Zůstaly zachovány základní prvky předchozí generace, protože plných 41 % kupujících uvádí, že Clio volí pro jeho design, takže nebyl důvod k revoluční proměně jeho podoby.
Interiér jde vstříc řidiči
Nové uspořádání informačních a ovládacích prvků Renault označuje jako Smart cockpit. Přístrojová deska se 7“ digitálním displejem a volitelným na výšku orientovaným centrálním dotykovým displejem 9,3“ (k dispozici je i 7“ displej uložený na šířku) jsou směřovány na řidiče. Kombinace nejdůležitějších ovladačů na volantu s návratem pod ním přehledně umístěných klasických ovladačů pod centrálním displejem je krok správným směrem aby se řidič mohl plně věnovat řízení a současně byl schopen za jízdy přenastavit klimatizaci, rádio nebo jiné funkce.
Informační systém Easy Link využívá vyhledávání Google a on line navigaci se systémem Tom Tom informujícím nejen o aktuálních objížďkách, ale i o aktuální ceně pohonných hmot u blížících se čerpacích stanic.
Velký důraz byl kladen i na kvalitu materiálů a velkou pochvalu zaslouží také výtečně tvarovaná sedadla.
Úsporné, ale živé motory
Pro Clio jsou připraveny dva zážehové tříválce 1,0 l s nepřímým vstřikováním paliva. Nepřeplňovaný SCe 65 s 48 kW (65 k) je dostupný pouze pro základní vybavení. Renault očekává největší odezvu na tříválec turbo TCe 100 s výkonem 74 kW (100 k) a točivým momentem 160 N.m jako na ideální pohonnou jednotku pro malé auto kombinující jízdy ve městě i na delší vzdálenosti. Je dostatečně živý, aby s ním byla jízda zábavou, a přitom i při sportovní jízdě hospodárný. Díky systému Multi Sense lze volit jízdní režimy Evo, Sport a volně konfigurovatelný My Sense, které mimo jiné upravují odezvu na plynu a potřebnou sílu na otáčení volantem. Zajímavostí je stále jen pětirychlostní přímo řazená převodovka, kterou bude možné na přání nahradit pětistupňovou automatickou CVT X-Tronic.
Špičkovou nabídkou je čtyřválec turbo TCe 130 EDC GPF s výkonem 96 kW (130 k), který je nabízen jen se sedmistupňovou dvojspojkovou převodovkou EDC7. Především pro firemní klientelu je v nabídce i turbodiesel 1,5 Blue dCi 115 se šestirychlostní přímo řazenou převodovkou.
V polovině roku 2020 Renault nabídne i plně hybridní verzi E-Tech Hybrid. Nepřeplňovaný zážehový motor 1,6 l je kombinovaný s elektromotorem napájeným z 1,2 kWh akumulátoru. Výkonný systém rekuperace umožní většinu jízd ve městě absolvovat na elektrický pohon.
Špičková technika
Díky nové platformě se podařilo snížit hmotnost vozu při současném zvýšení tuhosti nosné struktury. Rovněž se výrazně zlepšila aerodynamika vozu. Konvenčně konstruovaný podvozek je dobře vyvážený, nový elektronický posilovač řízení je přesný.
Clio přichází i s nabídkou technických vymožeností převzatých z vyšších tříd, jako je například systém Easy Pilot, kombinující adaptivní tempomat v kombinaci s udržováním jízdního pruhu umožňuje při jízdě na dálnici a v dopravní zácpě semiautonomní jízdu. Tento systém lze získat za příplatek výhradně se čtyřválcem turbo TCe 130 EDC GPF.
Standardně jsou pro všechny verze k dispozici full LED světlomety, což je v tomto segmentu unikátní. Základní verze SCi 65 Life (s analogovými přístroji a rádiem na místě centrálního displeje) se nabízí za 259 000 Kč. Velmi dobře vybavená verze Zen s motorem TCe 100 stojí od 319 000 Kč.
Malá auta | 1. pol. 2019 | 1. pol. 2018 | rozdíl |
1. Renault Clio | 185 517 | 183 907 | +0,9 % |
2. Volkswagen Polo | 146 344 | 162 799 | -10,1 % |
3. Ford Fiesta | 125 795 | 157 068 | -19,9 % |
4. Peugeot 208 | 124 730 | 132 010 | -5,5 % |
5. Opel/Vauxhall Corsa | 122 277 | 116 924 | +4,6 % |
6. Dacia Sandero | 121 442 | 114 779 | +5,8 % |
7. Citroen C3 | 118 799 | 116 120 | +2,3 % |
8. Toyota Yaris | 116 469 | 114 990 | +1,3 % |
9. Škoda Fabia | 86 485 | 95 979 | -9,9 % |
10. Seat Ibiza | 52 031 | 63 054 | -17,5 % |
Segment celkem | 1 474 490 | 1 575 068 | -6,4 % |
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz