name | autoweek.cz

Renault Grand Scénic 1,5 l dCi Expression - rodinná záležitost

Renault Grand Scénic 1,5 l dCi Expression - rodinná záležitost

16.07.2009 | Antonín Matějka | Nové modely

Novinka francouzské automobilky navazuje na osvědčený koncept a úspěšnou prodejní bilanci předchozích dvou generací modelové řady Scénic. Opět nabízí vysokou modularitu interiéru a širokou škálu pohonných jednotek.

 

 

Modernizovaný Grand Scénic tentokrát na trhu předstihl svého menšího sourozence, což má v dnešní době, kdy se evropský automobilový trh potýká s vleklou odbytovou krizí, jistou logiku. Automobil je o 70 mm delší než jeho předchůdce a přináší tedy ještě více místa pro cestující, vyšší cestovní komfort a větší kapacitu zavazadlového prostoru. Potěšitelné je, že si vůz i nadále zachovává svůj osobitý kompaktní design s výraznou boční dynamickou linií a bohatě prosklenou plochou (5,1 m2 u verze s panoramatickou posuvnou střechou!). Záď nového Grand Scéniku zvýrazňují svítilny ve tvaru bumerangu, zatímco přední část těží z kapkovitých, do stran zasahujících světlometů a velkoplošného nárazníku se „sportovně\" řešenou mřížkou pro přívod vzduchu k motoru.
Interiér, alespoň z pohledu druhého stupně výbavy Expression, je spíš praktický než přehnaně okázalý. Vkusně řešená přístrojová deska zaujme na první pohled uprostřed umístěným širokoúhlým displejem s technologií TFT, na němž jsou zobrazovány všechny nejdůležitější provozní údaje včetně vzdálenosti vozidla od překážek při parkování. Přímo pod displejem je umístěno tlačítko, které umožňuje přizpůsobit si některé funkce svým individuálním potřebám, zvolit si můžete například stupnici otáčkoměru či jas a barevnost zobrazení. Pětimístné provedení vozu, které jsme měli k dispozici ke krátkodobému testu (Grand Scénic se prodává i v sedmimístné verzi), nabízí již tradičně důmyslně řešené odkládací prostory, schránky, kapsy a praktické držáky na nápoje a k celkově příjemné atmosféře ve voze výrazně přispívá i dvojitá posuvná loketní a středová konzola, v níž se skrývají dva oddělené úložné prostory. Sedadla v druhé řadě lze individuálně posouvat (v rozmezí170 mm), polohovat, sklápět nebo zcela demontovat a postupně tak zvětšovat objem zavazadlového prostoru z 752 až na vynikajících 2050 litrů. Místo pro dolní končetiny mají dospělí cestující vzadu doslova královské, horší to je s komfortem sezení, neboť obě krajní sedadla mají poměrně úzké sedáky. Výrobce pravděpodobně počítá s tím, že vzadu budou převážně cestovat malé či dospívající děti.
Výkonový potenciál turbodieselu 1,5 l dCi sice nedosahuje kvality motorů 1,9 l a 2,0 l dCi, majitel vozu se s ním ovšem velmi rychle sžije, neboť tento agregát je kultivovaný , tichý a dostatečně pružný již od nižších otáček. Dynamika vozu při plném zatížení a nejvyšší dosahovaná rychlost je rovněž uspokojující, totéž platí i o spotřebě paliva, která se i v městském provozu bezpečně pohybuje pod 6,5 l/100 km.
S propracovaným zavěšením a geometrií obou náprav, která eliminuje přílišné boční náklony vozu, je nový Grand Scénic na silnici velmi sebejistý, stabilní a lehce ovladatelný. Přispívá k tomu i dlouhý rozvor a celkové naladění odpružení, které je schopno v pohodě absorbovat i větší podélné a příčné nerovnosti. Nezklamaly nás ani brzdy. Mají přirozený nástup, jsou odolné vůči fadingu a co je nejdůležitější, dokážou automobil ze stokilometrové rychlosti zastavit na necelých 40 metrech.
Z pohledu potencionálního zákazníka je zajímavá i pořizovací cena nového Grand Scéniku. Model 1,5 l dCi Expression nabízí Renault za 464 900 korun a v poměrně bohaté výbavě vozu naleznete i samočinnou dvouzónovou klimatizaci, boční airbagy na předních sedadlech či rádio s CD přehrávačem a ovládáním pod volantem.

 

Motor


Vznětový přeplňovaný čtyřválec se vstřikováním common rail. Zdvihový objem 1461 cm3. Největší výkon 78 kW (105k) při 4000 1/min. Největší točivý moment 240 N.m při 1750 1/min. Šestistupňová manuální převodovka. Pohon předních kol.

 

Karoserie


Pětidveřové MPV kombi

 

Rozměry a hmotnosti


Délka 4560 mm, šířka 2077 mm, výška 1845 mm. Rozvor 2770 mm. Pohotovostní hmotnost 1410 kg, užitečná hmotnost 711 kg. Objem palivové nádrže 60 l. Objem zavazadlového prostoru 0, 752 až 2,050 m3.


Jízdní výkony


Největší rychlost 180 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,6 s. Spotřeba paliva (město, mimo město, kombinovaná) 6,3/4,5/5,2 l/100 km.

 

Základní pořizovací cena


464 900 Kč vč. DPH

 

 

HODNOCENÍ

Pohonná jednotka
\"1\"\"1\"\"1\"\"1\" \"\"
Na silnici \"1\"\"1\"\"1\" \"\"\"\"
Kvalita \"1\"\"1\"\"1\"\"1\" \"\"
Bezpečnost \"1\"\"1\"\"1\"\"1\"\"1\"
Pohodlí \"1\"\"1\"\"1\"\"1\" \"\"
Náklady \"1\"\"1\"\"1\"\"1\" \"\"
 
Celkem \"1\"\"1\"\"1\"\"1\" \"\"

Hodnocení: \"1\"\"\"\"\"\"\"\"\" - horší než průměr, \"1\"\"1\"\"\"\"\"\"\" - slušný standard, \"1\"\"1\"\"1\" \"\"\"\" - docela dobré, \"1\"\"1\"\"1\"\"1\"\"\" - vynikající, \"1\"\"1\"\"1\"\"1\"\"1\" -zcela mimořádné