name | autoweek.cz

Renault Koleos 2,0 dCi Bose Edition – na silnici i do terénu

Renault Koleos 2,0 dCi Bose Edition – na silnici i do terénu

06.04.2012 | Antonín Matějka | Nové modely

Modernizovaný model Koleos nepřináší sice žádnou revoluci v pojetí designu a celkové konstrukce, jedná se však o velmi pohledný, pohodlný a univerzální automobil.

Nový Koleos je takřka ideální automobil pro rodinu, která se denně přepravuje do zaměstnání či školy a navíc tráví víkendy aktivním sportem v přírodě. Osvědčený elektronicky řízený systém pohonu 4x4, modifikovaný v rámci aliance se značkou Nissan, zajišťuje vozu velmi přesvědčivé jízdní vlastnosti na silnici i v těžším terénu, což je rovněž jeden z pádných důvodů, proč začít uvažovat o koupi inovovaného modelu Koleos.

Ve srovnání se svým předchůdcem má nyní Koleos důstojnější a elegantnější design, a to především zásluhou výraznější masky chladiče a nových litých kol.  Moderní vzhled tohoto crossoveru pak dotvářejí takové maličkosti jako například směrová LED světla integrovaná do vnějších zpětných zrcátek. Interiér nového vozu těží především z propracované ergonomie, velkého množství úložných přihrádek a z optimálně navrženého prostoru pro cestující a zavazadla, i když nutno podotknout, že pasažéři na zadních sedadlech mají poměrně malý prostor nad hlavou a méně místa pro dolní končetiny. To ovšem vyvažuje prakticky řešený a poměrně objemný zavazadlový prostor (450 litrů) se systémem sklápění zadních dělených sedadel Easy Break. Obě sedadla lze samočinně sklopit do úplné roviny pouhým zatažením za dvě páčky v zavazadelníku, vznikne tak přepravní prostor o objemu 1380 litrů, který je navíc snadno přístupný díky dělené zadní stěně. Její spodní díl lze použít jako lavičku, například při obouvání nebo přípravě rybářského náčiní. Řešení přístrojové desky nese jasný rukopis značky Renault, včetně ovládacích prvků dvouzónové automatické klimatizace, audiosystému na středovém panelu či „kapličky“ s multifunkčním barevným displejem, na němž se znázorňují i mapy a trasy navigace Carminat TomTom. Námi testovaná verze Bose Edition, byla, jak již samotné označení napovídá, vybavena audiosystémem této věhlasné značky navrženým speciálně pro model Koleos. Systém zahrnuje sedm reproduktorů, subwoofer a výkonný digitální zesilovač – výsledkem je věrný a dynamický zvuk při poslechu rádia či CD přehrávače.

Koleos se dodává výhradně s dvoulitrovým turbodieselem dCi ve výkonových verzích 150 a 175 koní a ve spojení se šestistupňovou manuální či samočinnou převodovkou. Námi testovaný model měl pod kapotou silnější motor, který má poměrně slušný zátah již od nízkých otáček a umožňuje bezproblémové předjíždění a velmi hospodárnou jízdu s průměrnou kombinovanou spotřebou okolo 6,5 až 7 litrů nafty na 100 km, podle toho, zda jedete se zapnutým pohonem předních či všech kol.  Při dálniční rychlosti 130 km/h pohonná jednotka „točí“ 2600 otáček a je velmi tichá a kultivovaná, v terénu se řidič může spolehnout na vysoké hodnoty točivého momentu v nízkých a středních otáčkách a dobré odstupňování převodovky. V režimu AUTO 4x4 se hnací síla přenáší na jednotlivá kola podle jejich momentální přilnavosti, v těžším terénu je však lepší přepnout tlačítko na přístrojové desce do polohy LOCK , kdy se do rychlosti až 40 km/h rozděluje hnací moment na obě nápravy v poměru 50:50. V tomto režimu také funguje systém udržování nízké konstantní rychlosti při jízdě z prudkých srázů. Nutno říci, že off-roadové schopnosti Koleosu jsou překvapivě dobré, vůz se světlou výškou téměř 20 centimetrů si poradí i s hlubšími rozbahněnými výmoly a většími nerovnostmi terénu. Na silnici se vůz chová rovněž „způsobile“, lehce se ovládá a příjemně řídí. Menší pihou na kráse jsou snad jen větší boční náklony vozu v zatáčkách, a to i při relativně nízkých rychlostech.

Špičková verze Bose Edition s výkonem 175 koní nás v testu rozhodně nezklamala, automobil nás přesvědčil především svým útulným a praktickým interiérem a živým motorem s příznivou spotřebou paliva. Pořizovací cena vozu by ovšem mohla být poněkud nižší.  

TECHNICKÉ ÚDAJE

 

Pohon

 

Řadový přeplňovaný čtyřválec s rozvodem 2xOHC. Zdvihový objem 1995 cm3. Největší výkon 127 kW (175 k) při 3750 1/min. Největší točivý moment 360 N.m při 2000 1/min. Šestistupňová manuální převodovka. Pohon všech kol.

 

Karoserie

 

Pětidveřový crossover.

 

Rozměry a hmotnosti

 

Délka 4520 mm, šířka 1865 mm, výška 1710 mm. Rozvor 2690 mm. Pohotovostní hmotnost 1730 kg, užitečná hmotnost 520 kg. Objem palivové nádrže 65 l. Objem zavazadlového prostoru 0,450 až 1,380 m3.

 

Jízdní výkony

 

Největší rychlost 191 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,9 s. Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinovaná) 7,5/5,7/6,4 l/100 km.

 

Základní pořizovací cena

 

779 900 Kč vč. DPH

729 900 Kč vč. DPH s akční slevou 50 000 Kč

 

 

 

HODNOCENÍ

Pohonná jednotka 1111
Na silnici 111
Kvalita 1111
Bezpečnost 11111
Pohodlí 1111
Náklady 111
   
Celkem 1111

Hodnocení: 1 - horší než průměr, 11 - slušný standard, 111 - docela dobré, 1111 - vynikající, 11111 -zcela mimořádné