name | autoweek.cz

Renault Megane E-Tech 100 % Elektrický na startu

Renault Megane E-Tech 100 % Elektrický na startu

07.05.2022 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Renaultu Megane E-Tech 100 % Elektrický je auto pro ty, kteří mají rádi auta, rádi s nimi jezdí ale také je potřebují ke každodennímu životu. Zde vůbec není důležité co je zdrojem pohybu, ale jízdní komfort a nejmodernější komunikační technologie od Googlu.
Renault má s elektromobily víc zkušeností než jakákoliv jiná značka. Zákazníkům už za více než deset let dodal přes 400 000 vozidel s elektrickým pohonem (především šlo o model Zoé). Díky tomu má nejen proškolený personál (30 000 pracovníků u všech prodejců v EU) ale i data z provozu těchto vozidel - mj. i díky tomu, že 250 000 z nich bylo dodáno na leasing. Získal už i zkušenosti z využití akumulátorů v jejich druhém životním cyklu ve formě bateriových úložišť.
 
Jméno Megane jako záruka kvality
Nyní Renault dospěl k rozhodnutí nabídnout zákazníkům automobil, u něhož by nemuseli přemýšlet jaký má pohon. Má je zaujmout tím, že jde o špičkový automobil ze segmentu kompaktních vozů z hlediska pohodlí, radosti z jízdy i konektivity a designu a u něhož současně není potřeba se neustále starat o to, jaký zbývá dojezd. Také proto bylo pro zcela nový model zvoleno jméno Megane, které je po 7 milionech dodaných vozů za 25 let pro segment kompaktních vozů měřítkem kvality. Navíc přináší do segmentu kompaktních vozů mnoho nového.
 
Megane E-Tech 100 % Electric byl vytvořen na alianční modulární platformě CMF-EV, která je unikátní tím, že umožňuje použití zcela odlišných koncepcí elektrického pohonu (například Nissan Aryia má ve stejné platformě trakční elektromotor vzadu a pohon zadních kol). Nezvykle strmé řízení, velmi rychle a přesně reagující na pohyb volantu, je pro zvládnutí rychlých manévrů kombinováno se zadní víceprvkovou nápravou. K vynikající ovladatelnosti přispívá rovněž nízké těžiště, dosažené uložením akumulátoru do podlahy vozu při jeho velmi malé výšce jen 11 cm. Vůz vyniká na elektromobil nízkou hmotností, která byla dosažena mj. i použitím hliníku na dveřích a kapotě a uhlíkového kompozitu na víku zavazadlového prostoru.
 
Moderní výraz vozu dodávají LED světla pro denní svícení ve tvaru Z a ploché hlavní LED světlomety. Nápadné je nové logo Renault uprostřed kapoty a unikátní zlaté prvky po stranách pod kapotou. Ty tento vůz vizuálně odlišují od standardních modelů se spalovacími motory. Designové prvky ve zlaté barvě najdeme i na zádi. Kliky jsou u předních dveří standardně výsuvné a vzadu skryté v zadních sloupcích. Zadní svítilny při pohledu zezadu vytvářejí futuristický 3D efekt.
 
Google jako partner
Renault u tohoto vozu učinil další zásadní krok, když povýšil Google z role dodavatele do postavení partnera. Elektronická architektura vozu pracuje s vestavěným systémem Google Automotive Services, jehož služby jsou k dispozici s aktualizací na dálku FOTA (Firmware Over the Air). K vozu se dodávají předplacené na pět let. Součástí multimediálního systému, vyvinutého ve spolupráci se společností Google, je i hlasový asistent Google Assistant.
 
V interiéru nacházíme udržitelné materiály a domáckou atmosféru inspirovanou moderním nábytkem. Dva dominující displeje posilují dojem hi-tech prostředí vstřícného k uživateli. S kokpitem OpenR, poprvé představeným v sériovém voze Renault, má Megane E-Tech 100 % Electric největší informační displej ve své třídě. Digitální přístrojový panel tvoří displej 12,3“ s třetí generací platformy Qualcomm Snapdragon Automotive Cockpit. Centrální na výšku orientovaný multimediální monitor 9“ nebo 12“ vybavený operačním systémem OpenR Link pracujícím s integrovaným systémem Google a poskytujícím interaktivní zážitek z jízdy.
 
Vůz je při rozvoru náprav 2680 mm dlouhý 4215 mm. Zavazadlový prostor má objem 389 l (podle VDA) což je solidní hodnota v rámci tohoto segmentu a nadstandardní pro podobně velké elektromobily.
 
Dvě verze pohonné jednotky
Renault uvádí na trh Megane E-Tech 100 % Electric se dvěma variantami pohonné jednotky, v obou případech s pohonem předních kol. Menší akumulátor s využitelnou kapacitou 40 kWh je kombinován s trakčním elektromotorem o výkonu 96 kW (130 k) a s maximálním točivým momentem 250 N.m. Dojezd této verze je kolem 300 km. Výkonnější verze má akumulátor s kapacitou 60 kWh a trakční elektromotor s výkonem 160 kW (218 k) a točivým momentem 300 N.m. Relativně lehký elektromobil s ním zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,4 s. Maximální rychlost je omezena na 160 km/h (v režimu Eco na 105 km/h).
 
Trakční elektromotory si Renault vyrábí sám v závodě v Cléonu. Jde o motory vlastní konstrukce - synchronní s vinutým rotorem a osmi póly chlazený olejem. Elektromotor je velmi lehké konstrukce a nepotřebuje neodymové magnety. Akumulátory dodává společnost LG Chem z výrobního závodu v Polsku. Do budoucna se připravuje vlastní výroba ve Francii spojená i s jejich následnou recyklací.
 
Cesta k vysoké efektivitě nevede přes těžký akumulátor
Nastavení Multi-Sense nové generace a systém OpenR Link umožňují volbu jízdního režimu. Nabízené nastavení se týká jak jízdních parametrů (odpor řízení, charakteristika motoru a reakce na plynový pedál), tak prostředí ve voze. Jsou zde k dispozici tři předprogramované režimy (Eco, Comfort a Sport), přičemž nastavení lze kombinovat pro dosažení nejlepší účinnosti a pro zvýšení pocitu dynamiky. Čtvrtý režim Perso nechává volbu nastavení na řidiči.
 
Vysoká efektivita jízdy byla dosažena pečlivým řešením aerodynamiky (součinitel aerodynamického odporu cx 0,28 nevypadá mimořádně, ale nezapomínejme, že jde o hatchback) a celkově relativně nízkou hmotností vozidla. Ta umožnila i použití menších a tedy lehčích akumulátorů - u výkonnější verze to je 394 kg při celkové hmotnosti vozu 1711 kg. Tomuto řešení u Renaultu dávají přednost před zvětšováním akumulátorů pro dosažení dlouhého dojezdu za cenu menší hospodárnosti provozu. Při využití největšího výkonu dobíjení 130 kW lze akumulátor dobít za 30 minut pro zvýšení dojezdu o 200 km.
 
Jízda s Megane E-Tech 100 % Electric přináší příjemný zážitek z jízdy i pohodlí při delší cestě. Prvnímu napomáhá velmi přesné řízení a druhému sotva znatelný vnější hluk. Přitom nic z toho není na úkor dojezdu. Ten je s větším akumulátorem 450 km, což je v této cenové kategorii rozhodně mimořádná hodnota. Přitom jízda na vzdálenost 300 až 350 km při optimálním využívání rekuperace nevyžaduje nikterak mimořádnou opatrnost z hlediska dojezdu. Rekuperace se snadno nastavuje páčkami pod volantem ve čtyřech stupních účinnosti v rozsahu umožňujícím na jednu stranu intenzivní zpomalení bez potřeby brzdění až naopak tzv. plachtění, tedy jízdu bez potřeby energie.
 
Budoucí hlavní proud kompaktního segmentu
S plně elektricky poháněným Megane E-Tech 100 % Electric Renault uvádí přesvědčivý model v kompaktním segmentu vhodný pro každodenní použití. Není to náhrada za stávající generaci modelové řady Megane se spalovacími motory či s plug-in hybridním pohonem E-Tec.
 
Megane E-Tech 100 % Electric se vyrábí v hlavním závodě v Douai. Cenová nabídka začíná na 945 000 Kč za verzi EV40 130 k a 1 065 000 Kč za EV60 220 k Equilibre. S novým vozem zákazník dostává kartu společnosti Axigon nabitou na 15 000 Kč umožňující dobíjení u hlavních společností (E.on, PRE, ČEZ, Ionity), a to i v zahraničí. V ceně vozu je i servisní smlouva Easy Service na 5 let resp. 100 000 Kč. Smluvní záruka na vůz je 5 let resp. 10 000 km a na akumulátor 8 let resp. 160 000 km. Renault na vůz už od února přijímá objednávky. Během května se s ním mohou zákazníci seznámit během E-Tech Tour 2022. První dodané vozy by měly být k dispozici během léta.