name | autoweek.cz

Renault Mégane Grandtour 1,6 dCi 130 Energy ZEN Limited
08.08.2015 | Vladimír Rybecký | Nové modely
Renault Mégane Grandtour je špičkovým reprezentantem francouzského praktického, vysoce komfortního pojetí rodinných automobilů vhodných k využití i jako praktický a hospodárný služební vůz.
Označení Mégane Renault poprvé použil v roce 1995 pro stavebnicovou řadu kompaktních vozů s různými typy karoserií. V roce 2008 uvedl třetí generaci vytvořenou na základě alianční platformy Renault/Nissan C. O rok později přišla i verze kombi Grandtour. V roce 2012 prošla první modernizací, označenou jako Collection 2012. V jejím rámci byl mj. i uveden zcela nový turbodiesel 1,6 dCi typ R9M.
Druhý facelift následoval počátkem roku 2014. Renault při něm svou nejdůležitější modelovou řadu vzhledově sjednotil s novými modely aplikací designových prvků v novém stylu s integrovaným zvětšeným logem. K tomu přidal nejnovější položky výbavy a technické inovace známé z jiných modelů.
Typické francouzské kombi
Kombi dlouhé 4558 mm poskytuje díky dlouhému rozvoru náprav 2703 mm větší prostor pro cestující na zadních sedadlech než je v tomto segmentu obvyklé. U Renaultu je zbytečné zdůrazňovat množství rozměrných i praktických odkládacích prostor a přihrádek v interiéru. Zajímavostí je možnost využít sedadlo spolujezdce vpředu sklopením opěradla jako stolku.
Jako typické kompaktní kombi má rozměrný zavazadlový prostor o objemu 486 l. Po sklopení zadních sedadel, které ale kupodivu není moc snadné, jej lze zvětšit až na 1595 l. Zavazadlový prostor je rozměrný, snadno přístupný a dobře využitelný mj. i díky mnoha praktickým doplňkům. Užitečná hmotnost je 490 kg.
Multimediální systém Renault R-Link
Veškeré ovládání rádia a dalších systémů je na volantu a pod ním v praktickém uspořádání, na němž je patrné, že u Renaultu tento koncept využívají mnohem déle než jiné značky.
Také pro Mégane se nabízí multimediální systém Renault R-Link. Tento integrovaný multimediální tablet s online připojením zahrnuje mj. navigační systém TomTom s mapovým pokrytím Evropy, možnosti telefonovat s pomocí Bluetooth, hands-free s funkcí audiostreamingu a podporuje přehrávání CD, MP3 formátů, možnost přehrávání hudby z externích zdrojů (vstupy USB i Jack). Funkce se příkladně snadno ovládají pomocí velkého 7" dotykového displeje nebo pomocí joysticku na středové konzoli.
Nová generace úsporných turbodieselů
Turbodieselem Energy R9M 1,6 dCi Renault odstartoval novou etapu downsizingu svých pohonných jednotek. Motor, vyvinutý ve spolupráci s aliančním partnerem Nissanem, koncepčně vychází z osvědčeného motoru 1,9 dCi. Zmenšení zdvihového objemu bylo dosaženo zkrácením zdvihu. Motor Energy dCi 130 byl navržen tak, aby se mohl v budoucnu i nadále vyvíjet. Může proto integrovat nové technologie, aby splňoval normu Euro 6.
První z nové generace vznětových motorů Energy je vybaven mj. systémem Stop&Start s rekuperací energie při brzdění, novým nízkotlakým systémem recirkulace výfukových plynů EGR (Exhaust Gas Recirculation) a novým thermo-managementem.
Výkon byl zachován, ale díky zvýšení účinnosti turbodmychadla a zefektivnění spalovacího procesu se podařilo snížit spotřebu nafty o 20 % při současném rozšíření rozsahu otáček, při nichž motor poskytuje maximum točivého momentu. Turbodiesel Energy 1,6 dCi má při zdvihovém objemu 1598 cm3 výkon 96 kW (130 k) při 4000/min a točivý moment 320 N.m při 1750/min.
Komfortní svezení
Toto pohodlné a praktické kombi stejně tak dobře plní roli ideálního rodinného automobilu, jako víceúčelového služebního vozidla. Renault Mégane Grandtour je auto vhodné jak pro každodenní jízdy do práce, tak pro cestování na dlouhé vzdálenosti. Poskytuje dostatek prostoru nejen vpředu, ale i na zadních sedadlech s pohodlným přístupem. Pohodu zvyšuje kvalitní zpracování interiéru a využití kvalitnějších materiálů než tomu bývalo dřív.
Velmi dobře ovladatelné kombi s komfortními jízdními vlastnostmi nabízí větší jistotu při řízení na kvalitním povrchu, zatímco na nerovnostech už je to trochu horší.
Motor má normovanou kombinovanou spotřebu 4,0 l/100 km, ale jako jiné motory, hlásící se k downsizingu, je k přiblížení se k této hodnotě potřeba významnou měrou uzpůsobit styl jízdy. Je potřeba v maximálně možné udržovat nízké otáčky a často využívat šestirychlostní velmi přesnou převodovku. Pak není problémem udržet spotřebu pod hranicí 5,0 l/100 km. Ke snížení spotřeby pohonných hmot pomáhá i velmi dobře pracující systém Start/Stop.
Jakmile se jede s využitím maxima výkonu, čemuž motor velmi ochotně vyhoví, pak spotřeba rychle stoupá k 7 l/100 km.
Příznivá cena za bohatou výbavu
Renault Mégane Grandtour se vyrábí ve španělském závodě Palencia. Katalogová cena začíná na 364 900 Kč za verzi Authentique se zážehovým motorem TCe 115. To je na kombi nižší střední třídy se solidní základní výbavou velmi příznivá cena. V případě motoru Energy dCi 130 je základní cena 489 900 Kč za vyšší výbavovou verzi Limited, ale v současné době Renault ČR nabízí pro všechny verze slevu 40 000 Kč. Smluvní záruka je na 5 let/100 000 km.
Součástí standardní výbavy na úrovni Limited je mj. dvouzónová klimatizace, zadní parkovací senzory, rádio R-Plug&Radio s ovládáním pod volantem, Bluetooth, hands free a připojením přes USB ale také stále s možností přehrávání CD. Renault R-Link Evolution se pro Mégane Grandtour dodává za 20 000 Kč pro výbavu Limited, pro výbavu Bose je standardní výbavou. Za 13 700 Kč je v nabídce rovněž velmi dobrý navigační a komunikační systém Carminat TomTom.
Druhý facelift následoval počátkem roku 2014. Renault při něm svou nejdůležitější modelovou řadu vzhledově sjednotil s novými modely aplikací designových prvků v novém stylu s integrovaným zvětšeným logem. K tomu přidal nejnovější položky výbavy a technické inovace známé z jiných modelů.
Typické francouzské kombi
Kombi dlouhé 4558 mm poskytuje díky dlouhému rozvoru náprav 2703 mm větší prostor pro cestující na zadních sedadlech než je v tomto segmentu obvyklé. U Renaultu je zbytečné zdůrazňovat množství rozměrných i praktických odkládacích prostor a přihrádek v interiéru. Zajímavostí je možnost využít sedadlo spolujezdce vpředu sklopením opěradla jako stolku.
Jako typické kompaktní kombi má rozměrný zavazadlový prostor o objemu 486 l. Po sklopení zadních sedadel, které ale kupodivu není moc snadné, jej lze zvětšit až na 1595 l. Zavazadlový prostor je rozměrný, snadno přístupný a dobře využitelný mj. i díky mnoha praktickým doplňkům. Užitečná hmotnost je 490 kg.
Multimediální systém Renault R-Link
Veškeré ovládání rádia a dalších systémů je na volantu a pod ním v praktickém uspořádání, na němž je patrné, že u Renaultu tento koncept využívají mnohem déle než jiné značky.
Také pro Mégane se nabízí multimediální systém Renault R-Link. Tento integrovaný multimediální tablet s online připojením zahrnuje mj. navigační systém TomTom s mapovým pokrytím Evropy, možnosti telefonovat s pomocí Bluetooth, hands-free s funkcí audiostreamingu a podporuje přehrávání CD, MP3 formátů, možnost přehrávání hudby z externích zdrojů (vstupy USB i Jack). Funkce se příkladně snadno ovládají pomocí velkého 7" dotykového displeje nebo pomocí joysticku na středové konzoli.
Nová generace úsporných turbodieselů
Turbodieselem Energy R9M 1,6 dCi Renault odstartoval novou etapu downsizingu svých pohonných jednotek. Motor, vyvinutý ve spolupráci s aliančním partnerem Nissanem, koncepčně vychází z osvědčeného motoru 1,9 dCi. Zmenšení zdvihového objemu bylo dosaženo zkrácením zdvihu. Motor Energy dCi 130 byl navržen tak, aby se mohl v budoucnu i nadále vyvíjet. Může proto integrovat nové technologie, aby splňoval normu Euro 6.
První z nové generace vznětových motorů Energy je vybaven mj. systémem Stop&Start s rekuperací energie při brzdění, novým nízkotlakým systémem recirkulace výfukových plynů EGR (Exhaust Gas Recirculation) a novým thermo-managementem.
Výkon byl zachován, ale díky zvýšení účinnosti turbodmychadla a zefektivnění spalovacího procesu se podařilo snížit spotřebu nafty o 20 % při současném rozšíření rozsahu otáček, při nichž motor poskytuje maximum točivého momentu. Turbodiesel Energy 1,6 dCi má při zdvihovém objemu 1598 cm3 výkon 96 kW (130 k) při 4000/min a točivý moment 320 N.m při 1750/min.
Komfortní svezení
Toto pohodlné a praktické kombi stejně tak dobře plní roli ideálního rodinného automobilu, jako víceúčelového služebního vozidla. Renault Mégane Grandtour je auto vhodné jak pro každodenní jízdy do práce, tak pro cestování na dlouhé vzdálenosti. Poskytuje dostatek prostoru nejen vpředu, ale i na zadních sedadlech s pohodlným přístupem. Pohodu zvyšuje kvalitní zpracování interiéru a využití kvalitnějších materiálů než tomu bývalo dřív.
Velmi dobře ovladatelné kombi s komfortními jízdními vlastnostmi nabízí větší jistotu při řízení na kvalitním povrchu, zatímco na nerovnostech už je to trochu horší.
Motor má normovanou kombinovanou spotřebu 4,0 l/100 km, ale jako jiné motory, hlásící se k downsizingu, je k přiblížení se k této hodnotě potřeba významnou měrou uzpůsobit styl jízdy. Je potřeba v maximálně možné udržovat nízké otáčky a často využívat šestirychlostní velmi přesnou převodovku. Pak není problémem udržet spotřebu pod hranicí 5,0 l/100 km. Ke snížení spotřeby pohonných hmot pomáhá i velmi dobře pracující systém Start/Stop.
Jakmile se jede s využitím maxima výkonu, čemuž motor velmi ochotně vyhoví, pak spotřeba rychle stoupá k 7 l/100 km.
Příznivá cena za bohatou výbavu
Renault Mégane Grandtour se vyrábí ve španělském závodě Palencia. Katalogová cena začíná na 364 900 Kč za verzi Authentique se zážehovým motorem TCe 115. To je na kombi nižší střední třídy se solidní základní výbavou velmi příznivá cena. V případě motoru Energy dCi 130 je základní cena 489 900 Kč za vyšší výbavovou verzi Limited, ale v současné době Renault ČR nabízí pro všechny verze slevu 40 000 Kč. Smluvní záruka je na 5 let/100 000 km.
Součástí standardní výbavy na úrovni Limited je mj. dvouzónová klimatizace, zadní parkovací senzory, rádio R-Plug&Radio s ovládáním pod volantem, Bluetooth, hands free a připojením přes USB ale také stále s možností přehrávání CD. Renault R-Link Evolution se pro Mégane Grandtour dodává za 20 000 Kč pro výbavu Limited, pro výbavu Bose je standardní výbavou. Za 13 700 Kč je v nabídce rovněž velmi dobrý navigační a komunikační systém Carminat TomTom.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz