name | autoweek.cz

Renault Scénic jako elektrické SUV

Renault Scénic jako elektrické SUV

05.09.2023 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Jediný francouzský zástupce na IAA Mobility v Mnichově přivezl jedinou zásadní novinku pro sériovou produkci, která je na výstavišti k vidění. Nositel slavného jména Renault Scénic slaví světovou premiéru jako crossover s elektrickým pohonem - jen rozměry jsou podobné jako u předchůdce.

Když Renault v roce 1996 uvedl na trh první generaci modelu Scénic, vzbudil obrovské nadšení. Scénic se stal symbolem kategorie kompaktních MPV. Svou prostorností a modularitou byl vnímán jako budoucnost rodinných automobilů. Díky tomu se jej prodalo více než 5 milionů kusů.

 

Jenže postupem času se vkus zákazníků změnil – ztratili zájem o praktická MPV a přiklonili se k robustním SUV. Renault se tomu přizpůsobil u čtvrté generace z roku 2016, ovšem zůstal na půli cesty a zákazníky neoslovil. Proto jde u páté generace ještě dál směrem ke koncepci SUV a k tomu přidává výhradně elektrický pohon. I když až na název toho Scénic E-Tech Electric se svým předchůdcem moc společného nemá, je každopádně opět navržen cíleně jako rodinný vůz s mnoha praktickými detaily.

 

Elektricky poháněný Scénic přijde na trh začátkem roku 2024. Bude k dispozici ve dvou výkonových stupních se dvěma velikostmi akumulátorů, přičemž slibuje dojezd až 620 km. Grand Scénic nebude mít pokračování.

 

Scénic E-Tech Electric je prvním elektromobilem Renaultu navrženým podle nového designového jazyka, kde je kladen důraz na aerodynamickou účinnost. Aby se snížil aerodynamický odpor je proud vzduchu cíleně směrován kolem vozidla z oblasti pod světlomety. Na mohutně zádi zvyšují aerodynamickou účinnost také dvě svislé hrany na pravé a levé straně nárazníku. Také 20“ hliníková kola jsou navržena pro maximální aerodynamickou efektivitu.

 

S délkou 447 cm, výškou 157 cm a šířkou 186 cm jsou rozměry přibližně stejné jako u předchozí generace se spalovacími motory. Díky tenkému akumulátoru a platformě CMF-EV s rovnou podlahou byla dosažena skvělá prostornost. Zavazadlový prostor s objemem 545 až 1607 l.

 

Trakční elektromotor, uložený vpředu, nepoužívá kovy vzácných zemin pro magnety. Je k dispozici ve dvou výkonových stupních: se 125 kW (170 k) a točivým momentem 280 N.m nebo 160 kW (220 k) a 300 N.m. Zákazníci si také mohou vybrat mezi dvěma velikostmi akumulátoru s kapacitou 60 kWh pro dojezd 420 km nebo 87 kWh pro 620 km. Akumulátor lze nabíjet stejnosměrným proudem výkonem v malé verzi až 130 kW a ve velké až 150 kW. Modulární konstrukce akumulátoru umožňuje jeho snadné opravy a recyklaci.

 

Scénic E-Tech Electric zaujme speciálními detailními řešeními, jako je samostmívací prosklená střecha. A i když už sedadla nejsou tak variabilní jako dříve, vůz stále zaujme chytrými detaily, jako je posuvná loketní opěrka vpředu nebo loketní opěrka Ingenious vzadu. Teplo generované akumulátorem a hnacím ústrojím při zpomalování vozidla se využívá k vytápění prostoru pro cestující pomocí standardního tepelného čerpadla. Renault zdůrazňuje otázku udržitelnosti: 24 % používaných materiálů pochází z recyklovaných zdrojů a na konci životního cyklu by mělo být 90 % hmotnosti vozu recyklovatelných, včetně akumulátoru.