name | autoweek.cz

Renault Symbioz pro rodinu i firmy

Renault Symbioz pro rodinu i firmy

14.09.2024 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Renault s crossoverem Symbioz dál posiluje svou přítomnost v segmentu kompaktních vozů. S hybridním pohonem E-Tech slibuje hospodárnou jízdu a se zavazadlovým prostorem o objemu až 624 l chce oslovit především rodiny. Renault ovšem s tímto modelem myslí i na fleetové zákazníky.

Renault nadále pokračuje v uvádění stále nových modelů. S dalším novým vozem Symbioz přináší kompaktní rodinný crossover zmenšující mezeru mezi bestsellerem Captur a modelem Austral. Symbioz vstupuje do klíčového trhu v Evropě, zahrnujícího 39 % nově registrovaných vozů (v ČR to je dokonce 49 %), přičemž dnes už téměř dvě třetiny z těchto vozů jsou SUV.

 

Strategie Renaultion

Renault ve své modelové ofenzivě, odstartované v roce 2021, zvolil originální strategii s oddělením modelů s čistě elektrickým pohonem a se spalovacími motory doplněnými hybridním systémem. Symbioz s délkou 4413 mm (rozvor náprav 2638 mm) doplňuje hybridní řadu, do níž patří SUV-kupé Arkana (4570 mm) a Austral (4510 mm) a na vrcholu SUV/MPV Espace (4720 mm) a SUV-kupé Rafale (4710 mm). Jejich protiváhou jsou elektrické řady Mégane (délka 4200 mm) a Scénic (4470 mm).

 

Symbioz je tedy hybridní protiváhou elektrického modelu Scénic, což se projevuje i velkou podobností designu obou modelů. Do značné míry je i nástupcem modelu Mégane se spalovacími motory. Renault sice své modely označuje jako SUV, ale jedná se o crossovery připojující k vyšší prostorné koncepci i přednosti MPV a hatchbacků. Symbioz se hlásí i k odkazu legendárního R 16 s velkými zadními dveřmi a variabilním interiérem.

 

Nový Symbioz by měl zabodovat u rodin, ale i u fleetových zákazníků ve firemních parcích, které hledají elektrifikaci a nízké celkové náklady na vlastnictví vozu (TCO). S hmotností 1423 kg a hybridním pohonem E-Tech Hybrid 145 k – 400 V totiž Symbioz slibuje mimořádně hospodárnou jízdu.

 

Všestranný vůz, který v sobě zahrnuje to nejlepší z technologií značky Renault, byl postaven na prodloužené verzi platformy CMF-B, kterou používají modely Clio a Captur (segment B) i Arkana (segment C). Modulární koncepce se standardně dodávaným podélně posuvným zadním sedadlem v rozsahu 160 mm vytváří zavazadlový prostor o objemu 492 l až 624 l, při úplném sklopení zadních sedadel až na 1582 l.

 

Osvědčený plně hybridní pohon

Symbioz využívá osvědčenou sériově-paralelní hybridní technologii E-Tech full hybrid 145, která kombinuje výkon a účinnost. Ta spojuje zážehový čtyřválec 1,6 l/69 kW (94 k) se dvěma elektromotory - hlavním o výkonu 36 kW a startér/generátorem HSG (High-Voltage Starter Generator) o výkonu 18 kW v kombinaci s inteligentní vícerežimovou převodovkou se zubovými spojkami a akumulátorem o kapacitě 1,2 kWh. Největší výkon systému je 105 kW (143 k) a točivý moment 250 N.m. V městském provozu je možné jezdit až 80 % času s elektrickým pohonem. Při spotřebě WLTP 4,7 l/100 km je s nádrží na 48 l benzinu teoreticky možný dojezd kolem 1000 km na jednu nádrž.

 

Symbioz využívá výhody prediktivního hybridního pohonu, který maximalizuje využití elektrické energie. Tato funkce vychází z údajů připojeného mapového systému Google Maps a zohledňuje topografii (kopce, klesání atd.), dobu jízdy a dopravní situaci. Tyto údaje se zpracovávají systémem řízení akumulátorů aby bylo zajištěno co nejlepší využití energie elektromotoru.

 

Dvě mild-hybridní pohonné jednotky budou k dispozici ve druhé polovině roku 2025.

 

Služby Google

Interiér má už z jiných modelů značky známou architekturu. Centrální 10,4“ vertikálně orientovaný dotykový displej s už známou grafikou najdeme u všech verzí. Druhý displej 10,25“ je umístěný naproti řidiči a zobrazuje informace o jízdě.

 

Od úrovně Techno je Symbioz vybaven multimediálním systémem OpenR Link s integrovanými službami Google založeným na systému Android Automotive 12. V jejich nabídce je i 30 speciálních služeb pro Renault.

 

Panoramatická střecha Solarbay od společnosti St. Gobain umožňuje nastavení průhlednosti pomocí technologie PDLC (Polymer Dispersed Liquid Crystal), založené na posunu molekul vyvolaném elektrickým polem.

 

Cenová nabídka

Symbioz se dodává ve čtyřech úrovních: Evolution, Techno s bohatou výbavou po stránce techniky i komfortu, Esprit Alpine s designovými doplňky zdůrazňujícími sportovní charakter této verze, a jako vrchol nabídky Iconic.

 

Na fleetovou klientelu orientovaná výbava Evolution bude oficiálně představena i s cenou až 17. září. Pro tyto vozy bude připravena i speciální nabídka. U Renaultu se předpokládá, že k firemní klientele bude směřovat asi třetina prodaných vozů Sympioz.

 

Symbioz se vyrábí ve španělském Valladolidu. E-Tech full hybrid 145 v úrovni Techno, která je základem nabídky, je dostupný od 729 000 Kč. Vyšší úrovně jsou odstupňovány po 50 000 Kč. Na vozy se poskytuje záruka na 5 let resp. 100 000 km.

 

Foto: Vladimír Rybecký a Renault (Tomáš Devera)