name | autoweek.cz

Renaulty a Dacie Made in Maroko

Renaulty a Dacie Made in Maroko

11.02.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Jeho Veličenstvo král Mohammed VI. slavnostně zahájil provoz v továrně aliance Renault-Nissan v Tangeru za přítomnosti Carlose Ghosna. Ve Francii z továrny Renaultu v Maroku ale velkou radost nemají.

Renault hodlá využít strategické pozice u přístavu Tanger mezi Atlantikem a Středozemním mořem i rozvinuté a konkurenceschopné struktury dodavatelů. Výstavba nové továrny Renault-Nissan v Tangeru představuje investici ve výši 1,1 miliardy eur. V roce 2013 se zde má vyrobit 340 000 aut. S maximální produkční kapacitou 400 000 vozidel ročně bude největší automobilovou továrnou v jižním Středomoří. Počet zaměstnanců v roce 2015 překročí 6000 a nejméně 85 % produkce se bude vyvážet do Evropy, Afriky, na Střední východ ale i do Mexika.
Továrna umožní zvýšit objem výroby a rozšířit možnosti využití platformy M0 jako doplnění produkce v továrně Dacia v rumunském Pitesti a továrně SOMACA v Casablance v Maroku, které už se v současnosti dostaly na hranici projektované kapacity. Skupina Renault tak bude schopna uspokojit poptávku zákazníků po levných vozidlech nabízejících jedinečný poměr poskytovaných služeb a ceny.
Továrna bude vyrábět dva nové modely. Zahajuje produkcí nového levného MPV Lodgy, který se k nám dostane pod značkou Dacia. Později se připojí malé užitkové vozidlo na bázi modelu Logan.
Carlos Ghosn při slavnostním zahájení provozu prohlásil: "Renault a Nissan sdílejí v oblasti průmyslového rozvoje s Marockým královstvím velmi ctižádostivé cíle. Se závazky Renaultu a jeho partnerů a s plnou podporou marocké vlády je naše továrna na dobré cestě k tomu, aby se stala novou referencí v oblasti celosvětového automobilového průmyslu."
Továrna v Tangeru se spolu s továrnou Chennai v Indii bude podílet na rozšiřování produkce Aliance Renaultu a Nissanu po celém světě. Továrna je řízena Renaultem a opírá se o výrobní systém Alliance Production Way (APW), který v sobě spojuje to nejlepší z produkčních postupů Renaultu a Nissanu.
Aby byla továrna v Tangeru v oblasti kvality a výkonnosti na nejvyšší úrovni, byl zde zaveden systém odborné přípravy. Renault ve spolupráci s marockou vládou pro zaměstnance továrny a dodavatele v Tangeru vybudoval Vzdělávací institut pro potřeby automobilového průmyslu (IFMIA), který je zcela financovaný marockým státem. Školicí středisko Global Training Center (GTC) ve francouzském Flinsu přijalo 168 osob pracujících na tomto projektu v rámci odborné přípravy školitelů, vedoucích pracovníků a techniků továrny.
Výroba Dacií v Maroku ovšem vyvolala pozdvižení ve Francii i v Rumunsku. V Maroku totiž podle listu Le Dauphiné Libéré budou dělníci pracovat za 250 eur měsíčně, zatímco v Rumunsku dostávají 450 eur a ve Francii je plat dělníka v továrně okolo 1800 eur.

Šéf odborů CGT Fabien Gache prohlásil: "Otevření této továrny vnímáme jako velmi nebezpečný vývoj. Vozy Dacia jsou v podstatě jen přejmenovanými Renaulty, jsou to "Loganizované" Scénicy a Kangoo. Ty budou Renaultu ubírat podíl na trzích, což postihne dělníky ve Francii." Jeho varování ve Francii nelze brát na lehkou váhu, zejména nyní, když se blíží presidentské volby a vůdce socialistů Francois Hollande hledá munici proti stále méně populárnímu Nicolasu Sarkozimu.
Postavení Dacie se skutečně začíná Renaultu poněkud vymykat z kontroly. Původně se totiž nepočítalo s prodejem Dacií v západní Evropě a levná produkce měla těmto vozům usnadnit přijetí na rozvíjejících se trzích. Jenže nyní je SUV Duster prodejním hitem po celé Evropě. Ale jak připomínají analytici - Duster by se nikdy neprosadil, kdyby jej vyráběli dělníci s platem 1800 eur měsíčně a pěti týdny dovolené ročně. Renault ukázal cestu, jak dělat solidní auta efektivně a levně, ale tato cesta hrozí katastrofou pro francouzské dělníky. Le Figaro připomíná, že v roce 2004 Renault ve Francii vyrobil 1,1 milionu osobních aut a 227 000 užitkových vozidel. Vloni už to bylo jen 445 000 osobních a 201 000 užitkových vozů.
Nový minivan Lodgy je v podstatě ekvivalentem Renaultu Scénic ale bude stát polovinu. Carlos Ghosn ovšem ujišťuje, že se jedná o nesouměřitelné modely určené pro naprosto odlišné skupiny kupujících. To je sice pravda, nicméně prohlubující se hospodářská krize bude přesouvat klientelu od Scénicu směrem k Lodgy.

Renault v Maroku působí již od roku 1928. Na místním trhu zaujímá vedoucí postavení. V roce 2011 skupina Renault se svými dvěma značkami Dacia (už je č. 1 na trhu) a Renault (č. 2 na trhu) dosáhla tržního podílu 37 %. Skupina Renault v Maroku provozuje obchodní síť 64 prodejních míst. Renault má rovněž k dispozici výrobní závod SOMACA v Casablance, což je dceřiná společnost s 80% podílem Renaultu.