name | autoweek.cz

Řešení problémů elektrické mobility od ZF

Řešení problémů elektrické mobility od ZF

23.08.2023 | Vladimír Rybecký | Trendy

Společnost ZF představila koncepční vozidlo EVbeat, které je založeno na základě Porsche Taycan a spojuje v sobě nejrůznější špičková technická řešení.

I když spalovací motor ještě stále nekončí, je jasné, že elektromobilita bude hrát na automobilovém trhu stále důležitější roli. Poskytovatel vývojových služeb ZF v dynamickém prostředí této transformace připravil četné inovace, z nichž některé jsou přelomové. Měli by nadále posilovat výhody použití elektrického pohonu a kompenzovat jeho nevýhody.

 

Koncepční vozidlo EVbeat, které je založeno na základě Porsche Taycan, v sobě spojuje nejrůznější špičková technická řešení od ZF. Cílem projektu bylo, aby jeho pohon byl kompaktní, lehký a výkonný při současném prodloužení dojezdu. Elektromotor nepoužívá vzácné zeminy a systém pohonu má o 30 % nižší celkovou hmotnost – pouze 74 kg. Chlubí se rekordním poměrem točivého momentu a hmotnosti 70 N.m/kg.

 

EVSys800 je modulární 800 V pohon skládající se z výkonové elektroniky z karbidu křemíku, trakčního elektromotoru a redukční převodovky se dvěma planetovými soukolími, která přebírají i funkci diferenciálu. Trvalý a špičkový výkon trakčního elektromotoru je 206 kW resp. 275 kW (280 k resp. 378 k).

 

Společnost ZF na své předváděcí akci Global Technology Day předvedla i vlastní systém řízení teploty pro elektrická vozidla. Ten umožňuje nejen kompaktnější konstrukci pohonu, ale může také zvýšit dojezd vozidel v zimě až o třetinu. Systém tepelného managementu má tři chladicí okruhy a pracuje bez chladiva obsahujícího fluor. V kombinaci s optimalizovaným elektrickým hnacím ústrojím nastavuje nová měřítka v kompaktnosti a hmotnosti.

 

K vyšší účinnosti významně přispívá i nově vyvinutý software hnacího ústrojí. Vozidlo dokáže předvídat chování řidiče a přizpůsobovat se mu – prostřednictvím cloudové služby založené na umělé inteligenci.

 

Výrazně menší rozměry ve srovnání s předchozími elektrickými pohony poskytují vývojářům vozidel ještě větší flexibilitu. První dodávky nového pohonu ZF by měly být na trhu dostupné od roku 2026.