name | autoweek.cz

Řešení změny klimatu vyžaduje globální perspektivu

Řešení změny klimatu vyžaduje globální perspektivu

29.05.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

President Sdružení evropských výrobců automobilů ACEA a generální ředitel skupiny Renault Luca de Meo tvrdí, že změna klimatu je planetární problém, jehož řešení vyžaduje globální perspektivu.

Luca de Meo, president ACEA a generální ředitel skupiny Renault, na summitu Mezinárodního dopravního fóra ITF promluvil k ministrům dopravy z celého světa o globálním problému dekarbonizace dopravy. „Změna klimatu je celoplanetární problém, který vyžaduje globální perspektivu,“ prohlásil de Meo během otevřeného ministerského zasedání ITF. Tématem summitu ITF 2023, který se konal v německém Lipsku, je Podpora udržitelných ekonomik prostřednictvím ekologizace dopravy.

 

Luca de Meo poukázal na to, že v různých světových regionech mohou být zapotřebí různé přístupy. „Evropští výrobci automobilů, kteří mají často celosvětovou působnost, dobře vidí, že přístup k dekarbonizaci by se měl v jednotlivých regionech lišit, a to jednoduše proto, že výchozí podmínky jsou různé. Nebude existovat žádné zázračné řešení, které by všechny trhy na světě dovedlo na stejnou úroveň ekologické výkonnosti ve stejnou dobu.“

 

De Meo připomenul závazek automobilového průmyslu k dekarbonizaci: „Celosvětově výrobci automobilů a akumulátorů v tomto desetiletí investují do přechodu na elektromobily 1 bilion dolarů, což je částka, která je mnohem vyšší než v jakémkoli jiném odvětví. Tento přechod však nemůže vést pouze automobilový průmysl. Je to týmový sport, který musíme hrát společně a pracovat na celém hodnotovém řetězci. Od veřejných orgánů potřebujeme, aby převzaly odpovědnost za orchestraci strategií jednotlivých hráčů: automobilového, těžebního, energetického a infrastrukturního průmyslu.“

 

De Meo zdůraznil, že klíčová je také koordinace mezi zeměmi a světovými regiony, a vyzval ke globální spolupráci: „Potřebujeme velmi širokou spolupráci na vysoké úrovni, abychom zajistili obchod, konkurenceschopnost, úspory z rozsahu a společné standardy. Tváří v tvář obrovským investicím, které jsou naléhavě nutné k omezení klimatických změn, si svět nemůže dovolit vzdát se ekonomické efektivity, kterou nabízí globální a otevřený trh. A k tomu potřebujeme reciprocitu, dodržování mnohostranných pravidel a rovné podmínky.“

 

Generální ředitel společnosti Renault uvedl, že navrhovaná emisní pravidla Evropské unie Euro 7 pro vozidla odvádějí automobilový průmysl od cesty k elektrifikaci. „Chtějí zavést nové nařízení, které by nás odvedlo od našeho poslání transformovat průmysl. Vyžadovalo by to od nás, abychom vynaložili spoustu peněz na věci, které nemají budoucnost, takže bych si přál, aby Evropská unie přehodnotila své záměry schválit nařízení Euro 7 v podobě, v jaké je v současné době navrhováno,“ řekl Luca De Meo.

 

Země EU a zákonodárci mají letos jednat o návrhu nové legislativy Euro 7, která zpřísňuje emisní limity vozidel pro znečišťující látky včetně oxidů dusíku. Má platit pro osobní a lehké užitkové automobily od července 2025 a pro autobusy a nákladní automobily o dva roky později. Evropská komise zároveň stanovila termín pro ukončení výroby automobilů na fosilní paliva do roku 2035, i když dodatečně zavedla výjimku pro vozidla poháněná syntetickými palivy.

 

Italský občan De Meo uvedl, že se v boji proti nařízení Euro 7 se ACEA shoduje s italskou vládou. Začátkem května italský ministr dopravy Matteo Salvini prohlásil, že Itálie a její spojenci v EU mají dostatek sil, aby nařízení Euro 7 zablokovali. „Itálie k tomu zaujala velmi jasný postoj a my jí děkujeme za podporu,“ řekl de Meo.