name | autoweek.cz

Revoluční technologie Goodyear AMT

Revoluční technologie Goodyear AMT

01.10.2012 | Vladimír Rybecký | Trendy

Technologie Goodyearu pro pneumatiky užitkových vozidel samočinně udržující optimální tlak opouští laboratoř.

 

Předtím, než zmizely čerpací stanice s plnou obsluhou, bývalo zvykem, že po natankování prodavač občas zkontroloval tlak v pneumatikách. V současné době tento úkol včetně doplňování paliva přešel na řidiče. Většinou se ale opomíjí. V důsledku toho mnoho lidí jezdí na pneumatikách, jejichž tlak je nižší než optimální, což vede k nižší výkonnosti a větší spotřebě paliva.

Během uplynulého roku Goodyear vyvíjel vlastní technologii určenou k udržení tlaku v pneumatikách na optimální úrovni. Společnost nyní tuto technologii uvádí na trh v Německu.

Systém AMT (Air Maintenance Technology) od firmy Goodyear samočinně udržuje v pneumatiky optimální tlak aniž potřebuje vnější zdroj vzduchu nebo elektroniku. Veškeré díly systému jsou umístěny v samotné pneumatice. Ústředním bodem systému je vnitřní regulátor, který zjistí, že tlak poklesl pod předem danou úroveň a pak umožní, aby vzduch z vnějšku vstoupil do hustící trubice. Vlivem deformace pneumatiky při jejím otáčení po silnici je vzduch tlačen touto trubicí do vstupního ventilu a nakonec do dutiny pneumatiky.

Goodyear systém AMT nejprve zaměřil na užitková vozidla provozovatelů vozových parků, neboť z údajů Americké asociace pro nákladní automobily z roku 2008 vyplývá, že více než polovina všech havárií nákladních automobilů a tahačů nějak souvisí s pneumatikami a náklady související s pneumatikami jsou největší položkou těchto operátorů v rámci údržby. Jednoduché udržování správného tlaku v pneumatikách může snížit náklady tím, že zlepší hospodárnost a prodlouží životnost běhounu. Goodyear odhaduje, že ztráta tlaku 0,7 at u pneumatiky odpovídá ztrátě 1 % v počtu kilometrů ujetých na litr nafty či benzinu. Kromě toho podhuštění pneumatiky o 10 % podle odhadu odpovídá zkrácení životnosti běhounu o 9 až 16 %. Třebaže Goodyear dosud neoznámil podrobnosti o ceně pneumatik AMT, nepochybně uvede, že případné úspory v průběhu životnosti pneumatiky zdaleka vynahradí původní vstupní investici. Samonafukovací pneumatiky měly premiéru na mezinárodním autosalonu užitkových vozidel koncem září v Hannoveru.