name | autoweek.cz

Řidiči v ČR mají již první stovku CNG stanic

Řidiči v ČR mají již první stovku CNG stanic

26.11.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V České republice mají řidiči letos možnost tankovat už u dalších 31 nových veřejných CNG stanic a Česká republika tak právě překročila první stovku. Dochází k ještě rychlejší výstavbě než v loňském roce, kdy přibylo 26 CNG stanic za celý rok.
Řidiči, kteří si pořídí vozidlo na CNG, mají v ČR už více než 100 veřejných stanic, u kterých mohou CNG natankovat.
 
„Rádi bychom, aby během příštích pět let přibylo v ČR více než 100 dalších CNG stanic, v roce 2030 již celkem bylo motoristům k dispozici pak 300 stanic a palivo CNG a LNG mělo nejméně desetiprocentní podíl na spotřebě pohonných hmot v ČR,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu (ČPS).
 
Na konci roku 2016 by mohlo být v ČR už 150 až 160 veřejných CNG stanic, do roku 2030, jak uvádí i vládou 20. listopadu schválený Národní akční plán čistá mobilita, nejméně 300 stanic.
 
Procentuální nárůst spotřeby CNG odhaduje Český plynárenský svaz letos také zcela jistě ještě vyšší, než v předešlých 2 letech. Do listopadu přibylo jen letos na českých silnicích více než 3000 CNG vozidel, dnes už jich jezdí u nás přes 12 000. Za první polovinu letošního roku přibylo 2x tolik vozidel, než v předešlých dvou letech vždy za celý rok. Za 15 let by mělo jezdit v ČR kolem 250 000 CNG vozidel.

„Spotřeba CNG narůstá v ČR již dva roky po sobě o 40 % ročně a letošní nárůst spotřeby CNG odhadujeme ještě vyšší. Jezdí tu už více než 12 000 CNG vozidel, poslední 2000 přibyly jen za půl roku, ale stále je to podíl pouhých 1,25 % na celkových registracích nových osobních vozů. Je ale velmi pozitivní, že firmy, živnostníci, ale i dopravní společnosti nebo taxislužby obnovují i celé své vozové parky za vozy na CNG,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady ČPS.
 
Jen Škoda Auto plánuje, že by v roce 2015 mělo 10 % všech prodaných Octavií v Česku jezdit na CNG. Auta na alternativní pohon při svých nákupech bude preferovat i státní správa (NAP CM).

„Vozy na CNG mají dnes nulovou silniční daň, poloviční náklady na palivo, umožnění vjezdu do ekologických zón center měst, podle vládou schváleného Národního akčního plánu se uvažuje nejpozději do roka rovněž o úlevách na dálničních známkách, možnosti rychlejšího odepisování aut, příspěvcích na koupi vozu a nepochybně CNG vozy budou mít ještě mnoho dalších výhod,“ dodává Jiří Šimek z ČPS.