name | autoweek.cz

Rodinný minivan mění svou podobu: Chrysler Pacifica

Rodinný minivan mění svou podobu: Chrysler Pacifica

18.01.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Chrysler na detroitském autosalonu představil luxusní van Pacifica. Jde o nástupce modelu Town & Country, který v Evropě známe pod jménem Voyager, s nímž jej určitý čas nabízela i Lancia. Pod kapotou Chrysleru Pacifica najdeme šestiválec ale i Plug-in hybridní systém.
Po 32 letech od chvíle, kdy vyvolal v automobilovém průmyslu revoluci uvedením prvního vanu (MPV) v historii přichází Chrysler se zcela novým pojetím tohoto vozu. Nový přístup podtrhuje změnou jeho jména - z Town & Country (v Evropě se jmenoval Chrysler Voyager, krátce i Lancia Voyager, ale v USA modelové označení u téhož vozu používala značka Dodge) na Pacifica.
 
Podobně jako jeho evropský protipól Renault Espace i Chrysler Pacifica reaguje na postupný pokles zájmu kupujících o vozy této kategorie pojetím blížícím se víc crossoverům než klasickým minivanům aniž by přitom opouštěl důraz na funkčnost. Proto také změna jména: jméno Pacifica nesl prodejně nepříliš úspěšný crossover z let 2004 až 2008.
 
Nový velký rodinný van Chrysler Pacifica vznikl na nové platformě. Jak je dnes obvyklé, navzdory větším rozměrům má o 115 kg menší hmotnost (1965 kg).
 
Na první pohled zaujme elegantní linií karoserie a zejména zdařilým uspořádáním interiéru, kde zjišťujeme mezigeneračně největší pokrok. Kromě designového vylepšení zde jsou podstatně kvalitnější materiály a k tomu se přidává mnoho komfortní i bezpečnostní výbavy. Pro Zajímavostí jsou druhé boční dveře - jsou posuvné a dají se ovládat jen pohybem kolena, stejně jako dveře na zádi.
 
Konstruktéři neopisovali od Evropanů, kteří většinou používají sklápění sedadel do podlahy. Chrysler má i nadále sedadla vyjímatelné, takže přepravní kapacita vozu je mnohem větší. Pacifica díky tomu pojme osm cestujících nebo případně až 3978 l nákladu. Luxusnější varianta má ve druhé řadě dvě samostatná sedadla, takže je sedmimístná. Klasickou přístrojovou desku nahrazuje skupina LED displejů. Pro cestující je k dispozici vyspělý infotainment s 8,4“ dotykovou obrazovkou.
 
Chrysler Pacifica pohání nepřeplňovaný zážehový šestiválec Pentastar 3,6 l o výkonu 211 kW (287 k) přes devítirychlostní samočinnou převodovku ZF s možností využití předvoleb pomocí otočného ovladače.
 
Zajímavější je verze s hybridním pohonem s dobíjením Plug-in, první v segmentu velkých vanů. Jejím základem je opět šestiválec Pentastar, avšak s pozměněným časováním ventilů, které mu umožňuje pracovat v Atkinsonově cyklu. Kromě zážehového motoru se pod přední kapotou nachází také elektromotor a dělič točivého momentu, sloužící jako převodovka. Konstrukčně tento systém připomíná e-CVT od Toyoty. Lithio-ionový akumulátor, uložený pod druhou řadou sedadel, má kapacitu 16 kWh. Úplné nabití vybitého akumulátoru trvá dvě hodiny.
 
Hybrid má největší kombinovaný výkon 182 kW (248 k). Chrysler zatím zveřejnil pouze spotřebu benzinu ve městě 2,8 l/100 km, jenže při tom se počítá s tím, že se vyjíždí s plně nabitým akumulátorem. V ideálním případě Pacifica ujede prvních 48 km výhradně na elektrický pohon a až potom se nastartuje spalovací motor.
 
Chrysler Pacifica modelový rok 2017 se v USA začne prodávat koncem jara 2016, hybridní verze bude následovat o šest měsíců později.