name | autoweek.cz

Rok 2012 v závodě HMMC v Nošovicích

Rok 2012 v závodě HMMC v Nošovicích

10.01.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnost Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) za rok 2012 vyrobila celkem 303 035 osobních automobilů. V předchozím roce 2011 to bylo 251 000 aut.

Nejvýznamnějšími událostmi v závodě HMMC v Nošovicích v roce 2012 bylo postupné zahajování sériové výroby nové generace modelu Hyundai i30 ve třech verzích karoserie a zahájení výroby ve druhé hale převodovkárny znamenající zvýšení objemu vyráběných převodovek ze 300 000 na 530 000 ročně. Rovněž bylo spuštěno zařízení RTO (regenerativní termická oxidace), zlepšujícího čistotu vzduchu, odcházejícího z lakovny. 

Na celkovém objemu vyrobených automobilů v roce 2012 se jednotlivé modely podílely takto:
- i30 cw*) 3,6 %
- i30 nové generace**) 39,4 %
- ix20 15,0 %
- ix35 42,0 %
Poznámka:
*) kombi první generace i30, výroba skončila v květnu 2012
**) souhrnně za pětidveřový hatchback, kombi a třídveřovou verzi

Nejvíce byly vyráběny vozy ix35, kterých z linky sjelo přes 127 000, na druhém místě se umístil úspěšný model Hyundai i30 nové generace (téměř 120 000 kusů), který se vyrábí ve třech verzích: pětidveřový hatchback (od ledna), kombi (od června) a třídveřová verze (od listopadu). Třetí příčku obsadil model Hyundai ix20 (přes 45 000 kusů) a čtvrtou výběhový model i30 cw - kombi první generace (téměř 11 000 kusů), jehož sériová výroba skončila v květnu.
V předchozím roce 2011 bylo v závodě HMMC vyrobeno celkem 251 000 aut. Meziroční nárůst objemu výroby o 21 % byl dán skutečností, že po celý rok 2012 běžela výroba v třísměnném provozu - třetí směna byla spuštěna v září 2011.

Během celého roku 2012 udržovala společnost HMMC počet zaměstnanců na úrovni 3500 osob a stejně tomu bude i v letošním roce, protože se neplánuje žádné rozšiřování výroby ani spouštění nových provozů. Stále platí, že nošovický závod HMMC je pracovní příležitostí pro občany České republiky a zejména pro obyvatele Moravskoslezského kraje, kteří představují 96 % všech zaměstnanců HMMC. Cizinců je zhruba 150 osob, tj. 4 %. Převažují mezi nimi Slováci a Poláci, což není s ohledem na blízkost slovenských a polských hranic jistě překvapivé.

Auta z produkce závodu Hyundai Motor Manufacturing Czech byla v loňském roce exportována do téměř 60 zemí Evropy, Blízkého Východu, Afriky, Karibiku a Austrálie. Nejexotičtějšími destinacemi jsou např. ostrovy Martinique, Guadeloupe, Réunion a Nová Kaledonie, novými významnými trhy se v roce 2012 staly Austrálie nebo Jihoafrická republika a stálicí je Rusko, které se doslova zamilovalo do SUV Hyundai ix35. Nejvýznamnějšími odběrateli byly v roce 2012 podle počtu odebraných aut tyto státy: Německo, Rusko, Velká Británie, Itálie, Španělsko, Francie, Rakousko, Česká republika, Turecko a Polsko.

V České republice se v roce 2012 prodalo 11 663 vozů z produkce nošovického závodu HMMC, které představují téměř 77 % všech vozidel značky Hyundai, registrovaných v ČR za loňský rok. Toto číslo je podstatně vyšší než je celoevropský průměr (v Evropě je to cca 60 %). 

Auta z nošovické produkce jsou vybavena jedním z osmi motorů vlastní konstrukce Hyundai: 1,4 CRDi, 1,4i CVVT MPI, 1,6 CRDi, 1,6 GDI, 1,6i CVVT MPI, 1,7 CRDi, 2,0 CRDi a 2,0i CVVT. Motory o objemu 1,4 a 1,6 litru jsou určeny pro modely Hyundai i30 všech verzí a pro Hyundai ix20; turbodiesel 1,7 CRDi a oba dvoulitrové motory jsou určeny pro model Hyundai ix35.

U pětidveřového modelu i30 jsou nejoblíbenější motory 1,4i CVVT a 1,6 CRDi (33 %, resp. 32 %), u kombíku i30 s přehledem vede turbodiesel 1.6 CRDi (39 %) před zážehovým 1,6 GDI (28 %). Zájemci o model ix20 nejčastěji volí zážehový motor 1,4i CVVT (45 %) nebo 1,6i CVVT MPI (24 %). U modelu ix35 vede v oblibě turbodiesel 1,7 CRDi (31 %) před zážehovým dvoulitrem (29 %).

Pokud se týká barev, mají zákazníci na výběr šestnáct odstínů, ale i přes nabídku vyslovených lahůdek, jako jsou borůvková, oříšková, ledově modrá nebo saténově jantarová, jsou zákazníci spíše konzervativní, a tak vedou klasické barvy: bílá (27 %), černá (19 %), ocelově šedá (16 %) a stříbrná (14 %). Jen samotné tyto čtyři odstíny představují celkem více než tři čtvrtiny (76 %) celkové produkce.

Pro větší množství odebraných vozů je lakovna v automobilce Hyundai připravená namíchat i speciální odstíny podle přání firemního zákazníka, jako tomu bylo např. v případě více než tří set ostře červených aut Hyundai ix20 pro španělskou banku Santander.