autoweek.cz

Rok změn generálních ředitelů

Rok změn generálních ředitelů

09.11.2025 | Aktuality

Šéfredaktor Automobilwoche Burkhard Riering komentuje vývoj v automobilovém průmyslu.

Dny se krátí, v Lidlu už běží vánoční reklamy. Ale v představenstvech automobilek je situace úplně jiná než před Vánoci 2024. Téměř všude jsou noví generální ředitelé. Volvo, Stellantis, Renault, Seat, JLR a Nissan, všechny provedly změny na vrcholu. Rok 2025 lze s jistotou nazvat „rokem změn generálních ředitelů“.

 

Zuffenhausen také získává nového generálního ředitele pro Porsche. Oliver Blume odstupuje a na oplátku dostal prodloužení smlouvy do roku 2030 jako generální ředitel skupiny VW. Tam má rozhodně plné ruce práce.

 

Ikonická značka Porsche si přirozeně zaslouží generálního ředitele na plný úvazek. Michael Leiters je bývalý jezdec Porsche, bývalý jezdec Ferrari, bývalý jezdec McLarenu a brzy se vrátí do Porsche. Wolfgang Porsche se při výběru externího kandidáta správně rozhodl. Tato změna přináší do společnosti, která se velmi zaměřovala na interní záležitosti, nové perspektivy a svěží nápady. Leiters rozumí technice. Rozumí leadershipu. To se pro Porsche hodí. A také dokáže – a to není myšleno sarkasticky – zvládat malé výrobní série.

 

Jako skupina Renault, tak i Stellantis mají nové manažery na nejvyšších pozicích. Generální ředitel společnosti Stellantis Antonio Filosa byl ve funkci teprve několik hodin, když oznámil změny ve 13 manažerských pozicích – včetně četných ztrát. Nový generální ředitel Renaultu François Provost potřeboval také jen měsíc na oznámení série změn na vrcholu týmu, které okamžitě vstoupily v platnost. To platí i pro vedení společnosti Dacia: Katrin Adtová z Porýní nyní vede rumunskou značku francouzské skupiny.

 

Noví generální ředitelé – jak je dobře známo – využívají svou počáteční fázi k restrukturalizaci svých manažerských týmů a stanovení strategického směřování. Mimochodem, oba odcházející generální ředitelé Renaultu Luca de Meo a Stellantisu Carlos Tavares vydali po svém odchodu knihu. Zcela nový trend.

 

Naproti tomu restrukturalizace představenstva společnosti Porsche pod úrovní generálního ředitele byla dokončena již před jmenováním nového šéfa. S Jochenem Brecknerem (finance), Matthiasem Beckerem (prodej), Verou Schalwigovou (lidské zdroje) a Joachimem Scharnaglem (nákup) byly letos čtyři ze sedmi pozic v představenstvu obsazeny novými manažery.

 

Tento rok změn generálních ředitelů přinesl další příklady. JLR (Jaguar Land Rover) má již několik dní nového generálního ředitele PB Balajiho. Po Adrianu Mardellovi, domácím talentu z Midlands poblíž Birminghamu, Francouzovi Thierrymu Bollorém a Němci Ralfu Spethovi se nyní kormidla poprvé ujal Ind, kterého poslal majitel JLR společnost Tata Motors.

 

Markus Haupt se minulý měsíc oficiálně stal generálním ředitelem společností Seat/Cupra. Po deseti letech pod vedením Itala Lucy de Mea a Brita Waynea Griffithse se do vedení vrátil Němec. Mexičan Ivan Espinosa se na jaře 2025 stal generálním ředitelem japonského výrobce Nissan. A Volvo na jaře také přivedlo zpět Hakana Samuelssona na pozici generálního ředitele. Nyní mu je 74 let.

 

Důvody pro přesuny na úrovni vrcholového managementu se velmi liší. Noví generální ředitelé nahrazují své předchůdce, kteří byli nuceni rezignovat. Jiní se rozhodli pro novou pozici nebo odešli do důchodu. Všichni však mají jedno společné: všichni noví lídři začínají v extrémně obtížné situaci. Musí stanovit strategii, komunikaci a identitu značky pro druhou polovinu desetiletí. Pozoruhodný počet změn také odráží tlak na dozorčí rady. Musí jednat.

 

A noví generální ředitelé musí přinést výsledky. Úkoly zdaleka nekončí.

 

Foto: Newspress