name | autoweek.cz

Roste zájem o LPG

Roste zájem o LPG

01.08.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V prvním pololetí v ČR meziročně přibylo o 100 % více nových vozidel na LPG. Na přestavbu se čeká měsíce. Výrazným tempem rostl také zájem o přestavby.

Zejména kvůli razantnímu zdražení benzinu a nafty se letos významně zvyšuje zájem o vozy na LPG. V pololetí bylo registrováno 1985 nových LPG automobilů, což je dvojnásobek oproti stejnému období již tak rekordního loňského roku (vloni to bylo 996 vozů). Z toho 1898 bylo značky Dacia (vloni 864) a zbylých 86 Renault (vloni 129).

 

Zkapalněný ropný plyn je po benzinu a naftě třetím nejčastěji registrovanou pohonnou hmotou. Až pak s drobným odstupem následují elektromobily a plug-in hybridy.

 

Uvedená čísla hovoří o registracích zcela nových vozů. Speciálně pro LPG je ale typické, že výrazně víc vozů se na spalování autoplynu dodatečně přestavuje. Přestavbové sady jsou přitom dostupné pro širokou paletu motorizací, a to jak pro vozy s nepřímým vstřikem paliva do válců, tak i pro moderní motory s přímým vstřikováním.

 

Podle statistik Ministerstva dopravy bylo v prvním pololetí realizováno celkem 3795 přestaveb. Tento údaj nicméně zahrnuje jak celkový počet montáží, tak i demontáží, a to LPG i CNG systémů. Podle odborníků se nicméně v současnosti přestavby CNG prakticky nedělají a podíl demontáží činí asi 12 %.

 

„Lze konstatovat, že čistě přestaveb na LPG se v prvním pololetí uskutečnilo více než 3 300,“ odhaduje z dat ministerstva Evžen Procházka, technik strakonické společnosti Autogas - Centrum, která se specializuje na přestavby vozů na LPG a CNG bezmála tři dekády. „Zájem o montáže je vzhledem k vysokým cenám benzínu značný. V současné době objednáváme termíny přestavby na druhou polovinu října,“ dodává Evžen Procházka.

 

Pro srovnání: v první půli loňského roku bylo v Česku realizováno asi 1900 dodatečných přestaveb na LPG. Údaj za leden až červen letošního roku tak představuje meziroční nárůst téměř o tři čtvrtiny. Celkově, sečteme-li registrace nových vozů a přestavby, tak na českých silnicích přibylo 5300 vozidel na LPG, zatímco ve stejném období roku 2021 dosáhl součet nově registrovaných LPG vozidel a dodatečných přestaveb 2900.

 

Výhoda LPG spočívá mimo jiné i v rozsáhlé síti čerpacích stanic. Odběrných míst je v ČR skoro 1000. Standardních čerpacích stanic s prodejem zejména benzinu a nafty jsou v Česku necelé 3000. Zásadní výhodou LPG s ohledem na aktuální energetickou krizi je však jeho cena. „LPG není primárně závislé na Rusku a jeho cena tudíž není tak citlivá na geopolitickou situaci, jako je tomu třeba u zemního plynu. Většinou stojí litr LPG přibližně polovinu toho, co stejné množství benzínu. V posledních týdnech, kdy stál benzín v průměru více než 47 Kč za litr, se litr LPG svou průměrnou cenou stále držel pod hranicí 20 korun,“ vysvětluje výkonný předseda České asociace LPG Ivan Indráček.

 

Výrazný nárůst registrací nových vozů s LPG pohonem eviduje rovněž Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Za první letošní pololetí bylo v EU registrováno 131 869 nových LPG automobilů, což znamená meziročně více než čtvrtinový růst. V prvním čtvrtletí přibylo nejvíc registrací nových LPG vozů v Německu (+287,7 %), Francii (+76,6 %) a Španělsku (+41,5 %). V období dubna až června narostl počet registrací ve srovnání s loňským druhým čtvrtletím nejvíc ve Španělsku (+57,6 %), Francii (+21,9 %) a Německu (+10,3 %).